Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med extern TB-disk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-22 12:48

Finns det några kända problem med disk ansluten via Thunderbolt? Har kopplat in en Buffalo TB-disk till en iMac (Late 2012) för att på skoj testa hur en virtuell maskin (kör VMware Fusion) beter sig när den inte ligger på datorns lokala hårddisk.

Första reflektionen är att det funkar bra, men efter att jag anslöt denna disk har Mac'en börjat hänga sig (kernel panik). Detta sker flera gånger i veckan och eftersom det inte har hänt tidigare misstänker jag att det är något med den nya "diskuppsättningen".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-29 09:29

Nu har jag testat ett tag att köra samma disk ansluten via USB3 istället och det ser faktiskt ut att fungera utan problem. Jag trodde att Thunderbolt skulle vara den stabilare tekniken av de båda, men så är det tydligen inte...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-29 15:50

Det kan ju bero på implementationen i den produkten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-29 15:59
Ursprungligen av kenjon:

Det kan ju bero på implementationen i den produkten.

Hur menar du då… Lust att utveckla?

Ursprungligen av lensv:

Hur menar du då… Lust att utveckla?

Han menar kanske att det är förhastat att skylla på själva Thunderbolt-tekniken, utan felet beror kanske på hur Thunderbolt är implementerat i just den produkten från just den tillverkaren.

Och angående ditt problem:
Har du provat med en annan Thunderbolt-kabel? Det kan ju vara så enkelt att det är den som är skadad, eller av för dålig kvalitet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-29 16:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han menar kanske att det är förhastat att skylla på själva Thunderbolt-tekniken, utan felet beror kanske på hur Thunderbolt är implementerat i just den produkten från just den tillverkaren.

Och angående ditt problem:
Har du provat med en annan Thunderbolt-kabel? Det kan ju vara så enkelt att det är den som är skadad, eller av för dålig kvalitet.

Nja, det är inte så att jag använder TB-porten inne i någon VM (det finns det nog inget stöd för alls). Fusion läser/skriver endast mot sina vmdk-filer här och då spelar det ingen roll vilken överföringsteknik som används. Bara den är snabb nog.

Jag ska se om jag kan hitta någon annan kabel att testa med, men jag ser det som rätt osannolikt att den skulle vara trasig då den levererar en fungerande överföring de flesta av veckans dagar...

Ursprungligen av lensv:

Nja, det är inte så att jag använder TB-porten inne i någon VM (det finns det nog inget stöd för alls). Fusion läser/skriver endast mot sina vmdk-filer här och då spelar det ingen roll vilken överföringsteknik som används. Bara den är snabb nog...

Jag har ingen aning om vad du menar med det stycket, och hur det är kopplat till mitt inlägg.

Mitt förra inlägg syftade på att olika produkter (i det här fallet en extern hårddisk) har implementerat TB olika. Och att det finns en liten risk att just den här produkten skulle kunna vara lite "skakigare" än andra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-29 17:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har ingen aning om vad du menar med det stycket, och hur det är kopplat till mitt inlägg.

Mitt förra inlägg syftade på att olika produkter (i det här fallet en extern hårddisk) har implementerat TB olika. Och att det finns en liten risk att just den här produkten skulle kunna vara lite "skakigare" än andra.

Ok, sorry. Fick uppfattningen att du syftade på VMware Fusion som produkt.

Någon som vet ifall Buffalo-diskarna har en sämre implementation av Thunderbolt än andra liknande produkter?

1
Bevaka tråden