Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriver bara ut halva pdf:er

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med att Macen bara skriver ut halva pdf:er, t ex sådana som man tankar hem när man betalar räkningar. I utskriftsrutan och på själva utskriften kommer bara nedre halvan av sidan 1 med, oavsett hur många sidor pdf:en innehåller, se bif bild. Pdf:er som jag gjort själv och sådana jag fått mejlade fungerar att skriva ut. Kör OS X 10.9.4, MacBook Pro 13, mitten 2010.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-06 10:03

Av bilden du visar så ser det ut som om pdf-filen hamnar ur fas. Det svarta mitt på förhandsvisningen är ju sidfoten.

Ursprungligen av Infocard:

Har problem med att Macen bara skriver ut halva pdf:er...

Ska man märka ord så är det ju inte "Macen" som skriver ut i det här fallet, utan det är ju Safari.

Prova gärna att spara ner PDF:en, och skriva ut den via Förhandsvisning eller Adobe Reader i stället, för att se om det blir bättre då.

Ursprungligen av Infocard:

...Kör OS X 10.9.4, MacBook Pro 13, mitten 2010.

Uppdatera gärna till 10.9.5. Jag vet inte om Safari fick någon uppdatering i samband med den systemuppdateringen, men man vet aldrig - det kan kanske hjälpa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-06 17:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ska man märka ord så är det ju inte "Macen" som skriver ut i det här fallet, utan det är ju Safari.

Ja, fast det ska man ju inte så..?

@Infocard
Vad händer om du väljer "Pappershantering" - Skala till papperstorleken ?

Ursprungligen av kladda:

Ja, fast det ska man ju inte så..?

Jo, det tycker jag att man kan göra, om man som i det här fallet generaliserar lite för mycket i problembeskrivningen.

Bara för att det blir fel i utskriften från ett visst program, så behöver det inte vara fel på utskrifterna i hela Macen. Jag tycker att det är värt att prova att skriva ut PDF:erna från andra program.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-07 09:46

Jag håller helt med @Jesper Ohlsson, har råkat ut för liknande problem. T ex när biljetter från SJ eller flygbolag ska skrivas ut. Funkar att använda annan browser, eller att Spara/Skriva ut som pdf och sedan skriva ut den via Förhandsvisning.

Tack för tips, har testat att öppna i Google Chrome istället, då fungerar det. Safari som fejlar alltså. Något att göra åt det? Det uppdateras ju kontinuerligt så det borde inte vara en gammal version.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-17 21:41

Har du några tillägg i Safari? Testa att avaktivera dem (menyn Safari > Inställningar > Tillägg). Vanligt att en del tillägg kan ge oväntade problem.

Kan du kolla vilken version av Safari du har, och varför inte uppdatera OSX till 10.9.5 om du inte redan gjort det? Med OSX 10.9.5 följer med Safari 7.0.6, även om Safari kan uppdateras separat.

Senast redigerat 2014-11-17 21:54
1
Bevaka tråden