Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mailproblem i ny Air

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2014-10-27 16:41

Jag kan inte få igång mail i min ny Air. Jag har samma inställningar som fungerar i min gamla iMac men det går inte. Dels vill inte programmet acceptera lösenordet, dels är det fel på certifikatet och sen sparar den inte ändringarna. Jag kan inte ta bort SSL det kommer tillbaka hela tiden. Ändringar sparas inte och portar ändras från 110 till 994 eller något sådant. Är detta en bugg? Finns det någon annan som har stött på det. Ber om ursäkt om det finns tråd jag försökte hitta någon men lyckades inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-27 16:59

Kolla i kontoinställningarna. Du ska klicka ur något med "upptäck och korrigera automatiskt dina inställningar". Du kanske behöver välja att lägga upp ditt konto manuellt på nytt - och då välja typ IMAP eller vad det kan heta, alltså inte någon av Gmail, exchange eller de där förinställda.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-10-28 11:56

Jag hittade krysset som skulle avfrysas men det hjälpte inte. Jo allt sparades och ändrades inte av sig själv längre men den gnäller fortfarande över att ett certifikat inte fungerar och att lösenordet inte är rätt, vilket det är för det fungerar på webmailen.

Vilken leverantör av mail har du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-29 08:08

Jag får också gnäll om certifikaten. När den kommer upp, klicka dig in på inställningarna för certifikatet och välj lita alltid på.

Ursprungligen av wonko:

Jag får också gnäll om certifikaten. När den kommer upp, klicka dig in på inställningarna för certifikatet och välj lita alltid på.

Det där är fel väga att gå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-29 15:11
Ursprungligen av Borttaget:

Det där är fel väga att gå.

...och det rätta är...

Senast redigerat 2018-07-23 10:50
Ursprungligen av wonko:

...och det rätta är...

rätt väg är att fylla i korrekta inställningar så man inte får varningen.

Self signed certifikat duger internt i ett egent nätverk.
Men när vi talar om Internet så anser iaf jag att man inte skall få certifikat-varningar. Då är något fel hos leverantör eller i egna inställningar.

Senast redigerat 2014-10-29 19:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-30 10:34

Till historien hör alltså att det här dykt upp efter uppgradering av mac os - vilket borde betyda att apple ändrat något. Jag har i skrivande stund 6 olika epostleverantörer och har fått certifikatvarning från tre av dem. I den bästa av världar behöver man aldrig ta genvägar, men i valet mellan att kunna använda sin mejl eller inte så är jag beredd att göra det. Det är inte så att certifikatkontrollen helt plötsligt dykt upp, i tidigare versioner av mail har man inte lagt så stor vikt vid det bara. Jag gissar att det finns ett ekonomiskt incitament också - för att kunna sälja "godkännande" av certifikat.
Känner du din epostleverantör och har koll på vad du fyllt i i övrigt så är det inga problem.

1
Bevaka tråden