Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två datorer - Ett iPhoto bibliotek på dropbox?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-26 22:38

Hepp, Har en liten fråga.
Jag har en iMac och en MacbookPro, mina privata bilder kör jag via iPhoto, och jag funderar på om det går att ha ett iphoto bibliotek på tex dropbox som sedan kopplas till båda maskinerna, dvs när jag fyller på med bilder så får jag dom på båda maskinerna. Bildström täcker ju en del av behoven men jag vill helst ha ett bibliotek.

/Fred

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-26 22:44

Kommer inte fungera. Vänta på Photos som kommer nästa år.
Tror du mig inte så skapa ett bibliotek i Dropboxmappen. Öppna det iPhotobiblioteket på bägge datorer. Lägg samtidigt (innan synken är klar) till en bild till biblioteket. Hur skall Dropbox veta vilket bibliotek som gäller? Den med blombilden du la till, eller den med hundbilden du lade till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-26 23:12

Oki, blir att hålla i hatten!

Så länge du inte har iPhoto-biblioteket öppet samtidigt på båda datorerna, så ska det funka.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-27 00:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så länge du inte har iPhoto-biblioteket öppet samtidigt på båda datorerna, så ska det funka.

"Så länge bössan är oladdad är den ofarlig."
Strulet som sker om man missar den lilla detaljen kan bli smått jobbiga gissar jag. Och jag tror man även behöver vänta in synkningen innan man öppnar biblioteket på andra datorn.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-27 06:36

Kommer det ens gå att öppna ett gemensamt iPhoto-bibliotek samtidigt på två olika datorer. Det går ju tex inte att göra det om man på en användare loggar in och öppnar iPhoto och sedan loggar in på en annan användare och försöker öppna samma bibliotek.

Ursprungligen av reboot81:

"Så länge bössan är oladdad är den ofarlig."...

Jag har inte påstått att det är riskfritt.

Ursprungligen av reboot81:

...Och jag tror man även behöver vänta in synkningen innan man öppnar biblioteket på andra datorn.

Ja, efter att man har stängt iPhoto på dator 1, så måste man vänta tills Dropbox har synkat klart, innan man öppnar iPhoto på dator 2. Och det kan kanske ta lite tid, om man har ett stort bibliotek.

Men om man är medveten om detta, och följer de rutiner som krävs, så funkar det.

Senast redigerat 2014-10-27 08:12
  • Medlem
  • Borås
  • 2014-10-27 09:34

Det går inte alls, har provat. Dropbox fixar inte iPhotos filstruktur/mapptänk. Det finns trådar i andra forum om detta.

Ursprungligen av Ola:

...Dropbox fixar inte iPhotos filstruktur/mapptänk. Det finns trådar i andra forum om detta.

Det tvivlar jag på. En snabb googling på iPhoto och Dropbox ger inga sådana träffar. https://www.google.se/search?q=dropbox+iphoto

Det som kan bli nödvändigt är en "städning" i iPhoto-biblioteket, eftersom Dropbox tydligen inte hanterar "symlinks". Beskrivs t.ex här: http://simoncurd.com/2013/02/19/moving-your-i...

Senast redigerat 2014-10-27 10:59
  • Medlem
  • Borås
  • 2014-10-27 10:20

Här är en tråd om problemet som dyker upp bland de första:
https://discussions.apple.com/thread/6006517?...
Men om någon vill testa och får det att fungera skulle jag gärna ta del av hur de gjorde.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-10-27 10:54
Ursprungligen av Ola:

Det går inte alls, har provat. Dropbox fixar inte iPhotos filstruktur/mapptänk. Det finns trådar i andra forum om detta.

Det går visst, jag har provat. Men det tar en förfärlig tid för Dropbox att trolla fram och tillbaka med filerna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-27 11:00

Hur länge sedan var det ni provade? Det kan ju vara så att det fungerade förr, men inte längre. Eller tvärtom.

  • Medlem
  • Borås
  • 2014-10-27 11:31

Kul att någon fick det att fungera. Jag testade i våras med 10.9 och dåvarande senaste dropbox.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-27 12:02
Ursprungligen av Fredric:

Hepp, Har en liten fråga.
Jag har en iMac och en MacbookPro, mina privata bilder kör jag via iPhoto, och jag funderar på om det går att ha ett iphoto bibliotek på tex dropbox som sedan kopplas till båda maskinerna, dvs när jag fyller på med bilder så får jag dom på båda maskinerna. Bildström täcker ju en del av behoven men jag vill helst ha ett bibliotek.

/Fred

Jag använder både Dropbox och Google Drive, vilket tror ni (vet) har snabbast uppladdning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-27 15:20

Numera så är väl dropbox biblioteket bara en fil,, förut var det ju en mapp med en sjuk massa filer, så den borde ju gå att synka, eftersom det är lätt att byta bibliotek, med som några nämnt, man måste vara sjukt noga med att den laddat upp innan man öppnar från en annan burk.

1
Bevaka tråden