Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hårddisk - Går inte att reparera med skivverktyg

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-11-10 17:59

Hej!

Jag har ingen aning om jag kommer få svar eller om någon här kan hjälpa mig. Jag har haft min MacBook sedan 2011 och har inte varit speciellt rädd om den. De vill säga, jag har varken gjort uppdateringar i tid eller rensat den från skräp. Senaste året har den varit riktigt långsam men jag fortsatte blunda för det istället för att ta tag i det.

Tji fick jag för det. En kväll öppna jag datorn och den bara stod och matade på utan att starta igång. En liten varningsklocka ringde när jag haft igång den tidigare under dagen och varken tiden eller internet fungerade som de skulle på datorn. Jag stängde då bara ihop den och tänkte "det där löser jag senare" men som sagt, där fick jag så jag fes.

Hur som helst. Jag har startat upp skivverktyg och den går såklart inte att reparera. Den ber mig snällt att göra en säkerhetskopiering. MEN HUR SJUTTON SKA JAG GÖRA DET? finns ingen symbol för det någonstans. Kan jag överhuvudtaget rädda något av det jag har i datorn?

Det gör lite ont i mig att bilder från resor, operationer och uppväxten kanske försvinner för alltid. Så säg mig, kan man lämna in datorn eller är det bara att bita i det sura äpplet och gilla läget? Börja om från början och lära sig en läxa, att till nästa gång använder du time machine.

Med vänlig hälsning, Erica

Senast redigerat 2014-11-10 22:33
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-17 00:34

Hej!
Det kan gå att rädda det som finns på datorn. Beroende på var du bor så finns det olika aktörer som har verktyg för att komma åt data på skadade diskar.

I ditt fall verkar disken för trasig för att du själv ska kunna skapa en kopia och rädda dina bilder.

Du är själv inne på det så jag ska inte läxa upp dig om Time Machine och generell skötsel

Lycka till!

Att du kunde köra skivverktyg tyder ändå på att du fick i gång datorn? I så fall, gör ingenting innan du har köpt en extern USB-hårddisk, kostar inte mycket och behövs för en grundläggande backup. Kjell&Co har USB-diskar för 5-600 kr. Koppla in den och kopiera det viktigaste, helst hela din hemmamapp.

Antagligen måste du formatera USB-disken innan du kan kopiera något till den, gör enligt följande instruktion: http://www.belightsoft.com/products/getbackup...

1
Bevaka tråden