Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre Mac Mini som smart TV...

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte idag en 42 tums LED tv utan inbyggd smart tv funktion. Har hela tiden tänkt mig skaffa en Apple TV men funderade ev. på att skaffa en lite äldre macmini som ex. denna.
Specarna är som följer:
2,66GHz intel Core 2 duo
4GB 1067MHz DDR3
CD-DVD superdrive
Nividia Gforce 320m 256mb
Yosemite
500gb HDD
Pri:2700

Vad tror ni? Främsta användningsområde är alltså att kolla på film/tv både offline (via filer) och online ex. netflix, SVT play etc. Kan möjligtvis tänka mig att spela football manager eller liknande då och då också. Tycker fördelen med denna är att den har dvd läsare. Sen tänkte jag på sikt att uppgradera ram och SSD disk. Kan man airplaya TILL en mini eller går det bara till Apple TV?

Update: Enligt denna artikel så kan man uppgradera till 16gb ram och sätta in en SATA 3 SSD.

Senast redigerat 2014-11-01 07:00

Hittade även denna som är ännu äldre. Se specifikationer nedan.
"Datorn har en Intel Core 2 duo processor på 2,0 GHz, har 2Gb RAM samt 160 GB hårddisk. Den har även WiFi, bluetooth samt inspelningsbar Dvd med stöd för dubbla lager."

Enligt vad jag kan hitta så går den att uppgradera till 4GB ram (667MHz, svårt att få tag i?) samt Serial ATA 1,5 hårddisk (funkar SSD?). Om den går att uppgradera tänker jag att den kanske kan uppfylla mina krav trots allt? Priset känns dock lite halvsaftigt, minsta bud 1500 SEK samt snabbköp pris på 2000 SEK.

Senast redigerat 2014-11-01 06:58

Låter vettigt. Och ja, det går att skicka airplay till en mac. Själv använder jag Plex till det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-11-01 11:19
Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter vettigt. Och ja, det går att skicka airplay till en mac. Själv använder jag Plex till det.

Bara man kommer ihåg att det inte är officiellt.
Jag har kört air server för det ett bra tag och det har varit strul någon gång ibland.

Första duger helt klart, men jag är skeptisk till 16GB, det var väldigt mycket "om". Jag hade en macbook med samma specs, den klarade 8GB, men bara om det var rätt hastighet, snabbare minnen gick inte och det kan vara svårt att få tag på de lägre hastigheterna nu.

Den andra är imho för gammal.

Ursprungligen av Json_81:

Bara man kommer ihåg att det inte är officiellt.
Jag har kört air server för det ett bra tag och det har varit strul någon gång ibland.

Första duger helt klart, men jag är skeptisk till 16GB, det var väldigt mycket "om". Jag hade en macbook med samma specs, den klarade 8GB, men bara om det var rätt hastighet, snabbare minnen gick inte och det kan vara svårt att få tag på de lägre hastigheterna nu.

Den andra är imho för gammal.

Tack för input! Ja efter att ha googlar lite om 16GB så inser jag att det kanske inte är värt det eftersom det krävs ett litet hack också så får nog nöja mig med 8gb. Vad tycker du/ni om priset då? 2700 SEK för den här konfigurationen? Ok? Hutlöst? etc.

Ursprungligen av JoelBurman:

Tack för input! Ja efter att ha googlar lite om 16GB så inser jag att det kanske inte är värt det eftersom det krävs ett litet hack också så får nog nöja mig med 8gb. Vad tycker du/ni om priset då? 2700 SEK för den här konfigurationen? Ok? Hutlöst? etc.

Mac2Sell brukar kunna ge en vettig vägvisning när det gäller pris.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Mac2Sell brukar kunna ge en vettig vägvisning när det gäller pris.

Tack för tips tyvärr i det här fallet så tror jag inte det. Den säger 0 kr för den typen av mac mini. Min 2011 macbook pro säger den är värd 210 SEK även om jag uppgraderar till 16GB ram (har SSD disk i redan) så jag litar nog inte på den sidan tyvärr.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-11-01 15:28
Ursprungligen av JoelBurman:

Tack för input! Ja efter att ha googlar lite om 16GB så inser jag att det kanske inte är värt det eftersom det krävs ett litet hack också så får nog nöja mig med 8gb. Vad tycker du/ni om priset då? 2700 SEK för den här konfigurationen? Ok? Hutlöst? etc.

Har inte riktigt koll på det, men det låter rimligt med tanke på hur högt mini's ligger i andrahandsvärde.
Den e ju redan uppgraderad till 4GB, det borde räcka om den bara ska vara mediaspelare.

Ursprungligen av JoelBurman:

Tack för tips tyvärr i det här fallet så tror jag inte det. Den säger 0 kr för den typen av mac mini. Min 2011 macbook pro säger den är värd 210 SEK även om jag uppgraderar till 16GB ram (har SSD disk i redan) så jag litar nog inte på den sidan tyvärr.

Låter konstigt, vilken modell är det? Annonsen är borttagen, så jag kan inte se vilken modell det gäller.

Edit: Tror jag lyckades klura ut det. Ebay kan ge ett hyfsat pris annars:
http://www.ebay.com/bhp/mac-mini-core-2-duo

Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter konstigt, vilken modell är det? Annonsen är borttagen, så jag kan inte se vilken modell det gäller.

Edit: Tror jag lyckades klura ut det. Ebay kan ge ett hyfsat pris annars:
http://www.ebay.com/bhp/mac-mini-core-2-duo

Annonsen jag referade till i urspr. inlägg har blivit såld men leder en auktion på tradera i nuläget med samma specar. Se första inlägget för cpu, ram etc.

Tack för e-bay länkarna!!

Senast redigerat 2014-11-01 16:06

Har nu köpt en 2010 Mac Mini på blocket. Fick betala 2500 SEK.
2,4 ghz, 2GB 1067MHz, 320GB HDD, den kör i nuläget Mavericks med senaste uppdateringen till den

Funderar på att flytta mina 4GB ram ifrån min macbook pro, hastigheten på de modulerna är dock 1333mhz kommer dessa funka i minin?

Ursprungligen av JoelBurman:

Har nu köpt en 2010 Mac Mini på blocket. Fick betala 2500 SEK.
2,4 ghz, 2GB 1067MHz, 320GB HDD, den kör i nuläget Mavericks med senaste uppdateringen till den

Funderar på att flytta mina 4GB ram ifrån min macbook pro, hastigheten på de modulerna är dock 1333mhz kommer dessa funka i minin?

Fungerar nog, testa.

Tack för snabbt svar. Ska bara hitta nytt ramminne till min macbook pro först.

Nu har jag flyttat över ramminnet (4GB 1333MHz) ifrån min macbook pro till min mac mini 2011 och det funkade inget vidare. Fick först ett hårt svart kernel avbrott. Efter omstart så loggade den ur till inloggningsskärmen av någon anledning. Kommer att beställa minne med rätt hastighet så fort jag har pengar.

Gjorde nyss ett försök att byta hårddisken men fick avbryta då jag insåg att de skruvmejslar jag har som jag trodde var torch kompatibla inte alls funkade som de skulle (hoppas verkligen inte jag pajat skruvarna). Kan nån länka till ett verktygskit som funkat för er?

Senast redigerat 2014-11-17 19:05
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-17 23:52

ifixit har. Jag tror Kjell&Co har också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-18 00:24
Ursprungligen av JoelBurman:

Nu har jag flyttat över ramminnet (4GB 1333MHz) ifrån min macbook pro till min mac mini 2011 och det funkade inget vidare. Fick först ett hårt svart kernel avbrott. Efter omstart så loggade den ur till inloggningsskärmen av någon anledning. Kommer att beställa minne med rätt hastighet så fort jag har pengar. …

En eller två stickor? Nollställde du PRAM efter att du monterat in minnena?
Mid 2010 mini kan max ha 16GB (1066 MHz).
Självklart bör du köpa så snabba minnen du kan - 1600MHz. Minin kör som sagt endast minnena i 1066, men 1600 är standard idag och eftersom de är storsäljare så är priset lägst på dessa. 4GB 400kr, 8GB 800kr.

Ursprungligen av reboot81:

En eller två stickor? Nollställde du PRAM efter att du monterat in minnena?
Mid 2010 mini kan max ha 16GB (1066 MHz).
Självklart bör du köpa så snabba minnen du kan - 1600MHz. Minin kör som sagt endast minnena i 1066, men 1600 är standard idag och eftersom de är storsäljare så är priset lägst på dessa. 4GB 400kr, 8GB 800kr.

Hur nollställer man PRAM? Jag gjorde inget annat än att fysiskt sätta in minnena i minin och den kände av dem osv. och funkade i ett par minuter innan de utloggningarna/avbrotten skedde.

Ursprungligen av kenjon:

ifixit har. Jag tror Kjell&Co har också.

Hittar inget som känns tillräckligt kompatibelt på Kjell & Co.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-18 10:05
Ursprungligen av JoelBurman:

Hur nollställer man PRAM? Jag gjorde inget annat än att fysiskt sätta in minnena i minin och den kände av dem osv. och funkade i ett par minuter innan de utloggningarna/avbrotten skedde.

Googla...
Håll nere P, R, Alt och Kringla när du startar datorn. Håll nere tills den har plingat två gånger.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-18 10:49
Ursprungligen av JoelBurman:

Hittar inget som känns tillräckligt kompatibelt på Kjell & Co.

Dibotech Torxmejsleset.
Skaplig kvalitet i mitt tycke.

Ursprungligen av kenjon:

Googla...
Håll nere P, R, Alt och Kringla när du startar datorn. Håll nere tills den har plingat två gånger.

Kör med ett PC tangentbord hur vad motsvarar kringlan på ett sånt tangentbord ctrl/alt eller nån annan tangent?

Ursprungligen av reboot81:

Dibotech Torxmejsleset.
Skaplig kvalitet i mitt tycke.

Tack!

Update: Har nyss försökt mig på igen då jag upptäckt att en av instruktionsfilmerna jag använt visade fel. Så nu fick jag loss den tredje skruven som fixerade fläkten. Känner dock att det här verkligen är överkurs för mig.

Finns det nån här (med fördel i sthlms trakten) som skulle vara intresserad av att göra installationen? Kan betala så klart men inga supersummor. Isf maila på joelburman(at)yahoo.se

Ursprungligen av JoelBurman:

Kör med ett PC tangentbord hur vad motsvarar kringlan på ett sånt tangentbord ctrl/alt eller nån annan tangent?

http://macs.about.com/od/faq1/f/windowskeyboa...

Ursprungligen av kenjon:

Googla...
Håll nere P, R, Alt och Kringla när du startar datorn. Håll nere tills den har plingat två gånger.

Tack har nu testat att stoppa in 2x2GB 1300MHz i 2010 minin igen och bootade om genom att hålla nere ALT+Windows+P+R samt väntade tills två "pling" som dock låter mer som klick för mig. Håller på att testa den nu igen. Fixar den ett Battlestar Galactica avsnitt på netflix utan avbrott så räknar jag med att det är fixat!

Silverlight kraschade nyss, har startat om firefox som jag streamar netflix via och nu bootade den bara om (vid andra försöket). Får no släppa tanken att köra macbook minnena i minin. Ifrågasätter också alla som skriver att snabbare minnen ska funka smärtfritt. Kollar man i macrumors forum så är det annat ljud i pipan.

Update: Har nu installerat min Kingston V300 SSD ifrån min macbook pro i minin. Det blev naturligtvis en enorm skillnad även om den bara kör i SATA II snabbhet. Bootar upp på ungefär 15 sekunder. Kan verkligen rekommendera alla med äldre minis att byta till SSD även om det är en halvtrixig operation.

1
Bevaka tråden