Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tim Cook kommer ut

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples vd Tim Cook skriver för Bloomberg att han är stolt över att vara homosexuell och att han kommer ut för att inspirera andra.

Läs hela artikeln här

Det gjorde han väl för nåt år sen.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2014-10-30 14:03
Ursprungligen av keptang:

Det gjorde han väl för nåt år sen.

Gjorde han?

Det har väl varit ett sånt där allmänt känt faktum länge nu, men tror inte han publikt sagt något tidigare.

Ursprungligen av The Cat:

Gjorde han?

Jag kanske har drömt. Orkar inte googla det.
Oavsett, alla visste om det (tror jag iallafall).

Gör det samma. Han sköter sitt jobb ypperligt och det är beundransvärt att han lyckats hålla det borta från löpsedlarna så länge

Senast redigerat 2014-10-31 12:50
Ursprungligen av Mymac4ever:

Gör det samma så länge han kan sköta sitt jobb, vilket han gör ypperligt

Japp, helt och hållet.

Gör detsamma även om han inte sköter sitt jobb. Gör detsamma vare sig han är en ängel eller en massmördare. Det är en ickefråga. Vänsterhänt eller högerhänt? Hetero eller homo? För mig har det samma icketyngd.

Sjukt att det är en så stor sak, att vi inte har kommit längre i samhället. Om detta får samhället att röra sig snabbare framåt, bara lite, så var det värt det. Hoppas av hela mitt hjärta att Tim nu inte utsetts för någon hatkampanj.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-30 16:08

Jag struntar i vem han älskar, så länge han älskar någon.
Det är alltid, alltid, bättre att älska, oavsett vem det är, än att hata.

Ursprungligen av koffas:

Sjukt att det är en så stor sak, att vi inte har kommit längre i samhället. Om detta får samhället att röra sig snabbare framåt, bara lite, så var det värt det. Hoppas av hela mitt hjärta att Tim nu inte utsetts för någon hatkampanj.

Blir väl nån konservativ kyrka i stdligaste södern som går över till windows...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-30 16:48

Hade jag ingen aning om, dags att sälja Äppelpryttlarna.. INTE

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-30 16:58

Förstår inte vari stoltheten ligger. Homo hetro vem fan bryr sig.

Han riktar sig till den kristna högern och korkade amerikaner i allmänhet: han SKÄMS alltså inte ("jag är stolt...") - det är det han egentligen säger. Han säger också att Gud fixade till detta och det är han glad för - alltså; det är sanktionerat av Gud Fader Himself - det är ingen synd m.a.o.
Föreställ dig hur ovan nämnda grupper reagerar på detta :-D. Han har nu en eller flera kulor med sitt namn på - från samma knäppgökar som skjuter abortläkare i USA.

Ursprungligen av onnyt:

Förstår inte vari stoltheten ligger. Homo hetro vem fan bryr sig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-30 17:36

Här i Sverige är det ingen stor grej men i det konservativa USA så är det.
Är helt övertygad om många kommer bojkotta Apple bara för detta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-31 01:04

Precis @lappen71, där borta är det inte lika acceptabelt att sas "Think different".
Själv höjer jag ögonbrynen – över det faktum att han lyckats hålla det hemligt så länge.

  • Medlem
  • 2014-10-31 05:43
Ursprungligen av Demiurgen:

Gör detsamma även om han inte sköter sitt jobb. Gör detsamma vare sig han är en ängel eller en massmördare. Det är en ickefråga. Vänsterhänt eller högerhänt? Hetero eller homo? För mig har det samma icketyngd.

Helt rätt bra kommenterat

Såklart att det är en ickefråga, men det är inte för oss som det är en ickefråga han kommer ut.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Gör det samma så länge han kan sköta sitt jobb, vilket han gör ypperligt

Ursprungligen av Demiurgen:

Gör detsamma även om han inte sköter sitt jobb. Gör detsamma vare sig han är en ängel eller en massmördare. Det är en ickefråga. Vänsterhänt eller högerhänt? Hetero eller homo? För mig har det samma icketyngd.

Mymac4ever: Det gör inte detsamma så länge han sköter sitt jobb.
Demiurgen: Det där är flera idiotiska jämförelser du drar.

Homosexuella har länge drabbats av fördomar, diskriminering och kränkande behandling av människor på grund av sin sexuella läggning. Att en framgångsrik företagsledare nu gör avkall på sin integritet och öppet och offentligt kommer ut som homosexuell har en oerhört stor betydelse för hela LGBT-gemensamskapen, och då i synnerhet i USA.

Tim Cooks nya öppenhet hade enbart saknat betydelse om det var så att vi levde i en värld där homosexualitet anses vara lika normalt som heterosexualitet, och det är vi otroligt långt ifrån idag. Både i Sverige och i vår omvärld.

Att sedan som Demiurgen gör och jämför mot höger- och vänsterhänta, änglar eller mördare är bara smaklöst.

Jag tror precis tvärt om - det gynnar inte homorörelsen att folk hela tiden måste fläk ut och mala på om sin läggning och vad de gör i sängkammaren. Hans läggning må var en del av hans personlighet - men det är inte det allena som definierar honom som person.

Jag tror att de som skadat homosexuellas anseende mest är just deras egna intresseorgansiationer och Pride-paraden. Homosexualitet hade nog ansetts som ganska normalt om inte bokstavskombinations-rörelsen (som inte speglar hur majoriteten av homosexuella vill uppfattas) solkat ner deras rykte genom att sprida en bild av något som framstår som exceptionellt onormalt. Vanliga människor går helt enkelt inte runt på gatan i latextanga och lösbröst och trycker deformerade jättevulvor i ansiktet på folk som passerar förbi, men det gör tydligen homosexuella om de själva får välja.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-31 12:35
Ursprungligen av maskh:

Att sedan som Demiurgen gör och jämför mot höger- och vänsterhänta, änglar eller mördare är bara smaklöst.

Huh? Demiurgen redogör för sin högst personliga uppfattning, d.v.s. att sexuell läggning saknar betydelse oavsett om man pratar om duktiga företagsledare, inkompetenta företagsledare, goda människor eller onda människor. Vad är det som är smaklöst med det?

Ursprungligen av maskh:

Mymac4ever: Det gör inte detsamma så länge han sköter sitt jobb.
Demiurgen: Det där är flera idiotiska jämförelser du drar.

Homosexuella har länge drabbats av fördomar, diskriminering och kränkande behandling av människor på grund av sin sexuella läggning. Att en framgångsrik företagsledare nu gör avkall på sin integritet och öppet och offentligt kommer ut som homosexuell har en oerhört stor betydelse för hela LGBT-gemensamskapen, och då i synnerhet i USA.

Tim Cooks nya öppenhet hade enbart saknat betydelse om det var så att vi levde i en värld där homosexualitet anses vara lika normalt som heterosexualitet, och det är vi otroligt långt ifrån idag. Både i Sverige och i vår omvärld.

Att sedan som Demiurgen gör och jämför mot höger- och vänsterhänta, änglar eller mördare är bara smaklöst.

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt för det behöver du ju inte måla fan på väggen o peka ut mig för att jag tänker fel...eller snarare skriver fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-31 12:50
Ursprungligen av martinator:

Jag tror precis tvärt om - det gynnar inte homorörelsen att folk hela tiden måste fläk ut och mala på om sin läggning och vad de gör i sängkammaren. Hans läggning må var en del av hans personlighet - men det är inte det allena som definierar honom som person.

Tim Cook har varken fläkt ut, malt på, eller sagt ett ord om vad han gör i sängkammaren.

Du förstod verkligen inte vad jag skrev - ingenting :-D. Att du missade att det jag skrev var en tung pamflett för alla människors lika värde är för mig en gåta. Jag tror dock att en överväldigande majoritet fattade vad jag skrev - eller snarare; jag är övertygad om att nästan alla fattade innebörden av min text. Men inte du. Inget jag kan göra något år.

Ursprungligen av maskh:

Att sedan som Demiurgen gör och jämför mot höger- och vänsterhänta, änglar eller mördare är bara smaklöst.

Du verkar vara tungt insatt och veta vad som är bäst för homosexuella och hur dom bör driva sin sak. Jag tror dock att dom homosexuella själva vet bättre :-D. Även om dom skulle ha fel - och du rätt - så är det deras sak att uttrycka sig och organisera sig som dom vill. jag är ledsen att behöva säga det; men du har inte med detta att göra. Det är inte din kamp. Det handlar inte om DIG.
Jag säger inte att du är homofob, men det du uttrycker har jag hört och läst från andra - nästan exakt ordagrant - och alla dom har varit notoriska homofober.

Ursprungligen av martinator:

Jag tror precis tvärt om - det gynnar inte homorörelsen att folk hela tiden måste fläk ut och mala på om sin läggning och vad de gör i sängkammaren. Hans läggning må var en del av hans personlighet - men det är inte det allena som definierar honom som person.

Jag tror att de som skadat homosexuellas anseende mest är just deras egna intresseorgansiationer och Pride-paraden. Homosexualitet hade nog ansetts som ganska normalt om inte bokstavskombinations-rörelsen (som inte speglar hur majoriteten av homosexuella vill uppfattas) solkat ner deras rykte genom att sprida en bild av något som framstår som exceptionellt onormalt. Vanliga människor går helt enkelt inte runt på gatan i latextanga och lösbröst och trycker deformerade jättevulvor i ansiktet på folk som passerar förbi, men det gör tydligen homosexuella om de själva får välja.

Ursprungligen av pesc:

Tim Cook har varken fläkt ut, malt på, eller sagt ett ord om vad han gör i sängkammaren.

Så Svanberg står ofta på BP:s stämmor eller i intervjuer och proklamerar att han är heterosexuell?
/

Bra. Det behövs fler företagsledare som Tim Cook.

Ingen ska, enligt mig, behöva känna press – oavsett läggning – att behöva "komma ut" med någonting i det professionella. Men det ska emellertid aldrig behöva finnas en press att på något sätt undanhålla sin identitet.

Företag värderas även utifrån deras ledare; om fler av dem kommer ut blir det inte lika stort ståhej. Det blir normalt, även i toppen av hierarkin.

Ursprungligen av Demiurgen:

Du verkar vara tungt insatt och veta vad som är bäst för homosexuella och hur dom bör driva sin sak. Jag tror dock att dom homosexuella själva vet bättre :-D. Även om dom skulle ha fel - och du rätt - så är det deras sak att uttrycka sig och organisera sig som dom vill. jag är ledsen att behöva säga det; men du har inte med detta att göra. Det är inte din kamp. Det handlar inte om DIG.
Jag säger inte att du är homofob, men det du uttrycker har jag hört och läst från andra - nästan exakt ordagrant - och alla dom har varit notoriska homofober.

Och exakt vad vet du om mitt förhållande till homosexualitet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-31 15:08
Ursprungligen av martinator:

Så Svanberg står ofta på BP:s stämmor eller i intervjuer och proklamerar att han är heterosexuell?
/

Vad har det med Tim Cook att göra?
Är detta något Tim Cook gör ofta, anser du?
Anser du att Tim Cook nu gjort gayrörelsen en otjänst?

  • Medlem
  • 2014-10-31 17:05

Vilken märklig diskussion ni har!

Tim Cook är den enda VDn i ett Fortune 500-företag som numer är öppet gay. Han kommer ut i ett land där det fortfarande är stigmatiserat att vara homosexuell - USA är inte Sverige i den bemärkelsen. Flera stater har lagstiftning mot homosexuella giftermål, det kan till och med vara lagligt att sparka en person pga dess sexuella läggning!
Cooks kommer från Alabama, vilken är en av de mest konservativa staterna när det gäller mänskliga rättigheter och jämlikhet, de var bland de sista att godkänna giftermål mellan svarta och vita till exempel. Helt plötsligt visar det sig att en av Alabamas mest framgångsrika människor är homosexuell, vilket jag tror kommer att få positiva konsekvenser för dess invånare.

Att en VD för ett av de allra framgångsrikaste företagen i världen öppet säger att han är homosexuell ÄR stort och det gör nog livet lite lättare för de som är homosexuella och lever där det är stigmatiserat.

Att en känd person kommer ut i Sverige är ingen stor sak, däremot är det det i USA och en stor del av övriga världen - tyvärr.

Bevaka tråden