Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch kan kosta upp till 37 000 kronor

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den smarta klockan Apple Watch kommer i flera utföranden, och de dyrare versionerna i guld kan kosta upp till 37 000 kronor när den lanseras i februari.

Läs hela artikeln här

3-4000:- kan jag tänka mig att lägga ner på Apple Watch. Inte mer. Vi får se hur det ser ut - om den kommer i februari 2015....

Vilken tur att det kommer lyxvarianter, så att man slipper gå omkring med en snikversion för 3500 kr
Våren är räddad

Jepp - köpa en handledsdator i guld för 37 000 kr. som tekniskt och prestandamässigt är obsolet ett par år efter man köpte den :-D. Lika smart som när jag köpte min iPhone 3G i guld för 54 000 kr. Någon som vill köpa den av mig? Tusen spänn. Snabb affär.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-05 22:44
Ursprungligen av Demiurgen:

Jepp - köpa en handledsdator i guld för 37 000 kr. som tekniskt och prestandamässigt är obsolet ett par år efter man köpte den :-D. Lika smart som när jag köpte min iPhone 3G i guld för 54 000 kr. Någon som vill köpa den av mig? Tusen spänn. Snabb affär.

Sänd PM så jag vet var jag ska skicka pengarna så får du min adress.

Så? Guldklockor är svindyra oavsett märke. Den modellen riktar sig till en helt annan kategori än oss vanliga dödliga. Sådana som inte bryr sig om saker som prisvärdhet eller tekniskt liv. Beroende på hur du jämför så är den till och med billig.

Nej, det som är intressant för oss är priset för normala klockor.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-11-06 00:49

Guldklockan känns som ett dyrt samlarföremål om 20+ år.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2014-11-06 20:02

Guld eller platinerad ?! Låter lite väl overkill !? för det priset får du en Nice ➡️ Brightling , Rolex , Cartier etc i något billigare serie iof men känns mer klocka för dom pengarna , annars tror jag Apple Watch kan bli som Swatch conceptet som blev en hysterisk hit med start 1983

Ursprungligen av Trisen:

Guld eller platinerad ?! Låter lite väl overkill !? för det priset får du en Nice ➡️ Brightling , Rolex , Cartier etc i något billigare serie iof men känns mer klocka för dom pengarna , annars tror jag Apple Watch kan bli som Swatch conceptet som blev en hysterisk hit med start 1983

Platinerad? Klockan är av guld, inte platina. Eller vad menar du att platinerad betyder? Och Brightling, är det en kinesisk kopia på en Breitling?

Edit: Nu fattar jag. Ordet du letar efter är nog pläterad, inte platinerad.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2014-11-06 20:21
Ursprungligen av Capeman:

Platinerad? Klockan är av guld, inte platina. Eller vad menar du att platinerad betyder? Och Brightling, är det en kinesisk kopia på en Breitling?

Edit: Nu fattar jag. Ordet du letar efter är nog pläterad, inte platinerad.

möjligt sorry / och givetvis menar jag Brettling

By the way / Har kvar min Macintosh Plus med väska program etc från sent 1986 / vad kan en sån vara värd ? iof inte i Guld.
Men gav en häftig slant för den vid den tiden.

Senast redigerat 2014-11-06 20:31
Ursprungligen av Trisen:

Guld eller platinerad ?! Låter lite väl overkill !? för det priset får du en Nice ➡️ Brightling , Rolex , Cartier etc i något billigare serie iof men känns mer klocka för dom pengarna , annars tror jag Apple Watch kan bli som Swatch conceptet som blev en hysterisk hit med start 1983

Får du ens en entrylevel Rolex för det priset? I alla fall ingen Rolex värd att ha (dvs Submariner och "uppåt")

Det är mer intressant att fokusera på var priset startar än var det slutar...

Senast redigerat 2014-11-06 23:08

Apple kommer inte att sälja några Watch för 37 000 kr. - av anledning jag nämnde i förra inlägget. Dom har heller aldrig sålt någon svindyr lyxmodell av iPhone eller iPad. Om tredjepartare customajsar en Watch och kränger för dessa summor är ju en anan sak - det finns iPhones med diamanter etc.
En Rolex för 37 000 kr. är intakt och lika funktionell efter 5 år; den visar tiden och har sitt varumärke (själva guldvärdet är ju irrelevant i dessa sammanhang - det är ju inte många gram vi snackar om). En Watch för 37 000 kr. är värdelös efter fem år - förutom guldet som kan smältas om och kanske är värt några hundringar. Dom enda som köper IT-produkter - som har så extremt kort marknadsmässig livslängd - med guld och diamanter för 30-200 000 kr. är är ryska oligarker, shejker och några svinnyrika knäppgökar av blandat slag - det handlar om människor som har sjukt mycket pengar och som lägger klockan i en låda i garderoben efter ett år eller ger bort den eller aldrig ens tar på sig den...dom fick bara ett infall och köpte den...liksom.... Det är då specialbeställningar - shops som tar en vanlig produkt och hottar upp den. Att Apple själva skulle sätta ihop sådana smaklösa idiotprodukter för några få idioter är i min bok helt uteslutet. Det är inte Apple. Dom är inte på den planeten och har aldrig någonsin varit där tidigare. VOLYM är deras grej

Ursprungligen av Demiurgen:

Apple kommer inte att sälja några Watch för 37 000 kr. - av anledning jag nämnde i förra inlägget. Dom har heller aldrig sålt någon svindyr lyxmodell av iPhone eller iPad. Om tredjepartare customajsar en Watch och kränger för dessa summor är ju en anan sak - det finns iPhones med diamanter etc.
En Rolex för 37 000 kr. är intakt och lika funktionell efter 5 år; den visar tiden och har sitt varumärke (själva guldvärdet är ju irrelevant i dessa sammanhang - det är ju inte många gram vi snackar om). En Watch för 37 000 kr. är värdelös efter fem år - förutom guldet som kan smältas om och kanske är värt några hundringar. Dom enda som köper IT-produkter - som har så extremt kort marknadsmässig livslängd - med guld och diamanter för 30-200 000 kr. är är ryska oligarker, shejker och några svinnyrika knäppgökar av blandat slag - det handlar om människor som har sjukt mycket pengar och som lägger klockan i en låda i garderoben efter ett år eller ger bort den eller aldrig ens tar på sig den...dom fick bara ett infall och köpte den...liksom.... Det är då specialbeställningar - shops som tar en vanlig produkt och hottar upp den. Att Apple själva skulle sätta ihop sådana smaklösa idiotprodukter för några få idioter är i min bok helt uteslutet. Det är inte Apple. Dom är inte på den planeten och har aldrig någonsin varit där tidigare. VOLYM är deras grej

Det är bra att du har koll på hur Apples strategi ser ut.

Som sagt så bryr jag mig inte speciellt mycket om priset på guldmodellen - den är inte avsedd för oss utan en helt annan konsumentgrupp som inte bryr sig om priset. Jag har ingen aning om Apples strategi kommer att fungera eller inte, det återstår att se. Däremot så är jag övertygad om att deras huvudsakliga vinst inte kommer att ligga på Editionmodellen - men det betyder inte att det behöver vara en felaktig strategi totalt sett.

Och som sagt, om vi jämför guldklockor så tro inte att du får en guldrolex för 37'. I den prisklassen är det enbart stål som gäller. Du får nog ge 200' och mer för en guldrolex.

Och även om Apple Watch inte kommer att hålla värdet, guld kostar över 250kr/grammet för 24 karat så nog lär det vara guld för mer än "några hundringar" i en Apple Watch Edition.

Sak samma, jag tycker att det är bortkastat att diskutera kring Editionmodellen - det intressanta är funktionaliteten - kommer den att räcka för att göra klockan till en hit?

Senast redigerat 2014-11-07 08:36

Då är du i fel tråd

Ursprungligen av BlackSmp:

Sak samma, jag tycker att det är bortkastat att diskutera kring Editionmodellen - det intressanta är funktionaliteten - kommer den att räcka för att göra klockan till en hit?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-07 09:08
Ursprungligen av Demiurgen:

"mycket text och svammel"

Skulle jag få köpa telefonen eller var det bara skitsnack som vanligt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-07 12:51
Ursprungligen av Trisen:

möjligt sorry / och givetvis menar jag Brettling

Haha

Ping @capeman

Herregud. Jag gissar att både Brightling och Brettling är kopior då.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-07 13:19
Ursprungligen av Capeman:

Herregud. Jag gissar att både Brightling och Brettling är kopior då.

Vad annat kan man göra

Ursprungligen av BlackSmp:

Som sagt så bryr jag mig inte speciellt mycket om priset på guldmodellen - den är inte avsedd för oss utan en helt annan konsumentgrupp som inte bryr sig om priset. Jag har ingen aning om Apples strategi kommer att fungera eller inte, det återstår att se. Däremot så är jag övertygad om att deras huvudsakliga vinst inte kommer att ligga på Editionmodellen - men det betyder inte att det behöver vara en felaktig strategi totalt sett.

En gissning är att den kommer sälja rätt ordentligt på flera av de asiatiska marknaderna, där det finns en helt annan kultur kring att ståta med mycket man tjänar. Det är inte en produkt för Solsidan-svenskar med fäbless för vitt & fräscht.

Citat:

Och som sagt, om vi jämför guldklockor så tro inte att du får en guldrolex för 37'. I den prisklassen är det enbart stål som gäller. Du får nog ge 200' och mer för en guldrolex.

Och knappt att man får det. Finns nån väldigt basic Rolex för runt 35 papp, men ska man ha en vanlig Submariner blir det närmare 60.

Citat:

Och även om Apple Watch inte kommer att hålla värdet, guld kostar över 250kr/grammet för 24 karat så nog lär det vara guld för mer än "några hundringar" i en Apple Watch Edition.

Precis. Med tanke på det jättehöga värdet på råmaterialet så kan man ju undra om det blir någon sorts officiellt inbytesprogram. Eller rentav uppgraderingsmöjligheter? För det är ju knappast så att Edition-köparna kommer att ha sina dinkor i årtionden.

Citat:

Sak samma, jag tycker att det är bortkastat att diskutera kring Editionmodellen - det intressanta är funktionaliteten - kommer den att räcka för att göra klockan till en hit?

Ge det något år, så. Däremot tror jag inte alls den kommer att bli samma sorts kioskvältare som iPhone. Jag kan möjligen tänka mig en som träningskompis.

Finns väl inga uppgifter ännu om att det skall bli en Apple Watch i guld. Den kan väl lika gärna vara förgylld - alternativt 12 - 14 karat som är väldigt vanligt i USA. Det säljs fler Rolex i 14 karat där än 18 karat. Så har det alltid varit. För sådär 20 år sedan var det inte tillåtet att sälja en Rolex guld i 14 karat i Sverige. Lagen var sådan att 12-14 karat var bara om det var marginellt på föremålet. Man gjorde tom razzia på den största återförsäljaren i Stockholm - och tog hela inneliggande lager - för att kontrollera att det inte såldes klockor som guld som inte höll 18 K. Stämplat med 750 och eller "kattfoten". Numera är det inte så - du kan kalla det guld - även om det bara är 9K. Men i USA är det forfarande vanligast med 14K. Ett klockarmband ex håller ju mycket bättre i lägre karat än 18K - eftersom det blir mjukare ju högre karat du har. Återigen - är det 18K i Apple klockan - så är det nog bara fronten och ev kronan. Men vi får se tids nog....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-11-07 19:25
Ursprungligen av adress@mac:

Finns väl inga uppgifter ännu om att det skall bli en Apple Watch i guld.

Gruber skrev för ett tag sedan att Apple bekräftat att den blir 18 karat massivt guld, inget krimskrams. Han brukar ha koll.

http://daringfireball.net/2014/09/apple_watch

  • Medlem
  • Boston
  • 2014-11-07 19:41

Jag skrev i nå'n tråd tidigare och det har nämnts här, men jag är övertygad om att det kommer någon typ av inbytesprogram för guldvarianterna. Apple är inte dummare än att dom förstår att många av de möjliga köparna till en Apple Watch i guld redan har ett bra mekaniskt ur eller två och fattar skillnaden med en teknikgrej som behöver uppdateras vartannat år eller så för att vara på topp.

Jag har själv några armbandsur för summorna som nämns i artikeln men då pratar vi ju om saker som sjunker relativt marginellt i värde de första tio åren och sedan ofta till och med ökar i värde. Jag tror Apple gör helt rätt att försöka tilltala målgruppen som idag spenderar $4-5,000 på en klocka men bara för att man har råd att lägga ut den typen av pengar betyder det ju inte att man är dum i huvudet.

Ja, om dom fixar en inbytningsgrej så fattar jag ju :-D. Har aldrig hört talas om sådant förr...att man kan köpa en svindyr IT-grej i guld och sedan byta in den mot nyare modell mot en mindre summa (kanske motsvarande vad en standardmodell kostar?). Detta måste ju bli en unik lösning....kommer verkligen Apple att ge sig in i det strulet?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-11-07 20:49
Ursprungligen av Demiurgen:

Ja, om dom fixar en inbytningsgrej så fattar jag ju :-D. Har aldrig hört talas om sådant förr...att man kan köpa en svindyr IT-grej i guld och sedan byta in den mot nyare modell mot en mindre summa (kanske motsvarande vad en standardmodell kostar?).

Dom kanske kan ha inbytespriser på själva "urverket". Men annars är det inte ovanligt när det gäller guldsmycken och det går att få uppgraderat till större finare.

  • Medlem
  • Boston
  • 2014-11-07 21:54
Ursprungligen av Demiurgen:

Ja, om dom fixar en inbytningsgrej så fattar jag ju :-D. Har aldrig hört talas om sådant förr...att man kan köpa en svindyr IT-grej i guld och sedan byta in den mot nyare modell mot en mindre summa (kanske motsvarande vad en standardmodell kostar?). Detta måste ju bli en unik lösning....kommer verkligen Apple att ge sig in i det strulet?

Sen är det ju en rätt unik idé att sälja teknik i formen av ett "smycke" så jag tror det kräver en unik lösning. Kan till och med se framför mig att man kommer kunna byta ut själva tekniken i sin egen existerande klocka. Givetvis kommer man få betala ett premium för detta, men det är ju den tänkta målgruppen villig att göra.

Ursprungligen av Mija:

Gruber skrev för ett tag sedan att Apple bekräftat att den blir 18 karat massivt guld, inget krimskrams. Han brukar ha koll.

http://daringfireball.net/2014/09/apple_watch

Tror helt klart inte det ändå. Apple skrev "med ett överdrag av 18K guld" Det är mycket stor skillnad. Därför tror jag inte heller att den kommer att ligga i prisklassen 37000 Svkr. Snarare 7-8000:-. Sedan om någon 3:e partstillverkare gör en i 18K - det är en annan femma. Den som lever får se. Hans gissning är väl lika god som någon annans.....

  • Medlem
  • Boston
  • 2014-11-07 22:11
Ursprungligen av adress@mac:

Tror helt klart inte det ändå. Apple skrev "med ett överdrag av 18K guld" Det är mycket stor skillnad. Därför tror jag inte heller att den kommer att ligga i prisklassen 37000 Svkr. Snarare 7-8000:-. Sedan om någon 3:e partstillverkare gör en i 18K - det är en annan femma. Den som lever får se. Hans gissning är väl lika god som någon annans.....

Sure, saker kan hända men det är rätt tydligt på Apples webb att planen är samma typ av solitt guld som till exempel Rolex använder sig av: "a watch case crafted from 18-karat gold that our metallurgists have developed to be up to twice as hard as standard gold".

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-11-07 22:13
Ursprungligen av adress@mac:

Tror helt klart inte det ändå. Apple skrev "med ett överdrag av 18K guld"

Var skrev dom det? På Apple hemsida står det a watch case crafted from 18-karat gold, inget om plätering eller liknande.

https://www.apple.com/watch/apple-watch-editi...

Ursprungligen av Gurra:

Sen är det ju en rätt unik idé att sälja teknik i formen av ett "smycke"...

Inte alls unikt, http://www.vertu.com/
37k är billigt jämfört med många av modellerna från Vertu.

Att folk ens nämner Rolex/Breitling etc. och jämför med en Apple Watch i sammanhanget är ja, intressant.

Ursprungligen av Demiurgen:

Då är du i fel tråd

Är jag?

Bevaka tråden