Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att SMS koppla iPhone till MacBook Air

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Märkligt.
Jag har döpt min Mac till Örjans MacBook Air
iPhone påstår att den heter Örjans MacBook Air (2)
I Systeminställningarna - Delning på Macen heter datorn Örjans MacBook Air (3)
Och inte nog med det.
Den lokala adressen är Orjans-MacBook-Air-4.local !

Har min router gått bananas?!
Jag gissar att det är de olika namnen som gör att det inte dyker upp någon kod i Macen?
Allt annat i iCloud funkar.

Inget fel på dina grejer.

Problemen har funnits med äldre operativsystem men det har blossat upp ordentligt nu.
Sökningar på Google hintar om att det är Yosemite som är problemet och vi får invänta uppdateringar från Apple för den överdrivna namnändringen.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-10-24 23:24
Ursprungligen av the örjan:

Märkligt.
Jag har döpt min Mac till Örjans MacBook Air
iPhone påstår att den heter Örjans MacBook Air (2)
I Systeminställningarna - Delning på Macen heter datorn Örjans MacBook Air (3)
Och inte nog med det.
Den lokala adressen är Orjans-MacBook-Air-4.local !

Har min router gått bananas?!
Jag gissar att det är de olika namnen som gör att det inte dyker upp någon kod i Macen?
Allt annat i iCloud funkar.

Det är sånt som händer ibland, datorn har startats om men routern har haft kvar datornamnet som då varit upptaget på nätet.
För att lösa detta har datorn valt att lägga till en siffra för att adressen skall bli unik.
Det är bara att du ändrar namnet i inställningar/delning till Datornamn Örjans MacBook Air resp lokal adress Orjans-MacBook-Air.local
Mellanslag i datornamn blir - i lokal.
Kan även vara bra starta om routern så den glömmer gamla uppgifter.
Vad jag funderar på är hur bra det är att använda ÅÄÖ i datorns namn eftersom det lokala adress fältet inte accepterar dessa.
Kanske där problemet ligger? Om du har problem kan det kanske vara en ide att prova med ett namn utan Ö.

Tack men, nope. Hjälpte inte.
Jag har ändrat namnet så att siffran är borta. Då försvann även siffran från telefonen så nu är namnen lika.
Dessutom gör jag det hos en kompis, så min router är alltså ute ur bilden.
Men det funkar ändå inte. Ingen kod dyker upp på datorn vid SMS-koppling.

Vad har du för MBA? Har det stöd för funktionen? Har du uppgraderat till iOS 8.1 på din iOS-enhet?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-10-25 19:45
Ursprungligen av the örjan:

Tack men, nope. Hjälpte inte.
Jag har ändrat namnet så att siffran är borta. Då försvann även siffran från telefonen så nu är namnen lika.
Dessutom gör jag det hos en kompis, så min router är alltså ute ur bilden.
Men det funkar ändå inte. Ingen kod dyker upp på datorn vid SMS-koppling.

Det var ju synd, du skriver att allt annat i iCloud funkar. Menar du då att "handoff" och andra nyheter fungerar?
Om dessa inte fungerar så kanske din MBA inte är från 2012 eller senare.
Du kan kolla under Äpplet, om den här datorn (Här syns det även vilket år den är från), systemrapport, bluetooth.
Där bör det stå Ja på de följande raderna
Bluetooth med låg energi stöds
Handoff stöds
Instant Hotspot stöds
Kontrollera detta och återkom med hur det såg ut.

Ursprungligen av TommyS:

Det var ju synd, du skriver att allt annat i iCloud funkar. Menar du då att "handoff" och andra nyheter fungerar?
Om dessa inte fungerar så kanske din MBA inte är från 2012 eller senare.

Bara så du vet.
SMS till Mac från iPhone är enda kravet iOS8.1 och Yosemite.

Skall fungerar med äldre maskiner.
Ex. mellan min iMac early 2009 och iPhone6 fungerar fint.

Till trådskaparen. Min Mac ändrar också namn från och till men får ändå meddelande mellan enheterna.
Inaktivera funktionen. Logga ut från ditt AppleID och sedan logga in igen efter omstart.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad har du för MBA? Har det stöd för funktionen? Har du uppgraderat till iOS 8.1 på din iOS-enhet?

Jodå. Och det funkar ju på äldre maskiner. Telefonen är iPhone 4S. Macen är mitten 2011.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-10-26 01:13
Ursprungligen av Borttaget:

Bara så du vet.
SMS till Mac från iPhone är enda kravet iOS8.1 och Yosemite.

Skall fungerar med äldre maskiner.
Ex. mellan min iMac early 2009 och iPhone6 fungerar fint.

Till trådskaparen. Min Mac ändrar också namn från och till men får ändå meddelande mellan enheterna.
Inaktivera funktionen. Logga ut från ditt AppleID och sedan logga in igen efter omstart.

Nu var det inte jag som hade problem med SMS, jag har själv en iMac 2007 som fungerar men det hjälper ju inte den
som har problem med funktionen.

Senast redigerat 2018-07-23 10:49
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-10-26 01:29
Ursprungligen av the örjan:

Jodå. Och det funkar ju på äldre maskiner. Telefonen är iPhone 4S. Macen är mitten 2011.

Du har bara nämnt att SMS inte fungerar, betyder det att ringa in till samt att ringa ut ifrån datorn fungerar?
Om du inte aktiverat och provat denna funktion så finns aktiveringen i FaceTime inställningen på iPhone resp Macbook.
Eftersom du har en MBA från 2011 så fungerar t.ex inte handoff och airdrop men där finns en lösning på nätet "Continuity Activation Tool". Provat på vår MBA från 2011 och ser ut att fungera utmärkt, i vart fall fram till Apple uppdaterar just de filerna nästa gång.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2014-10-26 07:12
Ursprungligen av the örjan:

Märkligt.
Jag har döpt min Mac till Örjans MacBook Air
iPhone påstår att den heter Örjans MacBook Air (2)
I Systeminställningarna - Delning på Macen heter datorn Örjans MacBook Air (3)
Och inte nog med det.
Den lokala adressen är Orjans-MacBook-Air-4.local !

Har min router gått bananas?!
Jag gissar att det är de olika namnen som gör att det inte dyker upp någon kod i Macen?
Allt annat i iCloud funkar.

Prova att stänga av "Vakna för nätverksåtkomst" i Systeminställningar -> Strömsparare och starta om datorn efteråt. Byt namn på datorn innan du startar om.

Detta löste problemet för mig att datorn bytte namn hela tiden i Yosemite.

Här finns en tråd att läsa: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Ursprungligen av TommyS:

Nu var det inte jag som hade problem med SMS, jag har själv en iMac 2007 som fungerar men det hjälper ju inte den
som har problem med funktionen.

Jag har inte sagt att du har problemet.
Jag skrev ju tips till trådskaparen.

Ursprungligen av bpl:

Prova att stänga av "Vakna för nätverksåtkomst" i Systeminställningar -> Strömsparare och starta om datorn efteråt. Byt namn på datorn innan du startar om.
Detta löste problemet för mig att datorn bytte namn hela tiden i Yosemite.

Det är en bra temporär lösning. Men det innebär att iCloud med Find my Mac inte fungerar så fort datorn är i viloläge.

Ursprungligen av TommyS:

Du har bara nämnt att SMS inte fungerar, betyder det att ringa in till samt att ringa ut ifrån datorn fungerar?
Om du inte aktiverat och provat denna funktion så finns aktiveringen i FaceTime inställningen på iPhone resp Macbook.
Eftersom du har en MBA från 2011 så fungerar t.ex inte handoff och airdrop men där finns en lösning på nätet "Continuity Activation Tool". Provat på vår MBA från 2011 och ser ut att fungera utmärkt, i vart fall fram till Apple uppdaterar just de filerna nästa gång.

Nix. Telefonsamtal funkar inte heller. Påslaget i båda inställningar, Wi-Fi på båda, samma Apple-ID.
"XX är inte tillgänglig för FaceTime" står det.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-10-27 11:23
Ursprungligen av the örjan:

Nix. Telefonsamtal funkar inte heller. Påslaget i båda inställningar, Wi-Fi på båda, samma Apple-ID.
"XX är inte tillgänglig för FaceTime" står det.

Att ringa ifrån samt ta emot samtalen på datorn fungerade redan innan uppdateringen till 8.1 så det är märkligt att inte ens det fungerar. Nu har du ställt in allt korrekt och jag utgår från att du startat om telefon och dator efter detta och ändå inte fått det att fungera.
Jag har tråkigt nog inte fler förslag just nu på vad du kan testa. Du får nog vänta och se om det dyker upp någon som har en bra lösningen.

Ursprungligen av TommyS:

Att ringa ifrån samt ta emot samtalen på datorn fungerade redan innan uppdateringen till 8.1 så det är märkligt att inte ens det fungerar. Nu har du ställt in allt korrekt och jag utgår från att du startat om telefon och dator efter detta och ändå inte fått det att fungera.
Jag har tråkigt nog inte fler förslag just nu på vad du kan testa. Du får nog vänta och se om det dyker upp någon som har en bra lösningen.

Ja jag ska ändå byta till iPhone 6 nu samtidigt som iPad Air 2 så vi kan strunta i det här nu.
Men tack för allt.
Tack för alla vänliga ord.
Tack för all tid du har lagt ner.
Tack för fågelsången om våren.
Tack för...., nä nu spårade jag ur.

Som sagt var. Nu har jag fått iPad Air och iPhone 6 och nu funkar allt utan problem.
Det t o m ringde i min MacPro utan att jag har bett om det!
Min iPhone 4S var helt enkelt dum i huvet.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-11-04 10:21
Ursprungligen av the örjan:

Som sagt var. Nu har jag fått iPad Air och iPhone 6 och nu funkar allt utan problem.
Det t o m ringde i min MacPro utan att jag har bett om det!
Min iPhone 4S var helt enkelt dum i huvet.

Kul att det fungerar. Nu blir man förstås avundsjuk, vem skulle inte vilja ha en ny iPad air och iPhone 6.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-04 13:57
Ursprungligen av the örjan:

Som sagt var. Nu har jag fått iPad Air och iPhone 6 och nu funkar allt utan problem.
Det t o m ringde i min MacPro utan att jag har bett om det!
Min iPhone 4S var helt enkelt dum i huvet.

Det funkar klockrent mellan min Macbook pro mid 2010 och iPhone 4S. Bara så att du vet

Ursprungligen av bjorsi:

Det funkar klockrent mellan min Macbook pro mid 2010 och iPhone 4S. Bara så att du vet

Det är ju så det ska vara! Glad att bli av med min knäpptelefon!

Lösning

Jag är medveten om att detta är en gammal tråd, men satt själv precis med det här problemet och tänkte att någon annan kan ha användning för den lösning jag hittade. Så ingen kod dök upp på Macen (Pro Mid 2009) när jag försökte SMS koppla på iPhone.
Felet visade sig ligga i att mitt mobilnummer inte fanns ikryssat i iMessage appen på Macen, och att det var ett gammalt telefonnummer som fanns registrerat där. Så jag stängde iMessage på iPhonen och sedan samma sak på Macen. Efteråt aktiverade jag iMessage på iPhone och såg till att alla adresser och telefonnummer var korrekta och kryssade (på inställningar -> Meddelanden -> Skicka och ta emot). Sedan aktiverade jag iMessage igen på Macen och till en början fanns bara mina mailadresser som mottagningsadresser (under inställningar), men sedan hoppade även mitt telefonnummer in. Så jag kryssade för även telefonnumret som inte var aktiverat som standard. Nu, när jag gjort allt detta gick jag in på SMS-koppling på iPhonen och voila! Koden dök upp i iMessage på Macen.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon.

Ursprungligen av syphico:

Jag är medveten om att detta är en gammal tråd, men satt själv precis med det här problemet och tänkte att någon annan kan ha användning för den lösning jag hittade. Så ingen kod dök upp på Macen (Pro Mid 2009) när jag försökte SMS koppla på iPhone.
Felet visade sig ligga i att mitt mobilnummer inte fanns ikryssat i iMessage appen på Macen, och att det var ett gammalt telefonnummer som fanns registrerat där. Så jag stängde iMessage på iPhonen och sedan samma sak på Macen. Efteråt aktiverade jag iMessage på iPhone och såg till att alla adresser och telefonnummer var korrekta och kryssade (på inställningar -> Meddelanden -> Skicka och ta emot). Sedan aktiverade jag iMessage igen på Macen och till en början fanns bara mina mailadresser som mottagningsadresser (under inställningar), men sedan hoppade även mitt telefonnummer in. Så jag kryssade för även telefonnumret som inte var aktiverat som standard. Nu, när jag gjort allt detta gick jag in på SMS-koppling på iPhonen och voila! Koden dök upp i iMessage på Macen.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon.

Stort tack! Suttit och slitit med det här i nästan en timma utan framgång så hittade jag din kommentar och det löste problemet!

Har två iPhones så jag trodde det var vad som ställde till det och tänkte sluta använda iMessage på den ena, men med din lösning fungerar det nu på båda, tack!

1
Bevaka tråden