Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte skicka mail i Yosemite - Någon som har en lösning?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter installation av Yosemite kan jag inte skicka mail. Har POP-konto och använder smtprelay1.telia.com för utgående post. Får besked i mail-appen att denna smtp är "nedkopplad" när jag försöker skicka.

Hade liknande problem efter uppdateringen till Mavericks. Då löstes problemet genom att lägga till Googles DNS-servrar.

Någon som haft liknande problem och funnit en lösning?

Använd mailout.telia.com och inloggningsuppgifter från ditt abonemang från telia.

Ursprungligen av Macaddict:

Använd mailout.telia.com och inloggningsuppgifter från ditt abonemang från telia.

Tackar för svaret, men jag har inte Telia som mail-leverantör.

Har du dem dom internetleveranör? Adsl?

Ursprungligen av Macaddict:

Har du dem dom internetleveranör? Adsl?

Ja, Telia är min ISP via ADSL/VDSL.

Logga in på mina sidor på telia och registrera ett nytt mailkonto. Du behöver inte använda detta konto men du får inloggningsuppgifter med som du behöver använda för anslutning till deras smtp-server.
Jag hjälpe min svärfar med detta i somras när vi uppdaterade hans dator till Mavericks.

Ursprungligen av Macaddict:

Logga in på mina sidor på telia och registrera ett nytt mailkonto. Du behöver inte använda detta konto men du får inloggningsuppgifter med som du behöver använda för anslutning till deras smtp-server.
Jag hjälpe min svärfar med detta i somras när vi uppdaterade hans dator till Mavericks.

Lysande!!!
Följde ditt tips om att skapa e-postkonto på Telias Mina sidor, för att sedan skapa ett nytt konto i Mail.
Nu verkar utposten fungera igen för samtliga e-postkonton.

Bugar och tackar!

Typiskt.
Just som man ropar hej, slutar det att fungera.
Provade att koppla ned Telia-mailkontot för att se om det fortfarande fungerade att skicka mail. Det gjorde det inte.
När jag kopplar upp Telia-mailkontot igen, fungerar inte utmailen längre.
Det verkar som om någonting i Yosemite blockerar mailkontona.

Frågan är om det är någon lista man kan kasta eller nollställa?

Telia har instruktioner enligt adressen nedan:
http://www.telia.se/privat/support/epost/konf...
Kolla på punkt 6-7, redigera SMTP-serverlista.
Fyll i användarnamnet du fick med i stället för mail-adressen som instruktionen beskriver. Du kan radera/inaktivera mail-kontot.

Ursprungligen av Macaddict:

Telia har instruktioner enligt adressen nedan:
http://www.telia.se/privat/support/epost/konf...
Kolla på punkt 6-7, redigera SMTP-serverlista.
Fyll i användarnamnet du fick med i stället för mail-adressen som instruktionen beskriver. Du kan radera/inaktivera mail-kontot.

Av någon anledning fungerade utmailen igen efter ca 10 min.

Men eftersom jag ville avaktivera telia-mailkontot, följde jag dina instruktioner enl. ovan, och det verkar fungera ok.

Tackar för dina värdefulla tips Macaddict:-)

Hoppas att detta kanske kan hjälpa andra med snarlikt problem.

1
Bevaka tråden