Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boot Camp Assistant trasig i Yosemite?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2014-11-01 00:54

Hej,

Bakgrund: Har OSX Yosemite 10.10, alla uppdateringar osv installerade. Försöker installera Windows 7 (64 bitars) via bootcamp på en Mac Mini 2.3 GHz Core i7 (Quad Core). Har en korrekt isofil och vill installera från ett usb-minne.

Problemet jag har är att mitt USB-minne aldrig blir bootbart. Jag använder såklart Boot Camp Assistant (BCA) och följer instruktionerna efter konstens alla regler. När jag kollar på partitionerna på USB-minnet i Disk Utility använder de MBR, vilket inte kan bootas av intelmacar som jag har förstått det. Jag vill alltså ha GPT - GUID Partition Table, men jag lyckas inte på något vis göra disken till det. Har provat alla möjliga varianter med BCA och Disk Utility, men jag får aldrig usb-minnet att bli bootbart hur jag än bär mig åt. Har även provat att skapa en ny ISO från skiva så jag tror inte problemet ligger där heller.

Tillägg: Har även provat med olika USB-minnen. Allt med samma resultat.

Har självklart testat att hålla ner alt/option vid uppstart men usb-minnet dyker inte ens upp där, endast min OSX-partition och en äldre recoverygrej.

Någon annan som har upplevt detta problem? Någon som har tillgång till en Windows 7-ISO eller -CD och ett USB-minne och kan tänka sig testa om det blir bootbart med hjälp av BCA på 10.10? Jag börjar få slut på felsökningsmetoder nu..

Alla idéer mottages med tacksamhet.

Senast redigerat 2014-11-01 01:04

MBR fungerar och så skall det var när du skall boota upp Windows.

Fungerar för mig i Yosemite.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2014-11-01 13:16
Ursprungligen av Borttaget:

MBR fungerar och så skall det var när du skall boota upp Windows.

Fungerar för mig i Yosemite.

Okej, tack för svaret! Då vet jag att allt är rätt så långt. Frågan är då varför det fortfarande inte går att starta från usb-minnet.

Jag har testat att hålla ner C vid uppstart men det verkar inte "ta". Funderade på om det hade med mitt (Logitech) bluetoothtangentbord att göra, men det funkar ju att hålla ner alt, så det känns som det borde vara något annat.

Senast redigerat 2018-07-23 10:51
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2014-11-01 18:17

Blir inte klok. Hittade ett annat usb-minne som jag tänkte testa med, och upptäckte att det var en installationspinne för Windows 8. Startade om med alt/option intryckt och det usbminnet dök upp och gick att boota ifrån.

Båda använder MBR, så nu har jag ju verkligen bevisat att det inte är problemet. Då återstår bara att antingen återskapa isofilen från en annan skiva eller leta fram en extern cd-läsare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-11-02 16:57
Ursprungligen av jonasn:

Hej,

Bakgrund: Har OSX Yosemite 10.10, alla uppdateringar osv installerade. Försöker installera Windows 7 (64 bitars) via bootcamp på en Mac Mini 2.3 GHz Core i7 (Quad Core). Har en korrekt isofil och vill installera från ett usb-minne.

Problemet jag har är att mitt USB-minne aldrig blir bootbart. Jag använder såklart Boot Camp Assistant (BCA) och följer instruktionerna efter konstens alla regler. När jag kollar på partitionerna på USB-minnet i Disk Utility använder de MBR, vilket inte kan bootas av intelmacar som jag har förstått det. Jag vill alltså ha GPT - GUID Partition Table, men jag lyckas inte på något vis göra disken till det. Har provat alla möjliga varianter med BCA och Disk Utility, men jag får aldrig usb-minnet att bli bootbart hur jag än bär mig åt. Har även provat att skapa en ny ISO från skiva så jag tror inte problemet ligger där heller.

Tillägg: Har även provat med olika USB-minnen. Allt med samma resultat.

Har självklart testat att hålla ner alt/option vid uppstart men usb-minnet dyker inte ens upp där, endast min OSX-partition och en äldre recoverygrej.

Någon annan som har upplevt detta problem? Någon som har tillgång till en Windows 7-ISO eller -CD och ett USB-minne och kan tänka sig testa om det blir bootbart med hjälp av BCA på 10.10? Jag börjar få slut på felsökningsmetoder nu..

Alla idéer mottages med tacksamhet.

Har samma problem :/

1
Bevaka tråden