Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte kopiera till extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ! För det första måste jag erkänna min fullständiga okunninghet kring min Mac ( fattar knappt varför jag köpte den ...)
Hur som helst är mitt minne helt fullt av mina bilder och behöver således flytta dem till en extern hårddisk ?? hittade en svart låda hemma med lite bilder i. Jag läste ett svar här sen tidigare och kom så lång att jag kopierade en bildmapp i Finder och skulle klistra in den på Elements som det står att hårddisken heter men det går verkligen inte att göra det , det kommer inte upp något klistra in vare sig när jag högerklickar eller i menyn? nån som har en aning om vad jag gör för fel ??

Senast redigerat 2014-11-04 21:58
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-04 21:29

Inte för att jag har någon lösning till dej, men vilken Mac? Version av OSX?
Har du tömt Papperskorgen, så du inte slösar bort utrymmet där

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-04 21:36
Ursprungligen av Annahanna:


Hur som helst är mitt minne helt fullt av mina bilder och behöver således flytta dem till en extern hårddisk ?? hittade en svart låda hemma med lite bilder i.

Definera "minne" och "svart låda" tack.

Ursprungligen av Annahanna:

Jag läste ett svar här sen tidigare…

Vilket svar? På vilken fråga?

Ursprungligen av Annahanna:

…och kom så lång att jag kopierade en bildmapp i Finder och skulle klistra in den på Elements som det står att hårddisken heter men det går verkligen inte att göra det , det kommer inte upp något klistra in vare sig när jag högerklickar eller i menyn? nån som har en aning om vad jag gör för fel ??

Lagringsmedia kan döpas till vad som helst, men de heter sällan Elements. Det finns ett bildbehandlingsprogram som ofta benämns som elements.
Min gissning är att du försöker klistra in på installationsfilen/mappen/programet som heter Elements. Vilket du inte ska göra.

Om du nu har en hårddisk som heter Elements, har du skriva till den? Kan du spara en fil till den, eller skapa en mapp på den? Prova det först. Har du ledigt utrymme på Elements? Skrivrättigheter?

mac book airOS X 10.9.4 (13E28) ja jag har tömt papperskorgen.

Ja jag tyckte också det var konstigt att den hette så... men det ligger en massa bilder på den och den heter så när den kommer upp på skrivbordet men det går liksom inte göra ngt med den... typ skapa ny mapp osv , kan det vara så att den bara funkar ihop med windows datorer , tydligen har dottern lagt bilder från windows dator förut så det har ju funkat i allafall....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-04 21:53
Ursprungligen av Annahanna:

Ja jag tyckte också det var konstigt att den hette så... men det ligger en massa bilder på den och den heter så när den kommer upp på skrivbordet men det går liksom inte göra ngt med den... typ skapa ny mapp osv , kan det vara så att den bara funkar ihop med windows datorer , tydligen har dottern lagt bilder från windows dator förut så det har ju funkat i allafall....

Då är den antagligen i NTFS format och fungerar inte med OS X.

Ursprungligen av Annahanna:

...skulle klistra in den på Elements som det står att hårddisken heter men det går verkligen inte att göra det...

Min gissning:
Hårddisken har använts på en Windowsdator och är formaterad med filsystemet NTFS. En Mac kan normalt bara läsa, och inte skriva till, NTFS-diskar.

Lösningar på det:
- Formatera om disken till ett filsystem som passar bättre för en Mac
eller
- Skaffa tilläggsprogram som gör att Macen kan skriva till NTFS.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-04 21:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min gissning:
Hårddisken har använts på en Windowsdator och är formaterad med filsystemet NTFS. En Mac kan normalt bara läsa, och inte skriva till, NTFS-diskar.

Lösningar på det:
- Formatera om disken till ett filsystem som passar bättre för en Mac
eller
- Skaffa tilläggsprogram som gör att Macen kan skriva till NTFS.

OBS! Formattering innebär att all data på disken raderas!

Min lösning: Lägg 500kr på en ny disk.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-11-04 21:58

Den svarta lådan heter faktiskt Elements, WD Elements närmare bestämt (har själv två stycken).
Troligtvis en USB-version formaterad med NTFS för Windows.

Ska du använda den med din Mac behöver den formateras om till något som kan användas på Mac.

Ja WD står det på lådan och det låter troligt att det är en version för Windows eftersom det funkat tidigare...Jag får nog köpa något nytt eftersom det där med formatering övergår mitt förstånd
Tack för hjälpen !

Tack för er fantastiskt snabba vilja att hjälpa till
Tror också att jag måste köpa nytt... har du något förslag eller är det bara att gå in i en affär och säga att man ska köpa ett minne?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-04 22:24

Oavsett om du köper en ny eller tänker använda din gamla, så behöver du nog formatera om den. De allra flesta nya är "Windowsformaterade".
Vill du spara de bilder som ligger på din disk idag, köp en ny (du kan sedan kopiera över de gamla bilderna till den nya disken). Behöver du inte spara dem, formatera den disken du har.
Goflorps klistrade tråd....?

Edit: här är den:
http://www.99mac.se/forum/t/277735-sa-har-for...

tack igen för svar... för mig som helt novis är det kanske enklast att köpa en ny och låta den gamla bara vara kvar för jag kan ff öppna de befintliga bilderna med när den är kopplad till Macen. men menar du att det inte finns "färdigt" lagringsutrymme att köpa till en Mac Book Air ? så jag måste göra så det som i den bifogade inlägget ? å herregud i så fall det kommer jag aldrig klara...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-04 22:35
Ursprungligen av Annahanna:

Tack för er fantastiskt snabba vilja att hjälpa till
Tror också att jag måste köpa nytt... har du något förslag eller är det bara att gå in i en affär och säga att man ska köpa ett minne?

Du ska säga att du vill ha en extern hårddisk. Det är rent tekniskt sett ett minne, men när man säger "minne" brukar man syfta på RAM-minnen som sitter i datorn. Det är en helt annan sak.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-04 22:41

@Annahanna: varför envisas du med att posta citerade inlägg där du inte tillför någon text?

Klicka på svara och skriv ditt svar EFTER all text som redan finns i textrutan där du skriver.

Tack! en liten fråga till..... jag har ju inget "minne" i datorn kvar , det är ju därför jag behöver en extern hårddisk för att kunna lagra bilderna där så de inte tar plats på datorn....men det kanske är bättre att köpa mer RAM minne ? men det är väl dyrare förstås ?
jag är så okunnig i det är med iCloud ( =molnet) men det är inget man direkt lagrar tex bilder i eller ?? utan det är bara som en extra säkerhets backup eller ??

Ursprungligen av reboot81:

@Annahanna: varför envisas du med att posta citerade inlägg där du inte tillför någon text?

Klicka på svara och skriv ditt svar EFTER all text som redan finns i textrutan där du skriver.

Hahaha förlåt .... där ser du inte ens detta fixar jag ...;) hopplöst fall ska nog gå över till gamla filmrullar och album i papper istället

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-05 00:09
Ursprungligen av Annahanna:

Tack! en liten fråga till..... jag har ju inget "minne" i datorn kvar , det är ju därför jag behöver en extern hårddisk för att kunna lagra bilderna där så de inte tar plats på datorn....men det kanske är bättre att köpa mer RAM minne ? men det är väl dyrare förstås ?
jag är så okunnig i det är med iCloud ( =molnet) men det är inget man direkt lagrar tex bilder i eller ?? utan det är bara som en extra säkerhets backup eller ??

Både hårddisk och RAM är minnen, så du måste specificera vilket du menar, och inte blanda ihop dem.
Alla är nybörjare någon gång
Det finns hårddiskar att köpa som är Macformaterade, men de kan vara svåra att hitta. Men följ Goflorps inlägg, du fixar det på några minuter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-05 08:31
Ursprungligen av Annahanna:

Tack! en liten fråga till..... jag har ju inget "minne" i datorn kvar , det är ju därför jag behöver en extern hårddisk för att kunna lagra bilderna där så de inte tar plats på datorn....men det kanske är bättre att köpa mer RAM minne ? men det är väl dyrare förstås ?
jag är så okunnig i det är med iCloud ( =molnet) men det är inget man direkt lagrar tex bilder i eller ?? utan det är bara som en extra säkerhets backup eller ??

RAM-minne är datorns arbetsminne. Där kan du som användare inte lagra datorn, utan det är datorns "närminne" när den skall arbeta.

Lagringsminne är hårddisk, USB-minne eller molnet. Molnet är datorer som du har nytta av, fastän du inte har de bredvid dig. Molnet är datorer och tjänster på internet. Man kan lagra data i molnet, men den största anledningen till att folk inte gör det är för att det känns så fjärran att lagra bilder på en dator som ägs av ett stort bolag på andra sidan Atlanten.
Då tycker flera att en extern hårddisk är bättre på så sätt att du själv tar hand om informationen. Eller så kombinerar man och kör båda. Eller som backup, tex iCloud.

Du skriver att lagringsminnet är slut i datorn, är det något som kan ställa till det med OS X så är det om systemdisken blir full. Se till så den inte är det. 10-15% av utrymmet bör alltid vara ledigt.

Ursprungligen av reboot81:

RAM-minne är datorns arbetsminne. Där kan du som användare inte lagra datorn, utan det är datorns "närminne" när den skall arbeta.

Lagringsminne är hårddisk, USB-minne eller molnet. Molnet är datorer som du har nytta av, fastän du inte har de bredvid dig. Molnet är datorer och tjänster på internet. Man kan lagra data i molnet, men den största anledningen till att folk inte gör det är för att det känns så fjärran att lagra bilder på en dator som ägs av ett stort bolag på andra sidan Atlanten.
Då tycker flera att en extern hårddisk är bättre på så sätt att du själv tar hand om informationen. Eller så kombinerar man och kör båda. Eller som backup, tex iCloud.

Du skriver att lagringsminnet är slut i datorn, är det något som kan ställa till det med OS X så är det om systemdisken blir full. Se till så den inte är det. 10-15% av utrymmet bör alltid vara ledigt.

Tack igen för svar
Ja, när jag ska spara en bild tex då kommer det upp en ruta att startskivan är full . Nu verkar det som jag har många kopior på bilderna i tex Finder har jag ett bibliotek med alla bilder som även ligger i iPhoto och sen ligger det även samma bilder i mappar under bilder i Finder . Vet du var jag ska radera bilden för att även kopior ska försvinna ? Var kollar jag om systemdisken är full ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-05 09:12

Är man nybörjare är det lättast att bara använda iPhoto, då behöver man inte bry sej om var bilderna ligger.
Kolla så du har alla bilder i iPhoto. De du ser från Finder (och som finns i iPhoto) kan du kasta. Antingen drar du dem till Papperskorgen, eller markerar dem (klicka en gång) och håll nere kringla (cmd) och tryck till på backspace (pil till vänster, sitter uppe till höger på tangentbordet).
När du har slängt en del i Papperskorgen, tömmer du den (håll nere musknappen/trackpad på Papperskorgen, och välj Töm papperskorgen).
Info om hårddisken ser du om du markerar hårddisken och trycker cmd-i. I Finder kan du också se info (ha ett Finderfönster uppe, välj menyn Innehåll, Visa statusfältet).
Här är en bra början för nya Macare:
http://support.apple.com/en-us/ht2470

Tusen tack ! Ska titta på detta ikväll !

1
Bevaka tråden