Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Third generation

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

PBG5 och releasen av Panther i all ära, men ibland behöver jag lite vildare spekulationer för att vakna. Därför var det kul när en återförsäljare idag visste att berätta att "andra generationen G5 (3 ghz) nu rullar stabilt och att man är igång med den tredje generationen G5:or på 10 ghz." Yiihaa!
Nån som läst nåt om generation 2 resp 3 på ryktessidorna?

mvh Error
PS kanske därförför den där snubben på mactorget "försöker sälja sin G5:a"

  • Oregistrerad
  • 2003-08-09 15:58

Dom kanske har börjat att göra en G5:a eller G6 på 10 ghz.. Men jag tror inte riktigt att en 3 ghz skulle vara stabil just nu..

De sa på WWDC att de håller på och utvecklar 3 ghz, men den är ju forfarande i prototyp stadie.. Annars så skulle vi kunna se den i slutet av årskiftet.

Och G5:an har inte än kommit riktigt ut på marknaden.

Jag har läst att det kommer att finnas Mac os Y och massor av konstiga saker.. Att de kommer att innehålla några terabyte och de skulle flyga fram i 3-4 terahertz per sec...

---

Men jag chansar på att 10 ghz är ett vilt rykte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Error Flynn
Därför var det kul när en återförsäljare idag visste att berätta att "andra generationen G5 (3 ghz) nu rullar stabilt och att man är igång med den tredje generationen G5:or på 10 ghz." Yiihaa!

Men hallå- ringer det inte en bullshitklocka hos dig när du hör detta? Din ÅF lär driva med dig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alle
Dom kanske har börjat att göra en G5:a eller G6 på 10 ghz.. Men jag tror inte riktigt att en 3 ghz skulle vara stabil just nu..

De sa på WWDC att de håller på och utvecklar 3 ghz, men den är ju forfarande i prototyp stadie.. Annars så skulle vi kunna se den i slutet av årskiftet.

3 GHz kan nog vara närmare än man tror, eftersom IBM sägs vara nästan färdiga med 90 nm-processen. Ett tag var det rentav rykten om att 90 nm var så pass nära att Apple skulle köra med de processorerna i stället för de 970:or med 130 nm som sitter i Apples G5:or, men fullt så bra flyt hade visst inte IBM.

10 GHz är fortfarande långt borta, och enligt IBM:s roadmap så kommer 970:an aldrig att nå dit. Däremot verkar det kunna bli aktuellt för PPC 980 eller 990, men det är ju en bit bort.

Citat:

Jag har läst att det kommer att finnas Mac os Y och massor av konstiga saker.. Att de kommer att innehålla några terabyte och de skulle flyga fram i 3-4 terahertz per sec...

Ehh... hertz per sekund? Tänkte du att klockfrekvensen skulle öka konstant beroende på hur länge datorn varit igång?

Men med halvledartekniken som finns idag går gränsen ungefär vid 30-35 GHz. Försöker man sig på högre klockfrekvenser hinner inte elektronerna ta sig hela vägen över chippet på en klockpuls, om man utgår från att chipstorleken är densamma som idag. Några terahertz kommer vi alltså aldrig att få se så länge processorerna inte krymps ner till några stackars enstaka transistorer.

argh!

mina ironi detektorer är overloaded!!

Kanske är såna här artiklar din ÅF läst?

Eller tagit för mycket av sånt här.

  • Medlem
  • 2003-08-09 19:01

Jag tror knappast att 3GHz kommer släppas snart (även om den skulle vara "klar") med tanke på att G5 2 GHz INTE har släppts på marknaden än. De vill nog tjäna en slant på den först. Men med tanke på att Jobs sa att 3 GHz skulle komma inom ett år så behöver man väl inte vänta så länge förhoppningsvis.

Att se en 10 GHz lär däremot dröja länge. Även om tekniken skulle finnas så skulle ändå IBM, Intel, AMD eller vilken tillverkare som helst, inte släppa den rakt av eftersom de vill tjäna pengar på 3,4,5,6,7,8,9 Ghz processorer först (Konspirationsteorierna flödar)

den dag tekniken finns måste avvägningen vara svår: först mjölka ur 3,4,5,6,7,8,9 Ghz processoruppgraderingarna -
eller - fullständigt välta konkurrenterna...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Error Flynn
den dag tekniken finns måste avvägningen vara svår: först mjölka ur 3,4,5,6,7,8,9 Ghz processoruppgraderingarna -
eller - fullständigt välta konkurrenterna...

ja, jag är säker på steve jobs kommer ringa intels VD:

"tjena grabben, jo du, jag tänkte ni kunde åka på semester i så där tre-fem år, medans vi och ibm jobbar med våra processorer och ni latar er på stranden"

"yo steve! det där fetthejer jag och grabberna här va! vi åker till sydamerika imorn"

"skitbra, höres. glöm inte skicka vykort"

"word."

fetthejer?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-11 00:30

Nej Nej !
Apple kommer runt med att sätta in flera processor, fyra eller åtta CPU.
Att tillverka allt snabbare (högre klockan) CPU blir allt svårare (både för AMD, INTEL o IBM).
Därför är framtidens melodi att skapa flera CPU på ett moderkort. Det är enkel att gå och besöka dagens datacentraler som har multiprocessor, de har faktiskt enormt många CPU. Där ser man visionen för personal datorn som kommer snart. Det är enkel att se historisk hur utvecklingen som har gått. Det är samma sak som med lyxbilar, de har innovativa nyheter som småningom kommer till vanligare bilar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
fetthejer?

Fethajar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
Fethajar!

ja just det, skrev lite fort där, men kolla vad mitt nick är så får du ha överseende

Vad kommer "gamla G4" kosta när G5@3+ GHz kommer? *gnugga händer*

jag tycker prisnivån redan nu börjar bli rimligare, typ 15´ink för 2x1,25 hos Redagruppen....ska bli spännande att se hur mycket mer de kan gå ner när G5:orna "så småningom" börjar levereras.
Dessutom måste väl plattskärmarna designas om för att passa det nya stuket och då kanske man får råd med en schysst 23"?!
gnugga, gnugga

1
Bevaka tråden