Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny på fotoredigering - Pixelmator?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Är så att jag har tänkt att börja att fotoredigera, och Photoshop var det första jag tänkte, men insåg att det är lite väl dyrt för mig. Jag har sett att många verkar gilla Pixelmator, så ville egentligen få någon slags bekräftelse att det faktiskt kommer fungera bra.

Åsikter?

Pixelmator är helt ok för oss normalanvändare. Men det är lite svårt att ge en generell frisedel när du inte berättar vad du har tänkt att göra.

För hemanvändaren finns ju också Photoshop Elements

  • Medlem
  • International user
  • 2014-11-06 08:31
Ursprungligen av Klockvisaren:

Hejsan!

Är så att jag har tänkt att börja att fotoredigera, och Photoshop var det första jag tänkte, men insåg att det är lite väl dyrt för mig. Jag har sett att många verkar gilla Pixelmator, så ville egentligen få någon slags bekräftelse att det faktiskt kommer fungera bra.

Åsikter?

Hej

Om du ska bara redigera foton är helt klart lightroom det verktyg jag skulle rekommendera går att köpa som separat program dvs ej creative cloud.

Ska man däremot hålla på med typ bildmontage eller mer avancerade saker så kanske pixelmator är ett alt

Men annars har ju adobe en rätt bra pismodell just nu för både photoshop och lightroom som vanliga dödliga har råd med
Kostar ca 105-106kr i månaden.

Är du osäker på lighroom eller photoshop kan du hämta ner gratis 30dagars prov versioner för att test

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-06 09:54
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För hemanvändaren finns ju också Photoshop Elements

Som dock Moderskeppet avråder(!) ifrån.

Men två viktiga frågor behöver besvaras för att ge en riktigt svar; budget och ändamål för fotoredigeringen.

Ursprungligen av reboot81:

Som dock Moderskeppet avråder(!) ifrån.

Men två viktiga frågor behöver besvaras för att ge en riktigt svar; budget och ändamål för fotoredigeringen.

Det är möjligt, men det är ändå världens mest sålda bildprogram för hemanvändare, så man kan ju säga att att Moderskeppets inställning statistiskt sett är ytterst ovanlig. De resonerar ju också så bakvänt – i ena stunden säger de att programmet funnits i 15 år – i andra att det är otryggt för framtiden! Det finns mig veterligen inga tecken på att Adobe inte skulle ha för avsikt att ha kvar Elements.

Visst har de rätt i att Lightroom är ett bra program, men det är ju en helt annan typ av program – så det blir lite att jämföra Äpplen och Päron.

Ska man jämföra Pixelmator så är Elements mycket med adekvat jämförelse.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-06 14:37
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är möjligt, men det är ändå världens mest sålda bildprogram för hemanvändare, så man kan ju säga att att Moderskeppets inställning statistiskt sett är ytterst ovanlig. De resonerar ju också så bakvänt – i ena stunden säger de att programmet funnits i 15 år – i andra att det är otryggt för framtiden! Det finns mig veterligen inga tecken på att Adobe inte skulle ha för avsikt att ha kvar Elements.

Visst har de rätt i att Lightroom är ett bra program, men det är ju en helt annan typ av program – så det blir lite att jämföra Äpplen och Päron.

Ska man jämföra Pixelmator så är Elements mycket med adekvat jämförelse.

Instämmer till full på de sista två punkterna.

Den centrala frågan är vad "fotoredigera" innebär. Att redigera enstaka bilder i detalj, eller sköta en växande samling bilder med möjlighet att framkalla (enklare redigering) en eller flera bilder effektivt?

På Pixelmators hemsida kan du tanka ner en demo så att du kan känna dig för:
http://www.pixelmator.com/mac/try/

Jag kom in på Pixelmator av en slump efter att mest ha använt Graphic Converter o numer är det mitt primära program för att "fippla" med bilder. Jag är lite av en GUI-nörd o PM's utseende är ngt som får mig att njuta

Ursprungligen av Klockvisaren:

Hejsan!

Är så att jag har tänkt att börja att fotoredigera, och Photoshop var det första jag tänkte, men insåg att det är lite väl dyrt för mig. Jag har sett att många verkar gilla Pixelmator, så ville egentligen få någon slags bekräftelse att det faktiskt kommer fungera bra.

Åsikter?

Som så många har sagt, utan att veta mera om vad du vill göra är det omöjligt att ge ett bra svar. Om du med fotoredigera menar att fixa till kontrast och färg i dina bilder från din kamera, då är Lightroom ett mycket bättre alternativ än både Pixelmator och Photoshop. Om du däremot menar att arbeta med retusch av bilder, montage eller liknande uppgifter, då kan ju Pixelmator vara ett alternativ till Photoshop.

1
Bevaka tråden