Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tim Cook kommer ut

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av martinator:

Jag tror precis tvärt om - det gynnar inte homorörelsen att folk hela tiden måste fläk ut och mala på om sin läggning och vad de gör i sängkammaren. Hans läggning må var en del av hans personlighet - men det är inte det allena som definierar honom som person.

Jag tror att de som skadat homosexuellas anseende mest är just deras egna intresseorgansiationer och Pride-paraden. Homosexualitet hade nog ansetts som ganska normalt om inte bokstavskombinations-rörelsen (som inte speglar hur majoriteten av homosexuella vill uppfattas) solkat ner deras rykte genom att sprida en bild av något som framstår som exceptionellt onormalt. Vanliga människor går helt enkelt inte runt på gatan i latextanga och lösbröst och trycker deformerade jättevulvor i ansiktet på folk som passerar förbi, men det gör tydligen homosexuella om de själva får välja.

Tim Cook har inte "fläkt ut och malat på" om sin läggning och vad han gör i sängkammaren. Men låt oss förutsätta att han hade gjort detta - vad hade det spelat för roll? Heterosexuella människor gör det varje dag. Varför är det då fel att LGBTQ-människor gör det?

Jag finner ditt svar oerhört provocerande.

Det årliga Stockholm Pride visar på att människor är extremt olika. En del tycker om att gå runt med latextanga och lösbröt och deformerade jättevulvor. En del andra tycker att det räcker med att gå med i demonstrationen utan att ha en viss utklädnad. Vad de har gemensamt är att de tillsammans vill sätta fokus på rättigheterna för LGBTQ-gemenskapen. Visa att alla är olika och att vi alla har rätt att vara den vi är utan att samhället har rätt att fördöma, diskriminera eller utföra någon form av kränkande behandling.

Vilken rätt har Du att över huvud taget lägga en värdering i detta och påstå att Stockholm Pride och enskilda individer solkar ner bilden av homosexuella och får det att framstå som exceptionell onormalt? Det du nyss har skrivit är ingenting annat än att uttryck för homofobiska åsikter. Och det är så oerhört tråkigt att ens behöva läsa det.

Senast redigerat 2014-10-31 19:43
Ursprungligen av onnyt:

Förstår inte vari stoltheten ligger. Homo hetro vem fan bryr sig.

Nej, i en heteronormativ värld så är det så klart svårt att förstå stoltheten så länge man själv tillhör den "normala" sexualiteten. Sätt dig in i den värld som man som LGBT-person lever i så tror jag att du kan få ett annat perspektiv, och förstå varför Tim Cook kan säga att han är väldigt stolt över att vara homosexuell.

och?

Något som många alltid har misstänkt - att homofober är dolt homosexuella - har faktiskt visat sig vara sant! Jag tyckte alltid att det lät lite för enkelt, men en amerikansk undersökning (googla) visar att de mycket väl kan vara så hos många homofober.
Så - idag betraktar jag alla homofober som undertryckt homosexuella. Dom borde komma ut ur sitt mörker och LEVA istället för att sitta och vara arga och gnälla över hur andra beter sig, vad andra gör och hur dom gör det och att dom är ute på gatorna och visar upp sig (det gör politiska partier, supporterklubbar, sambaklubbar, fredsfolk, feminsister, antirasister, scouter, amerikanska-bilkaravaner, hoj-klubbar, maratonlöpare, studenter, etc, etc, också) .
Jag är i alla fall fullt övertygad om att dom aggressivaste homofoberna - dom som t.o.m. ger sig på homosexuella med fysiskt våld - ÄR undertryckt homosexuella. En som är helt trygg i sin heterosexuella "manlighet" gör inte sånt och kan inte förstå hur någon kan uppbringa ett sådant hat bara för att en man väljer annan man som partner. No way. Han har viktigare saker att göra och är fullständigt likgiltig inför andras val - bara det inte konkurerar om den kvinna han själv vill ha eller redan har. Allt annat är fullständigt ointressant.

Ursprungligen av maskh:

Jag finner ditt svar oerhört provocerande.

Det årliga Stockholm Pride visar på att människor är extremt olika. En del tycker om att gå runt med latextanga och lösbröt och deformerade jättevulvor. En del andra tycker att det räcker med att gå med i demonstrationen utan att ha en viss utklädnad. Vad de har gemensamt är att de tillsammans vill sätta fokus på rättigheterna för LGBTQ-gemenskapen. Visa att alla är olika och att vi alla har rätt att vara den vi är utan att samhället har rätt att fördöma, diskriminera eller utföra någon form av kränkande behandling.

Vilken rätt har Du att över huvud taget lägga en värdering i detta och påstå att Stockholm Pride och enskilda individer solkar ner bilden av homosexuella och får det att framstå som exceptionell onormalt? Det du nyss har skrivit är ingenting annat än att uttryck för homofobiska åsikter. Och det är så oerhört tråkigt att ens behöva läsa det.

Jag är väl berättigad till en åsikt? Har du frågat runt och diskuterat bland dina vänner och bekanta som är homsexuella vad de tycker och tänker om saken? Jag kanske har, och utifrån det skapar jag min åsikt, och den är uppenbarligen inte samma som din.
Nej -stockholm Pride visar i mina ögin inte upp någon mångfald i avseendet att vi är extremt olika. Tvärt om visar den upp det mest extrema du kan tänka dig, något som är så långt från vardagen att ingen kan ta det på allvar. Homosexuella är varken mer eller mindre olika än heterosexuella, de går inte klädda i lack och läder till vardags - och hade du ordnat en parad med enbart heterosexuella med samma inslag som Pride hade du insett att de näppeligen representera den bild heteropersoner vill bli förknippade med till vardags. Idealism kan lätt övergå i naiv överdrift och bli kontraproduktiva.
Vänsterns demonstrationstågen på 70-talet fungerade bra utan tanga och lösk*kar, varför skulle det inte funka för HBQT-rörelsen idag?

/

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-11-01 04:36

Pride?

Ursprungligen av MalcomX:

och?

Ett svar: http://daringfireball.net/linked/2014/10/31/newton-cook

Ursprungligen av martinator:

Så Svanberg står ofta på BP:s stämmor eller i intervjuer och proklamerar att han är heterosexuell?
/

Det behövs inte för att alla förutsätter att han är en vit, medelålders, hetrosexuell man

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-01 09:38
Ursprungligen av martinator:

Nej -stockholm Pride visar i mina ögin inte upp någon mångfald i avseendet att vi är extremt olika. Tvärt om visar den upp det mest extrema du kan tänka dig, något som är så långt från vardagen att ingen kan ta det på allvar. Homosexuella är varken mer eller mindre olika än heterosexuella, de går inte klädda i lack och läder till vardags - och hade du ordnat en parad med enbart heterosexuella med samma inslag som Pride hade du insett att de näppeligen representera den bild heteropersoner vill bli förknippade med till vardags.
/

Har du åkt upp till Stockholm och bevittnat ett Pride-tåg på riktigt?

Eller har du bildat dig en uppfattning från 30-sekunders-klipp i TV där de visar det mest spektakulära?

Kolla Apples egna film då de var med i ett Pride-tåg. Eller kolla youtube från Stockholm Pride 2014. Jag vill nog påstå att majoriteten av deltagarna varken har latex eller löskukar.

Jag skulle nog vilja påstå att du hittar lika mycket löskukar i valfritt heterosexuellt studenttåg eller karnevalståg. Och varför ska man inte få klä upp sig i ett karnevalståg?

Ursprungligen av martinator:

Jag är väl berättigad till en åsikt? Har du frågat runt och diskuterat bland dina vänner och bekanta som är homsexuella vad de tycker och tänker om saken? Jag kanske har, och utifrån det skapar jag min åsikt, och den är uppenbarligen inte samma som din.
Nej -stockholm Pride visar i mina ögin inte upp någon mångfald i avseendet att vi är extremt olika. Tvärt om visar den upp det mest extrema du kan tänka dig, något som är så långt från vardagen att ingen kan ta det på allvar. Homosexuella är varken mer eller mindre olika än heterosexuella, de går inte klädda i lack och läder till vardags - och hade du ordnat en parad med enbart heterosexuella med samma inslag som Pride hade du insett att de näppeligen representera den bild heteropersoner vill bli förknippade med till vardags. Idealism kan lätt övergå i naiv överdrift och bli kontraproduktiva.
Vänsterns demonstrationstågen på 70-talet fungerade bra utan tanga och lösk*kar, varför skulle det inte funka för HBQT-rörelsen idag?
/

Att döma av dina inlägg så tror jag att du har väldigt få eller inga vänner som är del av LGBTQ-gemenskapen.

Det du gör nu är ju att du letar efter nya slag i luften för att du ska kunna normalisera din fördomsfulla attityd.

Ja, vänsterns demonstrationståg fungerande säkerligen bra utan tanga, löskukar och annat vad det nu heter. Men vem är Du att tala om för människor att detta är onödigt att använda sig av? Varför ska inte LGBTQ-människor fritt få välja vad de vill använda för uttryck utan att Du ska sitta här på 99mac och agera fördömande och tala om hur dåligt det är? Varför ska Du pracka på dem denna norm? Och varför stör det Dig så oerhört mycket? Det är inte direkt så att dessa människor sedan kommer att gå och vifta med en löskuk i ditt ansikte - varken i eller utanför Stockholm Pride. Det är en parad för människors rätt att vara sig själva. I det ingår att faktiskt få "krydda" det mer lite mer extrema inslag för att sätta fokus på de problem som finns i dag. Detta varken förstör eller solkar ner andra människor med samma läggning. Annat än bland de som är så trångsynta och tycker att det som går utöver det "normala" är extremt, äckligt, onödigt eller vad man nu vill kalla det för.

Faktum är för övrigt att Stockholm Pride är internationellt erkänt. Det för upp diskussionen om LGBTQ-personers rättigheter och deras situation i dagens Sverige och i vår omvärld. Det skapar en arena, en gång per år, för att verkligen arbeta med problemen. Så nog har detta verkligen haft påverkan, och nog ger det effekt i samhällsdebatten. Och det på ett oerhört positivt sätt.

Sedan är det ju lite lustigt (om man får säga så) att denna diskussion skulle vi inte ha haft om det var så att eventet för helt för heterosexuella med utgångspunkt i heteronormativitet. För det är det ju normala i dagens samhälle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-01 12:05
Ursprungligen av Redaktionen:

Apples vd Tim Cook skriver för Bloomberg att han är stolt över att vara homosexuell och att han kommer ut för att inspirera andra.

Läs hela artikeln här

"...och att han kommer ut för att inspirera andra."

Att bli homosexuella?! Tror inte det fungerar så...

För 10 år sedan jobbade jag med dokumentation på en firma och då jag insisterade att jag ville ha ville jobba på en Mac sa VDn till mig att "det är ju en bög-dator".

Tur jag inte jobbar kvar där nu...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-01 12:06
Ursprungligen av TureB:

"...och att han kommer ut för att inspirera andra."

Att bli homosexuella?! Tror inte det fungerar så...

För 10 år sedan jobbade jag med dokumentation på en firma och då jag insisterade att jag ville ha ville jobba på en Mac sa VDn till mig att "det är ju en bög-dator".

Tur jag inte jobbar kvar där nu...

Ha menar nog att inspirera andra att våga komma ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-01 12:11
Ursprungligen av lappen71:

Ha menar nog att inspirera andra att våga komma ut

Fattar jag väl...

Men jag har svårt att förstå vad sexualiteten har med andra att göra.

Sedan att folk hela tiden hänger upp sig på vad som händer i sovrummet är ju ganska puckat om man ser på hur lite sex som egentligen existerar i de flesta medelålders heterosexuella pars liv...

Vad händer om t.ex. Googles VD "kommer ut" och säger att han är heterosexuell och stolt över det, skulle nog bli ett jävla liv. Får man vara stolt över att vara hetero?

Klart man får vara stolt över att vara hetero, grejen är den att man inte behöver vara det. Det mesta i samhället är redan anpassat för en, utan att man bett om det. Att mer eller mindre hela tiden få förväntningar kastade mot sig som man omöjligtvis kan leva upp till tär på krafterna. I dom lägena hjälper det att veta att det finns fler, det finns många som stöttar en, och det finns starka förebilder.

Ursprungligen av TureB:

Fattar jag väl...

Men jag har svårt att förstå vad sexualiteten har med andra att göra.

Sedan att folk hela tiden hänger upp sig på vad som händer i sovrummet är ju ganska puckat om man ser på hur lite sex som egentligen existerar i de flesta medelålders heterosexuella pars liv...

Vad händer om t.ex. Googles VD "kommer ut" och säger att han är heterosexuell och stolt över det, skulle nog bli ett jävla liv. Får man vara stolt över att vara hetero?

Intressant att det mest verkar vara vi normala hetrosexuella som blir upprörda och hänger upp sig över detta... Tim Cooks uttalande är kanske inte avsett för dig. Det är avsett för att hjälpa homusexuella killar och tjejer att få positiva förebilder - och varför blir så många hetrosexualla upprörda över det? För att det trots allt pekar på att det är inte rosenrött för avvikande minoriteter?

Vi kan ta ett annat exempel... Vad händer om en 14-årig tjej skriver en bra artikel och ifrågasätter varför tjejer som säger att de har haft 30 partners blir ansedda att vara slampor men killar som säger att de har legat med mer än 100 tjejer går fria?

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3858945.ece

Det är väldigt lätt för oss som är gynnade att sitta och säga att det inte finns några problem - synd bara att det inte är sant.

Ursprungligen av maskh:

.

Argumentet "vem är du att.." Går ju även att vända på.
Vem är du att tvinga homosexuella att ständigt förknippas med löskukar, du tror på allvar att någon kan uppfatta något vettigt budskap paralellt med dessa inslag? Fråga valfri person på stan om de komner ihåg en enda paroll från tåget - nej men de kommer garanterat att komma ihåg löskukarna. Och du ser inget problem i det, för det är väl precis det attribut som alla vill förknippas med... Man gör pajaskonster av viktiga frågor.
Diskussioner kan föras sakligt eller som spektakel, det ena troligtvis givande än det andra.
Vag gäller karnevaler och studenttåg är det inte lobbyorganisationer som driver politik och därmed blir jämförelsen haltande. Studenterna i tåget representerar bara sig själva som ibdivid och utger sig inte som företrädare för en grupp.

Jag är stolt över att vara svensk.
Jag är stolt över att vara AIK-are.
Jag är stolt över att vara norrlänning.
Jag är stolt över att vara arbetarklass.
Jag är stolt över att vara kvinna.
Jag är stolt över att vara barn till Kalle Kula.
Jag är stolt över att vara homosexuell.
Jag är stolt över att vara först på månen.
Jag är stolt över att vara afroamerikan.
Jag är stolt över att vara pacifist.
Jag är stolt över att vara soldat.
Jag är stolt över att leva.
etc etc etc

När han säger att han ”är stolt” så riktar han sig till just dom som reagerar på detta (vi friska individer reagerar inte på detta - det är en plattityd för oss och det passerar i det närmaste obemärkt - vi är intresserade av annat i denna händelse). Han riktar sig till exakt dom som tycker att det är absurt att säga att man är stolt över sin sexualitet och till dessa som alltså tycker att det är det som är viktigt att diskutera :-D. Dom har alltså åsikter över hur han uttrycker sig, precis som om det är deras sak att förklara hur homosexuella ska uttrycka sig och inte uttrycka sig :-D. När afroamerikaner började med ”black and proud” på 60-talet så var det samma tugg från vissa i samhället; ”vad knasigt att säga att man är stolt för att man är svart - tänk om jag som vit skulle säga att jag var stolt att vara vit…hur skulle det tolkas?”. Man har alltså helt missat poängen med hela stolt-grejen och att det i sociokulturella och/eller politiska situationer - med ett snett maktförhållande och/eller osunda etiska/religiösa strömningar (moralism t.ex.) - är viktigt att köra stolt-kortet - det är en del av den politiska kampen. I ockuperade länder är stolt-kortet mycket viktigt (fråga franska motståndsrörelsen under 2;a världskriget t.ex.)
Alltså; dom som fastnar vid detta triviala ”stolt”-uttalande - i denna stora fråga om människors lika värde oavsett sexualitet, religion, färg - är dom som behöver reformeras och bearbetas för att vi ska få en bättre och upplystare (=intelligentare) och godare värld för våra barn och barnbarn. Det är också ett sätt att sålla ut agnarna från vetet - det sjuka från det friska - inom mänskligheten.

Steve Jobs fick 'the crazy ones' att förstå att de var genier. Tim Cook tar de utanförstående till stolthetens uppmärksamhet. Inte omöjligt, starka och öppna ledare på olika sätt.
Sorgligt med de trångsynta åsikterna här, men deras ord säger mer om de själva än om någon annan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-01 18:54
Ursprungligen av panther:

Steve Jobs fick 'the crazy ones' att förstå att de var genier. Tim Cook tar de utanförstående till stolthetens uppmärksamhet. Inte omöjligt, starka och öppna ledare på olika sätt.
Sorgligt med de trångsynta åsikterna här, men deras ord säger mer om de själva än om någon annan.

Jag antar att du inte gör en koppling mellan "the crazy ones" (genier) och homosexuella?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-03 11:08
Ursprungligen av martinator:

Så Svanberg står ofta på BP:s stämmor eller i intervjuer och proklamerar att han är heterosexuell?

Intressant att du tar upp BP med tanke på deras tidigare CEO John Browne...

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Browne,_Bar...

Citat:

He resigned from BP in controversial circumstances after he was found by a judge to have lied in court about the details of a personal relationship (though charges of perjury were never brought).[3]
...
Browne is the first chief executive of a Fortune 500 company to publicly identify as gay, publishing a book in 2014 urging an intentionally inclusive corporate culture.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2014-11-04 09:36

Intressant att det ifrågasätts om man får vara stolt över att vara hetero, tycker jag. Klart man får. Man får vara stolt över vad fan man vill. Själv är jag stolt över mitt skägg, även om det ser ut som fan just nu. Men eftersom den rådande normen är att man är just hetero, så *behöver* man ju inte vara stolt på samma sätt som om man är gay. Det finns inte samma värde i det som det gör för någon som är gay, tror jag.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-11-04 10:07
Ursprungligen av Redaktionen:

Apples vd Tim Cook skriver för Bloomberg att han är stolt över att vara homosexuell och att han kommer ut för att inspirera andra.

Läs hela artikeln här

Kanske läge att byta tillbaka till den gamla regnbågs-loggan

Ursprungligen av onnyt:

Kanske läge att byta tillbaka till den gamla regnbågs-loggan

Eller en som har färgerna i rätt ordning.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-11-05 08:39

@martinator. Jag har inget som backar detta påstående. Men jag TROR att det är väldigt få minoriteter/förtryckta som fått ökade rättigheter och ökad acceptans utan att ha en organisation som står på barrikaderna och slåss för detta. Vi hade troligen inte haft rösträtt för kvinnor ens, om de valt att sitta och vänta på att männen skulle ta sitt förnuft till fånga och göra dem jämställda (vilket innebar att vissa av dem skulle bli av med jobbet). Nästan hundra år efter deras rösträtt infördes så är fortfarande inte samhället jämställt mellan kvinnor och män, och detta gäller inte en minoritet! Skulle svarta i USA haft "samma" rättigheter som andra, utan att Martin Luther King och Malcolm X tagit fighten, båda på sina olika sätt?

Hur troligt är det att vi skulle uppmärksamma HBQT-rörelsen om de valde att ha sina parader ute i skogen utan att klä upp sig. För att inte "stöta" sig med de som tycker att en löskuk är det värsta som kan förekomma i ett festivaltåg?

Det enda sättet att förändra normen att att göra motstånd, och det kräver att man syns. Jag vill påstå att HBQT är mycket mer accepterat efter att pride infördes än innan och som exempel kan vi ta mina 70-åriga hela-livet-pingstvänner-föräldrar, som faktiskt inte blir upprörda över homosexualitet längre, utan tom accepterar att min frus syster och hennes flickvän kommer och bor hos dom över nyår. Jag känner flera inom hela spektrat HBQT och alla har vid något tillfälle gått i pride eller stöttar det helhjärtat.

Bevaka tråden