Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari-inställningar ändrades, hur återställa?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-28 10:46

Efter att jag igår kväll stängde av datorn har ett antal inställningar ändrats. Saker i Dock har försvunnit. Det mest påtagliga är dock att Safari har förändrats. Bokmärkesraden försvann och den översta raden göms och kommer fram om man för pekaren dit. Hur får jag tillbaka dessa två saker? Alltså bokmärkesraden och den översta raden.

Igår när jag stängde av såg jag att en vit markör dök upp under äåålet innan den stängdes av. Likaså dök denna liggande stapel upp när jag startade datorn. Och sedan jag uppdaterade till Yosemite har jag stängt av den tidigare. Men just nu händer detta..?

Edit: Upptäcker att även Dock gömmer sig. Den fattar jag inte hur jag får upp. Ibland dyker den upp när jag för pekaren längst ned på skärmen. Men inte alltid. Just nu får jag inte upp den alls.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-28 10:55
Ursprungligen av xms67:

Efter att jag igår kväll stängde av datorn har ett antal inställningar ändrats. Saker i Dock har försvunnit.

Dra åter dit sakerna då.

Ursprungligen av xms67:

Det mest påtagliga är dock att Safari har förändrats. Bokmärkesraden försvann och den översta raden göms och kommer fram om man för pekaren dit. Hur får jag tillbaka dessa två saker? Alltså bokmärkesraden och den översta raden.

Bokmärkesraden, menar du Favoritfältet? Innehåll->Visa favoritfältet ⇧⌘B
Översta raden är vaddå? Menar du den med trafikljuset? Som "försvunnit" i Yosemite? Den har bakats ihop med verktygsfältet.

Ursprungligen av xms67:

Igår när jag stängde av såg jag att en vit markör dök upp under äåålet innan den stängdes av. Likaså dök denna liggande stapel upp när jag startade datorn. Och sedan jag uppdaterade till Yosemite har jag stängt av den tidigare. Men just nu händer detta..?

Förstår ingenting av det du skriver, sorry.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-28 11:04
Ursprungligen av reboot81:

Dra åter dit sakerna då.

Bokmärkesraden, menar du Favoritfältet? Innehåll->Visa favoritfältet ⇧⌘B
Översta raden är vaddå? Menar du den med trafikljuset? Som "försvunnit" i Yosemite? Den har bakats ihop med verktygsfältet.

Förstår ingenting av det du skriver, sorry.

- Bokmärkesrad -> Favoriter -> fixat tack vara ditt goda råd.

- Med översta raden avses det som tydligen heter verktygsfältet. Och den gömmer sig. Glider så att säga upp Jag vill helt enkelt att den är synlig hela tiden.

- Strunt i det sista, det var bara ett försök att förklara att något hände när jag stängde av och satte på datorn.

- Och att plocka/dra tillbaka saker till dock har jag redan gjort. Stör mig mer på att datorn fibblar av sig själv.

Ursprungligen av xms67:

- Bokmärkesrad -> Favoriter -> fixat tack vara ditt goda råd.

- Med översta raden avses det som tydligen heter verktygsfältet. Och den gömmer sig. Glider så att säga upp Jag vill helt enkelt att den är synlig hela tiden.

- Strunt i det sista, det var bara ett försök att förklara att något hände när jag stängde av och satte på datorn.

- Och att plocka/dra tillbaka saker till dock har jag redan gjort. Stör mig mer på att datorn fibblar av sig själv.

Översta raden försvinner. Gå in i "innehåll" och avmarkera "Fullskärmsläge" så kommer den att synas. Har du flera sidor öppna i fönster - måste du göra det på varje.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-28 14:13
Ursprungligen av xms67:

- Strunt i det sista, det var bara ett försök att förklara att något hände när jag stängde av och satte på datorn.

Om du aktiverade Filevault vid uppgradering till Yosemite är det en stapel som dyker upp varje gång nör datorn startas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-28 19:58
Ursprungligen av lappen71:

Om du aktiverade Filevault vid uppgradering till Yosemite är det en stapel som dyker upp varje gång nör datorn startas.

Det har jag verkligen ingen aning om jag gjorde... Vad är det för något? Vet du hur jag får dock att synas konstant i Safari? Och likaså men verktygsfältet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-28 20:10
Ursprungligen av xms67:

Det har jag verkligen ingen aning om jag gjorde... Vad är det för något? Vet du hur jag får dock att synas konstant i Safari? Och likaså men verktygsfältet?

Om du inte vet vad det är så varför inte söka och läsa själv?
http://support.apple.com/kb/HT4790?viewlocale...

Man fick frågan om man ville aktivera det vid installationen av Yosemite.
Är det aktiverat ser det ut såhär i Säkerhet och integritet.

Har du kollat i Safari att översta valet är markerat?

Dock i Safari vet jag inte ens vad det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-28 21:33
Ursprungligen av lappen71:

Om du inte vet vad det är så varför inte söka och läsa själv?
http://support.apple.com/kb/HT4790?viewlocale...

Man fick frågan om man ville aktivera det vid installationen av Yosemite.
Är det aktiverat ser det ut såhär i Säkerhet och integritet.

https://dl.dropbox.com/s/pkmq7bvl0uyxti0/Sk%C3%A4rmklipp%202014-10-28%2020.07.02.png?dl=0

Har du kollat i Safari att översta valet är markerat?

https://dl.dropbox.com/s/bxb9yus56sg5rks/Sk%C3%A4rmklipp%202014-10-28%2020.08.40.png?dl=0

Dock i Safari vet jag inte ens vad det är.

Det där FileVault har jag inget minne alls av att jag "installerade"... Nåja det får jag ta tag i senare.

(Vad gäller verktygsfältet kanske jag sa fel om. Jag menar fältet med äpplet i och som har rullisterna Safari, Arkiv etc. Det är den listen som försvinner och som bara dyker upp när jag för upp pekaren i översta kanten på skärmen.

Med dock i Safari menade jag den vanliga Dock(eller vad den nu heter..?) Alltså fältet längst ned. När jag kör Safari försvinner dock. Och den går att få fram genom att föra pekaren längs ned på skärmen. Dock(!) fungerar det bara ibland att få fram Dock. Har inte hittat en systematik hur jag ska föra pekaren för att Dock ska dyka upp. Jag skulle helt enkelt vilja att Dock alltid syns på skärmen.)

Nu, hittade jag det. Klickade på gå ur helskärmsläge...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-28 21:45
Ursprungligen av xms67:

Det där FileVault har jag inget minne alls av att jag "installerade"... Nåja det får jag ta tag i senare.

FileVault är inget du installerar utan det är inbyggt i OS X och det krypterar hårddisken så ingen kan komma åt dina filer.

Ursprungligen av xms67:

Det har jag verkligen ingen aning om jag gjorde... Vad är det för något? Vet du hur jag får dock att synas konstant i Safari? Och likaså men verktygsfältet?

Räcker det inte med det svar du fick av mig ovanför - vad gäller " avmarkera helskärmsläge " Om du ställer frågor - är det bra om du läser svaren också. Annars är det ganska meningslöst att hjälpa dig....

Jag har fått samma problem som trådstartaren. Plötsligt hade inställningarna i Safari ändrats och bokmärkesraden försvunnit. Däremot kommer det upp en rad med tre siter som jag aldrig valt - Apple, Disney och Yahoo - Vad fan är det för trams. Jag vill ha mina vanliga rader med vanliga flikar som tidigare. Finns det något sätt att få tillbaka dem? Det samma gäller förresten min iPhone. Där har bokmärkesraden försvunnit när jag uppgraderade till OS8.1. Vad är det som händer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-02 12:13
Ursprungligen av adress@mac:

Räcker det inte med det svar du fick av mig ovanför - vad gäller " avmarkera helskärmsläge " Om du ställer frågor - är det bra om du läser svaren också. Annars är det ganska meningslöst att hjälpa dig....

Helt korrekt påpekande! Jag missade tyvärr ditt svar. Du hade ju lösningen. Så det var inte nonchalans utan en miss. Men tack för att du gav rätt svar även om jag inte såg det!

1
Bevaka tråden