Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera telefonnummer från Imessage med nytt verktyg

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple lanserar en ny webbsida med ett verktyg för att avregistrera telefonnummer från tjänsten Imessage, något som bolaget tidigare fått kritik för att inte erbjuda på något enkelt sätt.

Läs hela artikeln här

Lysande. Och om man inte längre har tillgång till numret ifråga?

Ursprungligen av pmarriott:

Lysande. Och om man inte längre har tillgång till numret ifråga?

Då är det väl inte längre ditt problem?

Ursprungligen av Borttaget:

Då är det väl inte längre ditt problem?

Man har ju hört talas om folk som får andras iMessages på andrahands-lurar. Inte säker att det inte skulle kunna vålla mig ett och annat problem om meddelanden som är tänkta att komma till mig istället kommer till någon annan.

Senast redigerat 2018-07-23 12:37
Ursprungligen av pmarriott:

Lysande. Och om man inte längre har tillgång till numret ifråga?

Man har redan före det här verktyget kunnat ringa till Apples support och få hjälp att få ordning på Imessage. Antar att det är möjligt även nu även om jag inte helt förstår hur du menar med att inte ha tillgång till numret i fråga.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2014-11-10 16:44
Ursprungligen av pmarriott:

Lysande. Och om man inte längre har tillgång till numret ifråga?

Ööh, meddela dina vänner att du har nytt nummer?

Ursprungligen av EnDumEn:

Ööh, meddela dina vänner att du har nytt nummer?

Jag är mer orolig för yrkesrelaterad information som eventuellt kan skickas till mitt gamla nummer. Vet inte i vilken utsträckning detta eventuellt skulle kunna vara ett problem, men tycker ändå att man borde ha möjligheten att radera ett nummer från iMessage utan att ha tillgång till telefonnumret. Man lär ju ändå behöva ange sitt lösenord.
Som kuriosa kan jag meddela att i affärssammanhang är telefonnummer svåra att fasa ut. På mitt förra jobb fick vi ta över Cityklinikens gamla nummer 3 år efter att de bytt. Det tog 6-7 år innan folk slutade ringa om febriga ungar och drogtester.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-11 04:31
Ursprungligen av pmarriott:

Lysande. Och om man inte längre har tillgång till numret ifråga?

Jag tror du missförstått. Den här lösningen är inte för att iMessage ska glömma bort ditt gamla telefonnummer, utan för att systemet ska glömma ditt fortfarande aktuella nummer i det fall du slutat använda en iPhone. Det som då kan hända är att andra iOS-enheter fortsätter försöka sända iMessage-meddelanden till ditt nummer istället för att skicka dem som vanliga sms, och dessa iMessage-meddelanden kommer ju aldrig att nå dig på din nya icke iOS-telefon. Om du stängt av iMessage innan du tar ut sim-kortet (eller om du använder funktionen som denna nyhet handlar om) så talar du om för iMessagesystemet att meddelanden från iOS-enheter till ditt nummer från och med nu måste sändas som vanliga sms.

Så här förklarar Apple det:

Citat:

If you want to transfer your SIM card or phone number to a device that doesn't support iMessage
Go to Settings > Messages and turn off iMessage if you plan to transfer your SIM card or phone number from an iPhone to a device that doesn't support iMessage. If you don't, other iOS devices might continue to try to send you messages using iMessage, instead of using SMS or MMS, for up to 45 days.

Ursprungligen av pmarriott:

Man har ju hört talas om folk som får andras iMessages på andrahands-lurar

Fellevererade iMessage på begagnade telefoner måste bero på att tidigare ägaren gett vidare telefonen utan att logga ur sitt Apple-id på den enheten. Det är ju dumt. Man bör vara förståndig och radera enheten helt innan den går vidare.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag är mer orolig för yrkesrelaterad information som eventuellt kan skickas till mitt gamla nummer. Vet inte i vilken utsträckning detta eventuellt skulle kunna vara ett problem,

Det här handlar som sagt inte om när du bytt telefonnummer. Men i det fallet kommer sms ju alltid att kunna sändas fel så länge du inte meddelat dina kontakter att det gamla är inaktuellt. Eventuellt tror jag att man också kan göra en deal med operatören att mot betalning låsa numret en längre tid innan det kan släppas till ny abonnent.

Ursprungligen av pmarriott:

...men tycker ändå att man borde ha möjligheten att radera ett nummer från iMessage utan att ha tillgång till telefonnumret

Det är väl väldigt klokt att bara den som använder numret kan avanmäla det från iMessage. Annars kunde jag ju göra det för ditt nummer! Men det enda som skulle hända om jag gjorde det är att meddelanden till dig från iOS-enheter som normalt skulle sändas som iMessage skulle börja sändas som vanliga sms istället.

Ursprungligen av IngoX:

Det är väl väldigt klokt att bara den som använder numret kan avanmäla det från iMessage. Annars kunde jag ju göra det för ditt nummer! Men det enda som skulle hända om jag gjorde det är att meddelanden till dig från iOS-enheter som normalt skulle sändas som iMessage skulle börja sändas som vanliga sms istället.

Om man var tvungen att ange sitt iCloud lösenord skulle du inte kunna göra det för mitt nummer. Och om du hade mitt lösenord skulle du kunna ställa till med all möjlig jävelskap.
Jag är måhända lite nojig nu, och möjligen har jag missförstått. Men ponera att du har lämnat ditt gamla arbete, återställt och raderat telefonen och lämnat den till din förra arbetsgivare och sedan börjar helt plötsligt känsliga meddelanden som inte är tänkta att komma till någon annan än dig upp på den gamla telefonen som nu är i händerna på någon annan.
Jag har hört talas om fall där iMessage trots fullständig återställning fortsätter att trilla in på gamla iOS-enheter efter att de bytt ägare. Därför vore det bra med byxor och hängslen. Om det nu är sant att det är så, jag har som sagt bara läst trådar på forum där folk säger att de drabbats. Möjligen har detta varit en bugg i systemen som är åtgärdad nu. Dessvärre är jag lite miljöskadad när det gäller integritetsfrågor och möjligheten att känslig information kommer i orätta händer.

Det problemet med att gamla telefoner får andras iMessage är väl löst?

Nu är det snarare de som byter från iPhone till ex. valfri Android/Blackberry/Windows-mobil inte får meddelande då numret är länkat i Apple-servrar och istället försvinner ut i etern där aldrig någon ser dem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-11 17:53

Är det så? Skickar jag till någon iPhone som inte har Nätverk just för tillfället, så skickas det som SMS efter en stund. Det borde bli likadant om mottagaren har bytt till Android, att det går som SMS efter en fördröjning.
Visst vill man väl ha bort fördröjningen, men att meddelandet totalt skulle forsvinna...?

Ursprungligen av kenjon:

Är det så? Skickar jag till någon iPhone som inte har Nätverk just för tillfället, så skickas det som SMS efter en stund. Det borde bli likadant om mottagaren har bytt till Android, att det går som SMS efter en fördröjning.
Visst vill man väl ha bort fördröjningen, men att meddelandet totalt skulle forsvinna...?

Här har du ex.
http://www.businessinsider.com/apple-iphone-a...
https://discussions.apple.com/thread/5079636?...

1
Bevaka tråden