Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra kortkommando, Itunes 12

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-20 11:40

Hej,

Igår uppdaterade jag till Yosemite, och därmed också till Itunes 12.

Jag har alltid varit en flitig användare av kortkommandot cmd+L i Itunes. Det är ett kortkommando som gör att man hoppar till den nu spelande låten/albumet, oavsett var man befinner sig i sitt musikbibliotek.

Det tokiga är att i Itunes 12, verkar exakt samma kortkommando användas till att visa hämtningar. Så när jag numera klickar cmd+L, går jag inte längre till aktuell låt, utan får istället upp ett nytt fönster med alla mina hämtningar. (Se bilder.)

Hur löser jag detta? Går det att ändra kortkommandot för hämtningar (hur var det i Itunes 11)? Eller är det bara att hålla tummarna och hoppas att Apple löser detta i en framtida uppdatering?

Själv tolkar jag detta som en bugg. Det kan inte vara möjligt att två olika funktioner har samma kortkommando. Jag vill ha CMD+L till samma funktion som du! Irriterande är det.

Fungerar som vanligt för mig.

Ah, du kör ditt system på engelska.. Kanske kan vara något med det då!

Fixa illa kvickt Apple!

Ursprungligen av tokball:

Fixa illa kvickt Apple!

Tror inte Apple läser dina inlägg. Har du sagt till Apple om problemet?

Ursprungligen av tokball:

Fixa illa kvickt Apple!

Det gör nog mer nytta om du skriver här i stället:
http://www.apple.com/feedback/itunesapp.html

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-11-16 01:17

Onekligen irriterande. Du löser det hela med att klicka dig fram till Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon > Programkortkommandon och sedan trycka på plustecknet, välja iTunes som program, skriva "Hämtningar" som menynamn (alternativt "Gå till aktuell låt" om du föredrar något annat än cmd+L) och väljer sedan valfritt annat kommando för Hämtningar. Själv kör jag Alt+L för hämtningar, som emellertid ger tecknet fi ifall ett textinmatningsfält är markerat - något som inte bekommer mig då jag aldrig använder kommandot.

Ursprungligen av Adzam 1:

Hej,

Igår uppdaterade jag till Yosemite, och därmed också till Itunes 12.

Jag har alltid varit en flitig användare av kortkommandot cmd+L i Itunes. Det är ett kortkommando som gör att man hoppar till den nu spelande låten/albumet, oavsett var man befinner sig i sitt musikbibliotek.

Det tokiga är att i Itunes 12, verkar exakt samma kortkommando användas till att visa hämtningar. Så när jag numera klickar cmd+L, går jag inte längre till aktuell låt, utan får istället upp ett nytt fönster med alla mina hämtningar. (Se bilder.)

Hur löser jag detta? Går det att ändra kortkommandot för hämtningar (hur var det i Itunes 11)? Eller är det bara att hålla tummarna och hoppas att Apple löser detta i en framtida uppdatering?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-11-17 12:17
Ursprungligen av Jånte:

Onekligen irriterande. Du löser det hela med att klicka dig fram till Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon > Programkortkommandon och sedan trycka på plustecknet, välja iTunes som program, skriva "Hämtningar" som menynamn (alternativt "Gå till aktuell låt" om du föredrar något annat än cmd+L) och väljer sedan valfritt annat kommando för Hämtningar. Själv kör jag Alt+L för hämtningar, som emellertid ger tecknet fi ifall ett textinmatningsfält är markerat - något som inte bekommer mig då jag aldrig använder kommandot.

Stort tack för din hjälp!

1
Bevaka tråden