Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3D program ???

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-16 16:29

Lägger inlägget i Mac OS X men Windoze är inte omöjligt.

Min 15-åriga son är intresserad av att börja med 3D design/CAD, men jag funderar också på att skaffa en 3D skrivare och ser därför en intressant framtid för oss båda. En möjlig skrivare är Cubify.

Jag undrar därför om någon har bra förslag till 3D mjukvara som kan vara lämplig, dels som lite nybörjare (han har dock använt Minecraft och andra program så han är införstådd i konceptet).

Gärna något som kan producera filer som 3D skrivare läser (har själv inte hunnit sätta mej in i filformat etc.).

Då vi använder Mac OS X till 99% här hemma är detta att föredra, men Windoze är ingen omöjlighet.

Förslag? Gärna med motivering.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-16 18:01

SketchUp all gånger. Visserligen en inlärningskurva (andra CAD har en inlärningsvägg).
Programmet är gjort för vanligt folk, det är målinriktat och så okomplicerat det bara går.

Vad gäller val av skrivare ska du titta på Ultimaker om du vill ha hög utskriftskvalitet och bekymmersfri användning.
Cubify använder väl specialkassetter till filament? Kan bli kostsamt.
Vad gäller CAD så är SketchUp ett bra alternativ, visst finns andra program men då hamnar du ofta i mycket högre prisklass (SolidWorks osv).

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2014-11-16 20:19

Prova 123D Design från Autodesk.

http://www.123dapp.com/design-alt
/J

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-16 20:56

Öppnar gärna upp diskussionen lite att innefatta förslag till 3D skrivare...

Först fungerade jag på Kjell & Co men efter att jag nyss läste Allt om Hobby's artikelserie om denna typ av hemmabygge så känns det inte lika intressant längre, men det är inte svårt att börja med en budget på 5000+ och landa på 20k...

Ultimaker original är väl dubbla velleman men om du söker lite kommer du se att vad du får för pengarna så är det inte så dumt.
http://3dverkstan.se/products/plastråd

1
Bevaka tråden