Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch kan kosta upp till 37 000 kronor

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, eftersom du "tycker att det är bortkastat att diskutera kring Editionmodellen" så är du nog i fel tråd då denna tråd specifikt handlar om och diskuterar kring Editionmodellen.
Det finns andra trådar som handlar om allt annat med Watch.

Ursprungligen av BlackSmp:

Är jag?

Jag tror absolut inte Apple kommer att ha något utbytessystem för tekniken i guldskalet :-D. Det låter ju fruktansvärt långsökt och spekulativt och... så långt från Apple liksom... den tekniken skulle också garanterat påverka möjligheterna till design och tillverkningsteknik och det skulle nog inte Ive godta (ett "kasettsystem" för att byta ut mikrodatorn i gulskalet! No way! Over my dead body...skulle nog Ive skrika...nej, jag menar; säga med aningen höjd röst). Det utesluter också all framtida förändring av design och teknisk lösning som omöjliggör insättning av ny mikrodator i äldre guldboett. Visst låter detta knäppt och låååångt från Apple? Att låsa fast sig så? Ett uppdateringssystem - klicka i ny mikrodator i ditt Watch-guldskal - kräver också en organisation och logistik som jag tvivlar att Apple vill hålla på med. Dom är ett företag som bara vill se varor gå UT från Apple - helst aldrig tillbaka IN igen...oavsett anledning.
Något inbytessystem för hela guldklockan mot ny modell (med ny teknik) och rabatterat pris tror jag inte heller på...det låter också så främmande för företaget Apple och vad dom sysslar med. Om detta sker så är det ett paradigmskifte...Apple blir delvis ett annat sorts företag.
En Rolex etc är ju en mycket mycket avancerad mekanisk kontruktion - innehållet har ett egenvärde...inte bara guldet ovanpå. Att man skulle klä in en mikrodator som kostar ett par hundringar eller knappa tusingen (efter en tid när forkningen tjänats in) i en fet svindyr guldboett låter i mina öron helt absurt. Typ aprilskämt.
Jag fattar inte vart dessa vilda spekulationer kommer från. Ska man spekulera så blir det ju roligare om det snuddar vid verkligheten. Tycker jag. Även bra science fiction snuddar vid verkligheten

Å andra sidan trodde jag inte att Apple skulle släppa en mobiltelefon (en av två gånger jag haft fel)

Senast redigerat 2014-11-08 11:52
Ursprungligen av Demiurgen:

(en av två gånger jag haft fel)

Hahaha, den var rolig du, Zimmerman!

Förresten, varför ber du inte moderatorn slå ihop alla dina gamla konton så även de nya på forumet enkelt kan frossa i alla dina bisarra, narcissistiska inlägg?

Capemans hat mot denna Zimmerman - och förföljelse mot mig - är inte sund och bör nog ses över av moderator. Att hata iliases på forum kan vara början på en resa in i sjukdom och mörker. Kanske dags att ta ledigt från internet en stund? Typ...skaffa ett liv?

Ursprungligen av Demiurgen:

Capemans hat mot denna Zimmerman - och förföljelse mot mig - är inte sund och bör nog ses över av moderator. Att hata iliases på forum kan vara början på en resa in i sjukdom och mörker. Kanske dags att ta ledigt från internet en stund? Typ...skaffa ett liv?

Stor humor!

Aha...upptäckte funktionen att dölja inlägg från valda deltagare. Klockrent.

När det gäller klockan så förväntar jag mig själv en i platina och diamant istället för saphire som skärmskydd. 800 000 kr. är dock max vad jag kan avvara...där går gränsen för mig för en klocka. Min LearJet har visat sig dyrare i drift än jag hade väntat - trots att jag inte använder den (är emot flygning av miljöskäl). Måste strama åt en aning - kanske sälja några av fastigheterna...åtminstone dom i Asien.

Ursprungligen av Gurra:

Sure, saker kan hända men det är rätt tydligt på Apples webb att planen är samma typ av solitt guld som till exempel Rolex använder sig av: "a watch case crafted from 18-karat gold that our metallurgists have developed to be up to twice as hard as standard gold".

Om dom skriver " dubbelt så hårt som vanligt guld" - då kan man fråga sig. Guld är guld om det är 18K. Däremot om det är en legering - men då är det inte solitt guld. Skulle det dock vara 18K rakt igenom - då är det billigt med 37' med tanke på guldpriset. Återigen - vi får se i februari - kanske. " Allt är inte guld som glimmar" som ordspråket säger.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-11-08 16:41

18K guld är också en legering, 24K är rent guld..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-08 16:43
Ursprungligen av Demiurgen:

Capemans hat mot denna Zimmerman - och förföljelse mot mig - är inte sund och bör nog ses över av moderator. Att hata iliases på forum kan vara början på en resa in i sjukdom och mörker. Kanske dags att ta ledigt från internet en stund? Typ...skaffa ett liv?

Jag är inte speciellt smart men t.o.m jag ser mönstret/likheten i hur/vad du skriver med nicket Zimmerman.

18 K är legering och man kan legera på olika sätt och få det hårdare eller mjukare efter önskemål (inom vissa gränser så klart). Att Apple skulle ha en metallurg som hittat på en 18K-legering som är ännu ythårdare än dagens rekord är...tja, det är Apple och antingen babblar dom bara Amerikanska (=livet är fiction...en film...lögn är ett relativt begrepp) eller så har dom - ännu en gång - lyckats som nybörjare revolutionera en gammal nisch.
Melattlegeringsteknik och teknologi är dock en mycket gammal och utredd vetenskap.

Ursprungligen av mattiL:

18K guld är också en legering, 24K är rent guld..

18K är 18K. Det betyder 750 rent guld. Resten är koppar och andra legeringar - beroende på färg. Så har Apple lyckats göra det hårdare eller tåligare än "vanligt" guld - måste man blanda ut guldet (24K) med något som gör det hårdare / tåligare. En klocka i 24K skulle bortsätt från allt annat - slitas väldigt snabbt - pga mjukheten. Man får blanda vad man vill i guldet - så länge det håller den karat man lovat - i detta fall 18K. Vad jag förstår skall man ha både gult och rosa - och blandar därmed olika - precis som med vitt gult.
Sedan om det är ett tunt skal runt klockan i 18K som Apple skriver - kan detta vara hur tunt som helst - så länge det inte står ngn vikt.
Guld är väldigt smidigt och följsamt. Av 1 gram guld kan man göra flera meter guldtråd - vilket säger en del om egenskapen.

Nickel är en vanlig metall för att göra andra metaller ythårdare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-09 16:31
Ursprungligen av Demiurgen:

Capemans hat mot denna Zimmerman - och förföljelse mot mig - är inte sund och bör nog ses över av moderator. Att hata iliases på forum kan vara början på en resa in i sjukdom och mörker. Kanske dags att ta ledigt från internet en stund? Typ...skaffa ett liv?

Du kanske ska sopa framför egen dörr först, Zimmerman. Du lurar ingen

Ursprungligen av Demiurgen:

En Rolex etc är ju en mycket mycket avancerad mekanisk kontruktion - innehållet har ett egenvärde...inte bara guldet ovanpå.

Rolex är massproducerad status. Innehållet har inget mervärde förutom statusen som Rolex har byggt upp.

Med det sagt så skulle jag gärna ha en Submariner eftersom den är så snygg och med välgjord bortre, urtavla och vridring.

Ursprungligen av Redaktionen:

Den smarta klockan Apple Watch kommer i flera utföranden, och de dyrare versionerna i guld kan kosta upp till 37 000 kronor när den lanseras i februari.

Läs hela artikeln här

Det finns ingen, väldigt få om ens någon, klocktillverkare som serietillverkar klockor i massivt guld. Rolex t.ex. gör det inte.

Ursprungligen av grenhall:

Det finns ingen, väldigt få om ens någon, klocktillverkare som serietillverkar klockor i massivt guld. Rolex t.ex. gör det inte.

Det är i alla fall inte fråga om guldplätering.

Men ingen använder troligen 24 karat guld

Citat:

Rolex exclusively uses 18 ct gold, a princely alloy composed of 750‰ (thousandths) of pure gold, plus exactly the right mixture of elements including silver, copper, platinum and palladium necessary to produce the different types of 18 ct gold: yellow, Everose and white. Rolex’s jealously-guarded formulas ensure exceptional durability, polishability – and an extraordinary sheen that lasts for generations

Ursprungligen av grenhall:

Det finns ingen, väldigt få om ens någon, klocktillverkare som serietillverkar klockor i massivt guld. Rolex t.ex. gör det inte.

Rolex gör förvisso flera modeller i massivt guld - alla färger - och titan. Sedan om man vill kalla det serietillverkning eller inte - det kan diskuteras. När jag besökte Rolex på tidigt 70 - tal - gjordes klockorna manuellt. Man svarvade ex guldklockan ur ett enda stycke massivt 18 k guld. Sedan monterades urverk - glas och boett samt krona efteråt. Det enda som inte var guld var urverket och glaset - allt annat. Sedan kontrollerades klockorna för att få sitt certifikat - vad gäller gångavvikelse och trycktest. Men det var då det.

Tror ni de dyker upp i Sverige tidigt 2015? Skulle gärna ha en rostfri rackare!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-01 23:17
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tror ni de dyker upp i Sverige tidigt 2015? Skulle gärna ha en rostfri rackare!

Dom enda som vet är Apple

  • Medlem
  • 2015-02-01 18:31

Därför kommer Apples butiker vara utrustade med kassaskåp.

Bevaka tråden