Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera till Yostemite MacBook late 2008? + batteribyte

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min bror sitter på en MacBook Unibody late 2008 med Mavericks i. Mavericks är inga större problem och jag undrar om det är något som kört i Yosemite i en så gammal dator och som upplevt några problem? Såg att sent 2008 var sista modellen som Yosemite kan köras på.

Dessutom varnar Macen för att batteriet behöver bytas ut, datorn är som sagt gammal och har inget stort värde i sig. Några tips på vart man köper ett nytt batteri för kanske några hundralappar?

Ursprungligen av koffas:

Min bror sitter på en MacBook Unibody late 2008 med Mavericks i. Mavericks är inga större problem och jag undrar om det är något som kört i Yosemite i en så gammal dator och som upplevt några problem? Såg att sent 2008 var sista modellen som Yosemite kan köras på.

Dessutom varnar Macen för att batteriet behöver bytas ut, datorn är som sagt gammal och har inget stort värde i sig. Några tips på vart man köper ett nytt batteri för kanske några hundralappar?

Hur mycket RAM finns i datorn och vilken hårddisk typ? Magkänslan är att det nog är att föredra att maxa ram och byta till SSD för att det ska fungera smärtfritt.

Ursprungligen av JoelBurman:

Hur mycket RAM finns i datorn och vilken hårddisk typ? Magkänslan är att det nog är att föredra att maxa ram och byta till SSD för att det ska fungera smärtfritt.

128gb SSD och 4gb ram är jag rätt säker på. Den flyter bra med Mavericks.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-16 10:46

Jag skulle vilja säga att 8 GB RAM är minimum. Min gamla Mac mini C2D blev seg med 4, men betydligt bättre med 8.

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle vilja säga att 8 GB RAM är minimum. Min gamla Mac mini C2D blev seg med 4, men betydligt bättre med 8.

4gb är max enl Apple

Är det någon speciell funktion i Yosemite du är ute efter? Annars skulle jag nog stanna kvar på Mavericks ett tag.

  • Medlem
  • 2014-11-16 12:31
Ursprungligen av koffas:

4gb är max enl Apple

Enligt Apple ja. Enligt de som vet: 8GB.
Edit: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Senast redigerat 2014-11-16 12:41

Jag har alltid uppgraderat till senaste programvaran. Någon speciell funktion, nja, helheten.

Dalle//
Kör du Yosemite? I så fall, nöjd?

Tips på vilka ramminnen han ska köpa?

  • Medlem
  • 2014-11-16 12:45
Ursprungligen av koffas:

Dalle//
Kör du Yosemite? I så fall, nöjd?

Den är såld sedan länge, så jag har ingen erfarenhet av Yosemite på den maskinen.

Ursprungligen av koffas:

Min bror sitter på en MacBook Unibody late 2008 med Mavericks i. Mavericks är inga större problem och jag undrar om det är något som kört i Yosemite i en så gammal dator och som upplevt några problem? Såg att sent 2008 var sista modellen som Yosemite kan köras på.

Dessutom varnar Macen för att batteriet behöver bytas ut, datorn är som sagt gammal och har inget stort värde i sig. Några tips på vart man köper ett nytt batteri för kanske några hundralappar?

Ursprungligen av koffas:

4gb är max enl Apple

Jag kör (körde) MacBook late 2008 med 250 gb HDD och har uppdaterat till 8 gb RAM. Uppdaterade från Mavericks till Yosemite och märkte ingen försämring i prestanda (har 2.4 ghz processorn) så det är bara att uppdatera. Visserligen har datorn kraschat nu (hårddisken), men det är nog inte Yosemite's fel utan snarare de 6! åren jag haft datorn. Har förövrigt också haft problem med batteriet, men inte känt för att lägga pengar på ett nytt. Datorn har funkat bra sålänge strömkabeln är i, annars cirka 1h batteritid :(.

Nu väntar jag ivrigt på min rMBP som ska komma i veckan!

Tack för svaren, vi testar och ser helt enkelt.

Några tips (gärna med länkar) till 8gb ram?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-16 16:15

Gå in på Kingstons eller Crucials hemsida, de har en guide för vilka minnen du ska ha. Och när du har hittat dem får du upp en lista med återförsäljare i Sverige.

1
Bevaka tråden