Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag få större typsnitt på TVn?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har min mini kopplad till TV:n, men fonten är så liten att det blir jobbigt att läsa på detta avstånd. Går det att få fonterna större och lite mer TV-anpassade?

Senast redigerat 2014-11-09 19:36

Min lösning är att köra 720p i stället för 1080p.

Jo det är ju ett sätt men det är ingen lösning. :\

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-09 19:09
Ursprungligen av m3johan:

Jo det är ju ett sätt men det är ingen lösning. :\

Klart det är en lösning, sen att du inte gillar den av okänd anledning är en godkänd åsikt.

Vad för text på din tv vill du ha i större typsnitt?
Beroende på vad och i vilket sammanhang finns det olika lösningar (där hans lösning mer var en generell heltäckande lösning).

Nej det är ingen lösning. Det är ett kringgående av problemet. Att jag vill ha större font för att se bättre på TVn är ju ganska underförstått att det gäller all text.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-10 00:06
Ursprungligen av m3johan:

Nej det är ingen lösning. Det är ett kringgående av problemet. Att jag vill ha större font för att se bättre på TVn är ju ganska underförstått att det gäller all text.

Då är problemet enligt dig själv att du sitter för långt från TVn.
Har man mini kopplad till en TV är det underförstått att det är som mediacenter.

Men nu när du uttryckligen skriver all text, ja då är svaret att det blir svårt.
Med TinkerTool kan du ändra en del i OS X, i alla program får du justera manuellt (där det går).

Nej, jag kan ju inte hålla på att flytta fram och tillbaka beroende på om jag ska läsa eller se film.
Linux fixar det galant och så även windows. Varför skulle det inte funka på en mac som har "världens mest avancerade operativsystem för datorer" utan en massa trixprogram?
Dessutom så är det inte underförstått att den används som ett mediacenter. Ett mediacenter har du en frontend för att se film, lyssna på musik eller kolla bilder.
Med en dator kan du surfa, läsa pdf:er, skriva dokument, knappa kommandon i terminalen eller vad som helst plus allt det som ett mediacenter klarar.

Jag tycker också att det är konstigt att det inte finns en generell setting för detta. Speciellt eftersom man kan göra muspekaren enorm. Tycker att det vore en självklarhet att ha en mer passande funktion för det i OSX med tanke på hur många som använder minis som media players. Tyvärr så verkar ju Apple mest vilja begrava minin helt och hållet så jag är inte förvånad över avsaknaden av det. Tycker bara det är trist.

Fast nu finns ju nästa generation mini och operativet är väl samma som på de "riktiga" macarna så helt uträknad borde den inte vara. Jag gillar konceptet mini så hoppas den får leva kvar ett tag till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-10 18:29

Köp en större TV!
Jag har min mini till en 55" TV, funkar helt OK med texterna.

Ja det skulle funka. Tyvärr är inte rummet tillräckligt för en större TV.

1
Bevaka tråden