Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera en gammal Raid HD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-11-07 10:35

Hade en raid med två diskar (Seagate 500GB med FW800 kabinett). Den ena gick sönder och jag gick över till att använda större diskar i stället till min back-up.

Nu något år senare tänkte jag använda den disk som är hel, men eftersom den varit i en raid går det inte att formatera den på nytt via Skivverktyg eller terminalen. Svaret i terminalen är att den inte går att "unmount".

Läst runt lite men det verkar som att man behöver ett annat verktyg av något slag men finner inget för OS X.

Någon som har tips?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-07 11:17

Kan du inte ens skapa en ny Partition (välja 1 partition)?
Det finns en annan tråd om detta, lösningen där hette Windows...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-11-07 17:11

Nej, båda är grå och ej tillgängliga i skivverktyg. Jo, såg det om win. Har inte win.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-11-07 20:49

Ladda ner Windows 10 testversion och kör den i VirtualBox, borde väl fungera tycker jag.

Kör Skivverktyg i recovery mode, funkar det inte då är nog disken knasig.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-11-08 14:31

Så efter att ha installerat VirtualBox och Win 10 så kopplade jag in disken igen. Jag såg inte någon av mina FW-diskar i VB så jag kollade runt lite men hittade inget om FireWire i VB, däremot om USB.

Lång historia kort, när jag kopplade disken via USB så kunde jag formatera/Partionera den via Skivverktyg, tänk så enkelt det är i bland.

Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-08 16:40

Funkar den med FW efteråt?
Bra tanke där, den är ju mer "dum" via USB. FWintelligensen i interfacet tyckte nog att den här enheten kan jag inte läsa, och använder den då inte.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-11-08 18:48

Jodå, nu fungerar den fint, både via USB och FW och går att partitionera via FW nu också.

1
Bevaka tråden