Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar jag bort malware på min MacBook Air?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag installerade Avast igår och gjorde en Full scan, resultatet visade att jag hade malware på datorn. Jag har två val, att ta bort de berörda filerna eller att "chest" dom. Vad har ni för tips/erfarenhet? Fungerar det att ta bort filerna? Jag har en MBA med version 10.9.5. Kan jag installera om hela datorn och passa på att installera det nya OS X:et utan att malwaren följer med?

Tack på förhand!

Kan du ge exempel på vad det är för program Avast ser som malware? Kan Avast ta bort programmen det hittar eller måste du göra det själv?

  • Medlem
  • 2014-11-14 13:55
Ursprungligen av Saharan:

Hej!
Jag installerade Avast igår och gjorde en Full scan, resultatet visade att jag hade malware på datorn. Jag har två val, att ta bort de berörda filerna eller att "chest" dom. Vad har ni för tips/erfarenhet? Fungerar det att ta bort filerna? Jag har en MBA med version 10.9.5. Kan jag installera om hela datorn och passa på att installera det nya OS X:et utan att malwaren följer med?

Tack på förhand!

Om du raderar hela hårddisken i Skivverktyg före installationen av ditt nya OS så följer inga skadliga program med. Glöm bara inte att först ta backup på viktiga saker.
Och ladda inte ner suspekta program från suspekta sidor i fortsättningen så slipper du detta.

Ursprungligen av Saharan:

Hej!
Jag installerade Avast igår och gjorde en Full scan, resultatet visade att jag hade malware på datorn. Jag har två val, att ta bort de berörda filerna eller att "chest" dom. Vad har ni för tips/erfarenhet? Fungerar det att ta bort filerna? Jag har en MBA med version 10.9.5. Kan jag installera om hela datorn och passa på att installera det nya OS X:et utan att malwaren följer med?

Tack på förhand!

Om det bara är malware så funkar Adware Medic bra för att ta bort det: http://www.adwaremedic.com/index.php

Tack så mycket för alla tipsen!
Nu är Yosemite installerat och datorn som ny, inget malware så långt ögat kan se!

1
Bevaka tråden