Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalisera vinyl

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2014-11-16 16:21

Jag skall digitalisera lite vinyl. Har en MacBook Air. Vilket är bästa sätter att koppla samman datorn med förstärkaren? Med vanlig sladd och hörlursutttaget eller med ett USB ljudkort? Vilket USB ljudkort skall man i så fall använda? Alla tips tas tacksamt emot.

Det är beroende på dina kvalitetskrav för ljudet. Vad har du för budget?

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-11-16 16:30

Kvalitet är svårt, jag vill ju ha det bra men jag lyssnar ofta på mp3 (ytterst lite komprimerat 160 och högre) och det är gamla inspelningar jag har på kassett så ljudet är inte perfekt från början. Klart att jag vill ha bra ljud och inte tillföra något brus. Vad är det som kostar???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-16 16:40
Ursprungligen av ariis:

Kvalitet är svårt, jag vill ju ha det bra men jag lyssnar ofta på mp3 (ytterst lite komprimerat 160 och högre) och det är gamla inspelningar jag har på kassett så ljudet är inte perfekt från början. Klart att jag vill ha bra ljud och inte tillföra något brus. Vad är det som kostar???

När du säger "brus" vad tänker du på då?

Den viktiga biten är A2D omvandlaren (analog -> digital), det är denna som kostar men som samtidigt gör skillnaden.

Den viktiga frågan du bör fråga dej själv är vad du själv har för krav och varför du vill digitalisera musiken:

Är det för att den inte finns att få tag i digitalt och du bara vill kunna lyssna med ok kvalité då kan du använda Mac datorns inbyggda A2D. Då måste du ha en förstärkare med digital-out som du kopplar till Macens ljud in (om MB Air har digital-in vet jag inte).

Är det för att du vill åt den överlägsna dynamiken från vinylskivan jämfört med den skiten man får från köpta MP3/AAC så ska du satsa på en extern A2D.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-11-16 16:50

OK, visst vore det trevligt men så dyrt hade jag inte tänkt mig ännu. Kassetterna är mina egna inspelningar och det är från en liten Walkman med mickar. Kanske inte så professionellt men banden är dom enda som finns. Vinylen äger jag och kan spela den om jag vill ha kvalitet, att lägga på CD och mp3 är bara för vardagslyssning i köket, typ. Så, tills hästar springer som jag önskar, så blir det nog tillräckligt med "ok kvalitet". Alltså kan jag prova min gamla förstärkare via sladd in i hörlursuttaget och det skall bli "ok" då antar jag. Förutsatt att det fungerar med min förstärkare som inte är digital överhuvudtaget. Det finns ju på Kjell&Co en kassettbandspelare med USB men den är väl inte att rekommendera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-16 21:00
Ursprungligen av ariis:

OK, visst vore det trevligt men så dyrt hade jag inte tänkt mig ännu. Kassetterna är mina egna inspelningar och det är från en liten Walkman med mickar. Kanske inte så professionellt men banden är dom enda som finns. Vinylen äger jag och kan spela den om jag vill ha kvalitet, att lägga på CD och mp3 är bara för vardagslyssning i köket, typ. Så, tills hästar springer som jag önskar, så blir det nog tillräckligt med "ok kvalitet". Alltså kan jag prova min gamla förstärkare via sladd in i hörlursuttaget och det skall bli "ok" då antar jag. Förutsatt att det fungerar med min förstärkare som inte är digital överhuvudtaget. Det finns ju på Kjell&Co en kassettbandspelare med USB men den är väl inte att rekommendera?

Finns ingen anledning varför inte Kjell & Co spelaren skulle vara helt ok för ditt behov. Blir inte bättre genom att koppla in en analog signal i audio-IN på Macen.

Kjell & Co-lösningen är det vettiga. Go for it
Det finns ingen anledning att krångla till det och lägga en massa pengar när originalmaterialet är som det är. Man kan bygga 8-filig motorväg mellan två småbyar med sammanlagt en bil och två mopeder, men inte blir trafiksituationen bättre för det
Man kan göra halva underverk med efterbehandling om man nu vill fördjupa sig och lägga tid på det. Det finns pluggar/appar som kan städa bort brum, brus och knaster ganska bra och även förbättra djudupplevelsen med frekvensfilter...förvånansvärt bra...men man måste ratta litegrann...fila en aning...lära sig...
Spela in AIF-filer i 24 bitar om du har tänkt putsa/redigera - annars mp3 eller aac direkt - typ 265 kbps. Tycker jag.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-11-17 09:47

Nu säljer ju Kjell Plexgear och frågan är om dessa fungerar med Mac OSX?
Jag köpte en Plexgear dia-scanner för några år sedan och den gick aldrig att få att fungera med OS X.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-17 09:58

Jag har en bandspelare från Kjell, och den funkar under OSX (dock ej testat efter SnowLeopard, men som jag minns det dök den upp som ett ljudkort).

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-11-17 21:35

Nu var det ett tag sedan jag digitaliserade vinyl, men då använde jag linjeingången och spelade in till QT Pro. Därifrån exporterade jag en aiff som i iTunes konverterades till lämpligt ljudformat.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-11-18 14:41

Jag skulle använda ett något bättre USB ljudkort och spela in med.
Vi har gjort det några gånger på jobbet när lärare kommit med gammalt material.
Kassettband rakt in i ljudkortet. Vinyl genom bra förstärkare utan brus och in i ljudkortet.
Detta ljudkort använde vi senast. Men det finns ju billigare och mycket dyrare.
http://www.asus.com/Sound_Cards_and_Digitalto...

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-11-19 19:16
Ursprungligen av Creops:

Jag skulle använda ett något bättre USB ljudkort och spela in med.
Vi har gjort det några gånger på jobbet när lärare kommit med gammalt material.
Kassettband rakt in i ljudkortet. Vinyl genom bra förstärkare utan brus och in i ljudkortet.
Detta ljudkort använde vi senast. Men det finns ju billigare och mycket dyrare.
http://www.asus.com/Sound_Cards_and_Digitalto...

Men det är väl inget ljudkort för att ta IN musiken?

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-11-19 19:41

iMic från Griffin är det något att ha i detta sammanhanget? Det finns ju alternativ som är billiga på Teknikmagasinet. Är det bättre än att koppla in direkt till datorn?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-11-20 22:23
Ursprungligen av ariis:

Men det är väl inget ljudkort för att ta IN musiken?

Den fungerar jättebra för att spela in ljud.

Ska du kopiera in kassetband är det oftast bara att koppla ljudutgången på spelaren till ljudingången på datorn.
Vinyl skivspelare lämnar oftast bara genom en lågnivåutgång och då behövs någon form av förförstärkare mellan skivspelaren och datorn för någon hundring.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-11-26 11:21
Ursprungligen av CekariYH:

Ska du kopiera in kassetband är det oftast bara att koppla ljudutgången på spelaren till ljudingången på datorn.
Vinyl skivspelare lämnar oftast bara genom en lågnivåutgång och då behövs någon form av förförstärkare mellan skivspelaren och datorn för någon hundring.

Jag har en Air och där är ingen egentlig ljudingång men har för mig att man kan använda just den som en ljudutgång genom att ändra i inställningarna. Jag får väl prova mig fram antar jag. När kassettbandspelaren har fått nya drivband...

Ursprungligen av TureB:

Finns ingen anledning varför inte Kjell & Co spelaren skulle vara helt ok för ditt behov. Blir inte bättre genom att koppla in en analog signal i audio-IN på Macen.

Om du talar om riktig vinyl, dvs inte kassettband, så funkar skivspelaren från Kjell & Co ganska OK, komplett med rasp osv. Mitt exemplar var dock utrustad med en dåligt balanserad nål. Orkade inte balansera om den, så den fick stå rätt lutad 30 grader eller så för att faktiskt funka

1
Bevaka tråden