Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laddat ned iOS8 på iPhone 4s? - Dela gärna ditt omdöme

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Manglobe:

Åh, och kan man ringa från sin iPad om ens telefon är en 4S? Handoff funkade ju inte, (snyft) det därför jag undrar... Förlåt för babbel, tack på förhand?

När det ringer på min 4S ringer det även på min iPad 4, men jag har inte svarat på plattan. Det tycks bli ett FaceTime audio av det så det borde gå att ringa ut, fast jag tänkte inte försöka så här dags.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-22 08:37

Ringer det på plattan när du får ett vanligt telefonsamtal på din 4s? För mej funkar det bara om det är ett Facetimesamtal från början. Men det har det gjöt även i iOS7...

Ja det är vanliga telefonsamtal också.

Continuity features are available on iPhone 5 or later, iPad (4th generation), iPad Air, iPad mini, iPad mini with Retina display, and iPod touch (5th generation).

https://www.apple.com/ios/whats-new/continuit...

Jag kör 32 GB 4S med iOS 8. Var lite tveksam till uppdatering först, men eftersom jag har planerat att köpa den nya telefonen som snart anländer till Sverigelandet, tyckte jag inte det spelade någon roll om 4Sen blev lite slö en månad (jag har ju trots allt i det förgångna stått ut med en seg iPhone 3G i ett helt år). Jag märker ingen större skillnad, siffrorna som visas i tabellen stämmer inte överens med min upplevelse. Den var rätt seg direkt efter uppdateringen, och laggade mycket i gränssnittet o så, men efterhand har den blivit nästan exakt som på 7.1.2. Antar att det beror på cache och liknande som rensas efter en uppdatering? Den känns lika rapp nu som tidigare och dessutom kan jag svara på sms utan att lämna appar, och från låsskärmen, vilket jag inte kan fatta hur man levde utan tidigare. Batteritiden känns däremot inte bra, men den var dålig redan innan jag uppgraderade. Därför jag tvivlar på att det har något med själva uppdateringen att göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-22 20:43
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag märker ingen större skillnad, siffrorna som visas i tabellen stämmer inte överens med min upplevelse. Den var rätt seg direkt efter uppdateringen, och laggade mycket i gränssnittet o så, men efterhand har den blivit nästan exakt som på 7.1.2.

Siffrorna i tabellen är tiden det tar att starta en app efter att den är helt avslutad. Vanligtvis ligger de flesta appar man använder i vila, och då går det snabbare att starta. Tabellen är hämtad från en bra genomgång på arstechnica:
iOS 8 on the iPhone 4S: Performance isn’t the (only) problem

Jag är i valet och kvalet om jag ska rekommendera en vän som fortfarande sitter kvar med iOS 6 på en 4s att uppgradera nu eller vänta till 8.1 som säkert är lite ytterligare optimerad. Men tack vare era utsagor här tror jag nog att det väger över för uppdatering så snart sm möjligt. iOS8 ger så mycket mer nya funktioner som jag tror den här användaren kommer uppskatta än vad iOS 7 gjorde. Men det kanske ändå får vänta till skarpt släpp av Yosemite. iCloud Drive och de billigare lagringspriserna kommer bli en hit.

Jag har märkt att det ofta blir "dubbelklick" när jag bara trycker en gång på hemknappen på min 4s - d v s man kommer in i "app switcher" när man bara vill gå ur en app. Har ni andra märkt av det, eller är det min knapp som börjar bli sliten?

Ursprungligen av Capeman:

Jag har märkt att det ofta blir "dubbelklick" när jag bara trycker en gång på hemknappen på min 4s - d v s man kommer in i "app switcher" när man bara vill gå ur en app. Har ni andra märkt av det, eller är det min knapp som börjar bli sliten?

Upplevde exakt samma sak på min jobbmobil idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-23 07:18
Ursprungligen av Capeman:

Jag har märkt att det ofta blir "dubbelklick" när jag bara trycker en gång på hemknappen på min 4s - d v s man kommer in i "app switcher" när man bara vill gå ur en app. Har ni andra märkt av det, eller är det min knapp som börjar bli sliten?

Min erfarenhet av 4/4s säger att det är dags för knappbyte så försvinner problemet. Alltså problemet med utsliten knapp där man får börja trycka lite hårdare för vanligt tryck, och att det då lika ofta registreras ett dubbeltryck. Men det kan ju också hända att iOS8 ändrat något hur känsligt gränssnittet är för utsliten knapp.

Hade precis skickat iväg mig 5S 64GB till verkstaden eftersom den blev galet varm och hade 3 timmars batteri. Plockade fram min gamla 4S och återställde allt till den. Sekunden efter så fanns iOS8 ute så jag installerade det. Till en början så var det ok. Men nu så är den helt rabiat. Påbörjar jag ett mess eller text så fryser den sen smäller det till med en massa bokstäver, det rasslar till. Sen sker allt med latency vilket gör att man hela tiden ligger ett steg före och alla kommandon blir tvärtom. Samma är det med min iPad Mini (den första) Tar ett tag att fatta att operativet är segt och slött...
Får min 5S om några dagar och den tänker INTE uppdatera förrän det kommer en rejäl buggfix 8.0.1 eller 8.1

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-23 18:40
Ursprungligen av KillwithSkill:

Hade precis skickat iväg mig 5S 64GB till verkstaden eftersom den blev galet varm och hade 3 timmars batteri. Plockade fram min gamla 4S och återställde allt till den. Sekunden efter så fanns iOS8 ute så jag installerade det. Till en början så var det ok. Men nu så är den helt rabiat. Påbörjar jag ett mess eller text så fryser den sen smäller det till med en massa bokstäver, det rasslar till. Sen sker allt med latency vilket gör att man hela tiden ligger ett steg före och alla kommandon blir tvärtom. Samma är det med min iPad Mini (den första) Tar ett tag att fatta att operativet är segt och slött...
Får min 5S om några dagar och den tänker INTE uppdatera förrän det kommer en rejäl buggfix 8.0.1 eller 8.1

iPhone 5 är inte seg med iOS 8 så att iPhone 5S skulle bli det som har bättre prestanda är högst osannolikt.

Ursprungligen av Demiurgen:

En vän till mig fick samma...men hon upptäckte då att hon inte alls hade en 4s - bara en vanlig 4. Hon har blivit lurad - eller ett misstag har begåtts - när hon bytte en lur pga strul (en refurnished).

Vad innebär det att man inte kan uppdatera sin iPhone 4 nu längre? Det går i alla fall inte att sälja den längre fast den är väldigt fräsch och ser ny ut samt fungerar bra. Ifall jag skulle ge bort den så är det väl inte mycket att ha i och med att man inte kan uppdatera?

Man ger dom till barnen och efterson spel, mail, surf och mess funkar så är allt frid och fröjd
För dom flesta människor på jorden är en 4a med senaste iOS7 allt dom någonsin behöver i hela sitt liv. Men om man tänker "andrahandsvärde" och bizniz så får man inte mycket, men det får man inte heller för en Mac köpt samtidigt som den 4an. Eller en bil! Där kan man verkligen snacka om fritt fallande värde

Ursprungligen av calinou:

Vad innebär det att man inte kan uppdatera sin iPhone 4 nu längre? Det går i alla fall inte att sälja den längre fast den är väldigt fräsch och ser ny ut samt fungerar bra. Ifall jag skulle ge bort den så är det väl inte mycket att ha i och med att man inte kan uppdatera?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-30 10:57
Ursprungligen av calinou:

Vad innebär det att man inte kan uppdatera sin iPhone 4 nu längre? Det går i alla fall inte att sälja den längre fast den är väldigt fräsch och ser ny ut samt fungerar bra. Ifall jag skulle ge bort den så är det väl inte mycket att ha i och med att man inte kan uppdatera?

Jodå, den går att sälja. Att den inte kan köra senaste iOS har nog ingen större betydelse, det som drar ner värdet är det faktum att den är fyra år gammal. Den som kan tänka sig att köpa en fyra år gammal telefon bryr sig nog inte så mycket vilken iOS-version den kör.

Ursprungligen av Vassius:

Jodå, den går att sälja. Att den inte kan köra senaste iOS har nog ingen större betydelse, det som drar ner värdet är det faktum att den är fyra år gammal. Den som kan tänka sig att köpa en fyra år gammal telefon bryr sig nog inte så mycket vilken iOS-version den kör.

Det var väl av miljöaspekterna jag tänkte mest på. Att man inte behöver kasta den efter bara 4 år användning eftersom den fungerar utmärkt. Så det går att säkerhetskopiera samt använda den som vanligt? Det är mest att många appar inte kommer att stödja den version?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-30 11:18
Ursprungligen av calinou:

Det var väl av miljöaspekterna jag tänkte mest på. Att man inte behöver kasta den efter bara 4 år användning eftersom den fungerar utmärkt. Så det går att säkerhetskopiera samt använda den som vanligt? Det är mest att många appar inte kommer att stödja den version?

Det går att använda den som vanligt. De flesta appar kommer sannolikt ha stöd för iOS 7 i ett par år åtminstone, och det enda som händer efter det är att de inte går att uppdatera till nyare versioner. Men telefonen i sig med installerade versioner av appar kommer att fortsätta fungera precis som förr även efter det. Tills telefonen går sönder.

Tack alla som beskrivit hur iOS8 funkar för er. Jag föll trots allt till föga under en jobbnatt och uppgraderade min 4s, 64gb.

Upplever inte att användarupplevelsen skiljer sig nämnvärt. Hade sedan tidigare "begränsa rörelser" påslaget, så jag ser inga hackande animationer. Jag kan sätta min hatt på att ios8 drar mer batteri — speciellt eftersom jag slog på Siri för att kunna testa diktering — men telefonen har alltid haft sådär batteritid.
Har inte lyckats svara på sms från notiscenter/övre sidan av skärmen medan jag är inne i annan app. Tror jag kanske missförstår hur det ska funka.

Diktering funkar nästan felfritt och det är skumt att vi inte har Siri på svenska än. Hon förstår bevisligen vad vi säger. Det är en minimal fördröjning vid laddning av appar, men ibland märker jag inte av fördröjning alls.

Är faktiskt lite snopen över att telefonen funkar i princip som tidigare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-30 13:07

Batteritiden brukar bli bättre efter några dagar. Men ditt batteri är väl några år nu, så det kanske är dags att byta?

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-09-30 16:07

iOS 8 på min 4S var segt som sirap tills jag gick in på hjälpmedel och valde att öka kontraster eller vad det heter. Då stänger den av en massa genomskinlighet. Nog för att det ser lite tråkigare ut men i väntan på min iPhone 6 så blev det en mycket trevligare upplevelse. Kan rekommendera er att göra detsamma om ni tycker att animationerna är ryckiga och sega!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-30 16:29
Ursprungligen av Manglobe:

Har inte lyckats svara på sms från notiscenter/övre sidan av skärmen medan jag är inne i annan app. Tror jag kanske missförstår hur det ska funka.
.

När du får en sms notifikation ska du dra nedåt på meddelandet. Är det på låsskärmen dra du åt vänster.

Ursprungligen av lappen71:

När du får en sms notifikation ska du dra nedåt på meddelandet. Är det på låsskärmen dra du åt vänster.

Nämen! Det funkar ju utmärkt. Tackar!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-30 20:39
Ursprungligen av Manglobe:

Nämen! Det funkar ju utmärkt. Tackar!

Vassego

Fick tag på en superfin 4S med 6.1.3 på som ska ersätta min mors 3GS (batteriet har gett upp på den).
Ska jag uppdatera den eller låta den ligga kvar på 6.1.3?

Hon använder den till att ringa/SMSa/spela Wordfeud.

Känns nästan som jag ska låta den vara kvar på 6.1.3. Men vad säger ni?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-30 15:16
Ursprungligen av keptang:

Fick tag på en superfin 4S med 6.1.3 på som ska ersätta min mors 3GS (batteriet har gett upp på den).
Ska jag uppdatera den eller låta den ligga kvar på 6.1.3?

Hon använder den till att ringa/SMSa/spela Wordfeud.

Känns nästan som jag ska låta den vara kvar på 6.1.3. Men vad säger ni?

Ja. Har visserligen inte nollställt utan bara uppgraderat min 4S. Den är segare än önskvärt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-31 15:43

Min blev lite segare än innan, så jag följde nåt råd och stängde av animationerna när appar öppnas/stängs. Annars har jag inte märkt nåt konstigt. Synd, hade den funkat riktigt mycket sämre hade jag haft en orsak att köpa en 6:a

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-01 12:02

Det GÅR ju att köpa en 6:a ändå....

Jag velar. Min mobil har börjar sega mer och mer, kanske borde blåsa den och sätta in allt igen. Eller så hoppar jag på det superförmånliga erbjudandet från min operatör. Suck och stön. Känns som jag förråder min telefon om jag skaffar en ny fastän det inte är kris.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-01 20:10

Köp en ny, köp en ny!

Ursprungligen av Manglobe:

Jag velar. Min mobil har börjar sega mer och mer, kanske borde blåsa den och sätta in allt igen. Eller så hoppar jag på det superförmånliga erbjudandet från min operatör. Suck och stön. Känns som jag förråder min telefon om jag skaffar en ny fastän det inte är kris.

Blås den och installera om! Stå emot konsumtionshetsen!

Bevaka tråden