Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring Apple Developer Program

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Helt ny här, och har sökt en del i forumet men hittar inte riktigt svar på mina frågor så jag hoppas ni kan hjälpa!?

Saken är den att jag börjat programmera lite på fritiden och har kommit på en jättebra idé för en app som jag tror skulle kunna sälja så tänkte anmäla mig till Apples Developer Program för iOS men vet inte riktigt vilken variant jag ska välja så jag har några frågor...

1. Jag har ju redan ett privat Apple ID, ska jag registrera mig som utvecklare med ett nytt eller ska jag använda det jag redan har? Hur funkar det då på datorn och i iPhonen, måste jag byta fram och tillbaka där?
2. Kommer mina appar att publiceras under mitt eget namn om jag registrerar mig som "Individual" eller kan jag använda ett annat namn? Jag vill kanske att det som utvecklare ska stå "Maddes Superappar" istället för mitt namn.
3. Jag har en enskild firma sedan tidigare, ska jag då anmäla mig som "Company/Organization"? Då blir väl namnet i App Store samma som namnet på firman?
4. Behöver jag ett D-U-N-S-nummer i så fall (vad det nu är) eller räcker det med registreringsbeviset från Bolagsverket?
5. Om jag registrerar mig som "Individual" först, kan jag uppgradera till företag senare eller måste jag registrera mig på nytt?
6. Hur funkar det med utbetalningar och skatt och moms och sånt? Jag har för mig att det var något företag som fick betala dubbel (?) moms för att svenska Skatteverket dubbelbeskattade inkomsterna?

Det var nog allt för den här gången

Jättesupertack för hjälpen i förväg!

/Madde

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-28 20:29

1. Det enklaste är att skaffa ett separat AppleID för utvecklarrelaterade saker. Det används bara för certifikathantering i Xcode och som inloggning på developer.apple.com. Du behöver inte använda det AppleID:t i din iPhone, inte ens när du testkör appar i den.

2. Det är ditt riktiga namn som gäller. Om du vill ha ett annat namn måste du registrera ett företag (kanske rent av AB?) med det namnet och anmäla dig som "Company".

3. Enskild firma blir nog fortfarande "Individual", i synnerhet om du inte har ett firmanamn registrerat hos Bolagsverket. Osäker på hur det blir om du har ett registrerat namn dock.

4. -

5. Det gick inte på den tiden jag registrerade mig iaf (ca 3 år sedan), men det tål att kollas upp vad som gäller nu.

6. Det var snack om dubbel moms, ja, men Skatteverket tog till slut sitt förnuft till fånga och slopade momskravet för appintäkter som har momsats utomlands. Så du behöver bara betala sociala avgifter och kommunalskatt på det Apple betalar ut till dig.

7. Lycka till, och framför allt: Ha kul!

Ursprungligen av Vassius:

1. Det enklaste är att skaffa ett separat AppleID för utvecklarrelaterade saker. Det används bara för certifikathantering i Xcode och som inloggning på developer.apple.com. Du behöver inte använda det AppleID:t i din iPhone, inte ens när du testkör appar i den.

2. Det är ditt riktiga namn som gäller. Om du vill ha ett annat namn måste du registrera ett företag (kanske rent av AB?) med det namnet och anmäla dig som "Company".

3. Enskild firma blir nog fortfarande "Individual", i synnerhet om du inte har ett firmanamn registrerat hos Bolagsverket. Osäker på hur det blir om du har ett registrerat namn dock.

4. -

5. Det gick inte på den tiden jag registrerade mig iaf (ca 3 år sedan), men det tål att kollas upp vad som gäller nu.

6. Det var snack om dubbel moms, ja, men Skatteverket tog till slut sitt förnuft till fånga och slopade momskravet för appintäkter som har momsats utomlands. Så du behöver bara betala sociala avgifter och kommunalskatt på det Apple betalar ut till dig.

7. Lycka till, och framför allt: Ha kul!

Hej Vassius!

Tusen tack för svaren! Lite följdfrågor:

1. Jättebra, då registrerar jag ett nytt Apple ID med en gång!

2/3. Jag har ett firmanamn registrerat hos Bolagsverket för min enskilda firma, och det är det jag helst skulle vilja använda i App Store. Men då borde jag alltså registrera som Company direkt om jag förstår dig rätt? På Apples sidor står det en del om "sole properietor" och "single person business" och att man då ska registrera sig som "Individual", och det känns ju som en enskild firma? Men tänk om min app går så bra att jag anställer någon, då är jag ju inte varken "sole proprietor" eller "single person business" längre. Jag har haft anställda tidigare i firman när det var ett café.

4. Min firma har tydligen redan ett D-U-N-S-nummer enligt https://developer.apple.com/ios/enroll/dunsLo...! Ett problem ur vägen! Fast i mailet jag fick står det "Before enrolling, please ensure this number is assigned to a legal entity." och om man översätter legal entity med juridisk person så funkar det inte med enskild firma.

5. Jag borde kanske maila/ringa Apple...

6. Toppen!

7. Tack!

Ursprungligen av Madde82:

Hej Vassius!

Tusen tack för svaren! Lite följdfrågor:

1. Jättebra, då registrerar jag ett nytt Apple ID med en gång!

2/3. Jag har ett firmanamn registrerat hos Bolagsverket för min enskilda firma, och det är det jag helst skulle vilja använda i App Store. Men då borde jag alltså registrera som Company direkt om jag förstår dig rätt? På Apples sidor står det en del om "sole properietor" och "single person business" och att man då ska registrera sig som "Individual", och det känns ju som en enskild firma? Men tänk om min app går så bra att jag anställer någon, då är jag ju inte varken "sole proprietor" eller "single person business" längre. Jag har haft anställda tidigare i firman när det var ett café.

4. Min firma har tydligen redan ett D-U-N-S-nummer enligt https://developer.apple.com/ios/enroll/dunsLo...! Ett problem ur vägen! Fast i mailet jag fick står det "Before enrolling, please ensure this number is assigned to a legal entity." och om man översätter legal entity med juridisk person så funkar det inte med enskild firma.

5. Jag borde kanske maila/ringa Apple...

6. Toppen!

7. Tack!

Nu var det ett tag sen jag registrerade mig, men visst kunde man välja vad "Företaget" skulle heta på AppStore?!
Det ger sig nog i registreringsprocessen.

Du kan alltid överlåta dina appar till ett annat konto i framtiden om du skulle behöva starta om med ett "företagskonto".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-30 11:18

Du kan ansöka om ett DUNS-nummer. Kostar runt 300kr.
Det är ett register Apple använder sig av för att kontrollera att bolaget du anger är legitimt.

Idag har jag pratat med Apple och fått veta att om man har en enskild firma blir det alltid ens riktiga namn som kommer att användas när man publicerar appar. Alltså oavsett om man har registrerat ett namn hos Bolagsverket eller inte. För att kunna publicera under företagets namn måste man tydligen ha ett aktiebolag. Så larvigt! Jag har ju bara det här som en hobby men vill ändå inte att mitt namn ska stå i App Store.

Har alla ni här som publicerar appar aktiebolag eller publicerar ni under era egna namn?

@kladda: DUNS-nummer har jag som sagt redan, men tack ändå!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-30 19:56
Ursprungligen av Madde82:

Idag har jag pratat med Apple och fått veta att om man har en enskild firma blir det alltid ens riktiga namn som kommer att användas när man publicerar appar. Alltså oavsett om man har registrerat ett namn hos Bolagsverket eller inte. För att kunna publicera under företagets namn måste man tydligen ha ett aktiebolag. Så larvigt! Jag har ju bara det här som en hobby men vill ändå inte att mitt namn ska stå i App Store.

Har alla ni här som publicerar appar aktiebolag eller publicerar ni under era egna namn?

@kladda: DUNS-nummer har jag som sagt redan, men tack ändå!

Ah okej, va bra ! Missade det..

När du fått ihop ett kapital rekommenderar jag dig oavsett att starta ett AB.
Allt är både enklare och mer fördelaktigt..

Ursprungligen av kladda:

När du fått ihop ett kapital rekommenderar jag dig oavsett att starta ett AB.
Allt är både enklare och mer fördelaktigt..

Det vet jag väl inte om jag håller med om riktigt, jag skulle säga att det beror på vilken omsättning man har. Men det är en helt annan diskussion som kanske inte riktigt hör hemma här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-30 23:12
Ursprungligen av Madde82:

Det vet jag väl inte om jag håller med om riktigt, jag skulle säga att det beror på vilken omsättning man har. Men det är en helt annan diskussion som kanske inte riktigt hör hemma här.

Sant, det kanske är en annan diskussion...
Men tycker du det är lättare att deklarera och bokför en enskild firma mot ett AB så måste du vara Ninja..

Hallå!

Tänkte bara uppdatera lite vad som egentligen gäller för enskild firma och registrering. Efter att ha varit i kontakt med flera personer på Apple så blev det slutgiltiga svaret att en enskild firma (sole proprietor) inte kan registrera sig som företag för att det är en enskild firma. Goddag yxskaft!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-20 21:08
Ursprungligen av Madde82:

Hallå!

Tänkte bara uppdatera lite vad som egentligen gäller för enskild firma och registrering. Efter att ha varit i kontakt med flera personer på Apple så blev det slutgiltiga svaret att en enskild firma (sole proprietor) inte kan registrera sig som företag för att det är en enskild firma. Goddag yxskaft!

Hej,

Det här är något som jag tror många är intresserade av att veta mer om! Hur det går till att registrera sig som bolag, hur funkar det med utbetalningar, vem kan man prata med på Apple för att få svar på frågor osv.

Skriv gärna ihop en sammanfattning av dina erfarenheter när allt är klart!

Lycka till med appen!
/anders

Min erfarenhet av Apple är att det är lätt att registrera sig som individ, men knöligt att göra det som företag, som du noterat ovan. När jag försökte företagsvägen för några år sedan så krävde de att jag faxade in företagets registreringsbevis. Jag E-postade så klart, vilket de blankt vägrade befatta sig med. Fax? Vem har en fax? Sånt finns väl inte längre? Vi hade inte ens faxmodem kvar. Antagligen hade det gått genom någon onlinetjänst för epost-till-fax eller nåt men... jag gav upp och registrerade mig senare individuellt och det gick utan problem.

Gratis DUNS nummer

Tjena,
Gratis D-U-N-S nummer kan sökas fram på webben. Finns länk t.ex. här : http://dunsgratis.blogg.se/

Ursprungligen av Madde82:

Hej!
Helt ny här, och har sökt en del i forumet men hittar inte riktigt svar på mina frågor så jag hoppas ni kan hjälpa!?

4. Behöver jag ett D-U-N-S-nummer i så fall (vad det nu är) eller räcker det med registreringsbeviset från Bolagsverket?

/Madde

1
Bevaka tråden