Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsstrul

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-10-25 17:31

Uppgarderade mitt bredband i går från 10 Mbit till 100Mbit, har fiber i villa. Teknikern testade med en PC allt funkade, sen drog han. När jag sen skulle koppla upp mitt nätverk, en Airport Extreme med 2 MacPro samt Macbook Pro på Wifi, så funkar det inte alls. Jag får inget IP på DHCP, bara ett "self assigned" IP på 169.xxx. Har testat med AE, samt flera datorer direkt i uttaget utan AE. Har testat alla inställningar jag kommer på utan resultat (allt funkade fint med exakt samma utrustning på 10Mbit före uppgraderingen) och supporten har ju helgstängt tills måndag... Lånade en PC laptop, funkar utmärkt på den (!), vad kan dett bero på? Har dom nån inställning som Mac inte han hantera? Så här ser nätverksinfo ut i PC'n.

  • Medlem
  • 2014-10-25 18:29

Har du provat att starta om din Extreme? Bytte du leverantör i samband med uppgraderingen? Ibland när man byter leverantör kan man vara tvungen att nollställa routern för att få bort gamla inställningar, tex DNSer och liknande.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-25 18:30

Din Airport Extreme är inställd i bryggläge, vilket gör att anslutna enheter får publika IP-adresser. Din internetleverantör delar inte ut tillräckligt många, så du måste ställa in din AE på NAT, d.v.s. att dela en IP-adress på alla anslutna enheter.

Edit: Ovanstående förutsätter att PC:n med de nätverksdata du visade var ansluten via AE. Om den inte var det kan det vara något annat problem, och då är det mer relevant att se vad AE:n har för nätverksdata och inställningar.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-10-25 18:38

Ej bytt leverantör. Har startat om AE, gjort en hårdvaru reset, låtit den stå på sen i går efter detta etc. Den är inte i bryggläge, den står i DCHP-NAT läge. En PC laptop rakt in i uttaget funkar fint, min Macbook Pro 10.9, eller 2 st MacPro, en med 10.8 en med 10.9 rakt in i uttaget fungerar inte alls... Har testat att manuellt knappa in infon från PCn, IP, DNS etc. icke... fast dom kanske låser det IP på PC'ns MAC adress ett tag, vet ej. Mina PC polare kommer att skratta ihjäl sej nu...

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-10-25 18:41
Ursprungligen av Vassius:

Edit: Ovanstående förutsätter att PC:n med de nätverksdata du visade var ansluten via AE. Om den inte var det kan det vara något annat problem, och då är det mer relevant att se vad AE:n har för nätverksdata och inställningar.

Nej, PC'n var ej ansluten via AE, rakt in i uttaget. AE'n får ju ingen IP alls, visar ingen nätverksinfo alls.

  • Medlem
  • 2014-10-25 19:16

Vad händer om du sätter inkommande på en LAN-port istället för WAN? Då ska routern endast fungera som en switch. (har jag för mig)
Funkar det om du sätter inkommande på en LAN-port och sedan bryggar vidare till PCn eller en av Macarna?

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-10-25 19:44
Ursprungligen av Dalle:

Vad händer om du sätter inkommande på en LAN-port istället för WAN? Då ska routern endast fungera som en switch. (har jag för mig)
Funkar det om du sätter inkommande på en LAN-port och sedan bryggar vidare till PCn eller en av Macarna?

Nope, har testat detta också, har en Netgear 1GB switch som jag testade detta med. Det jobbiga är att både teknikerns PC funkade direkt helt automatiskt, samt den PC laptop jag lånade också, ingen Mac eller AE fungerar, (har testat 2 AE, nya modeller) har också testat en D-Link router som jag lånat, den funkade inte heller.

  • Medlem
  • 2014-10-25 19:53

Det enda jag kan tänka mig är att du har ett visst anta publika IP-adresser och att dessa låses till MAC-adresserna på dina burkar. Sedan när du byter mellan de olika enheterna så tar dina publika IP-nummer slut.
Det är min teori, men om ingen annan här har en lösning så får du nog tyvärr vänta till på måndag då supporten öppnar.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-10-25 20:37
Ursprungligen av Dalle:

Det enda jag kan tänka mig är att du har ett visst anta publika IP-adresser och att dessa låses till MAC-adresserna på dina burkar. Sedan när du byter mellan de olika enheterna så tar dina publika IP-nummer slut.
Det är min teori, men om ingen annan här har en lösning så får du nog tyvärr vänta till på måndag då supporten öppnar.

Har också tänkt så, men varför funkar då en "ny" PC laptop fint idag, när jag testat 3 routers samt 3 olika Mac datorer i går. Mycket underligt. Men "ny" menar jag en som inte vart inkopplad på detta nätverk förut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-27 20:14

Hur har det gått?

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-10-27 21:37
Ursprungligen av kenjon:

Hur har det gått?

Inte bra, ringde min bredbandslev. i morse, dom har jobbat på det och bett mej starta om några gånger, bett mej testa med en PC, som såklart funkar fint, testat att ge mej ett fast IP, då ser jag att ethernet är "connected" men jag kommer ej ut på internet, bredbandsleverantören ser min dator också, med rätt MAC adress, och sen har dom bara sagt att det var mycket märkligt....
Ringt Apple supporten, i och med att min Mac Pro är rätt ny så jag jag telefonsupport på den, mycket märkligt sade Apple supporten också och bad mej kontakta bredbandsleverantören. Kan inte vara en Apple grej, eftersom en D-Link router inte heller får nåt IP nummer. Och alla mina Macar funkar bra i andra nätverk. Få se om morgondagen har nån lösning....

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-10-27 22:29
Ursprungligen av Ken:

Inte bra, ringde min bredbandslev. i morse, dom har jobbat på det och bett mej starta om några gånger, bett mej testa med en PC, som såklart funkar fint, testat att ge mej ett fast IP, då ser jag att ethernet är "connected" men jag kommer ej ut på internet, bredbandsleverantören ser min dator också, med rätt MAC adress, och sen har dom bara sagt att det var mycket märkligt....
Ringt Apple supporten, i och med att min Mac Pro är rätt ny så jag jag telefonsupport på den, mycket märkligt sade Apple supporten också och bad mej kontakta bredbandsleverantören. Kan inte vara en Apple grej, eftersom en D-Link router inte heller får nåt IP nummer. Och alla mina Macar funkar bra i andra nätverk. Få se om morgondagen har nån lösning....

Det här är säkert inte relaterat till ditt problem men när jag läste bredbandsstrul så var jag tvungen att läsa tråden. Sedan jag uppdaterade till Yosemite har jag själv haft problemet med bredbandet där det har fungerat prima på min PC. I mitt fall var lösningen att stänga av bluetooth på macen, det är en hel del som har haft det här problemet. Däremot så är jag tveksam till om det är problemet i ditt fall då du inte ens får en ip men jag tänkte att det är en enkel sak att testa om du inte redan har gjort det.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-10-27 22:35

Nä, det är inte det, har inte BT akriverat på nån av mina Macar. Men tack för tipset i alla fall!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-10-27 22:41

VI fick ett liknande fel på jobbet med en router som fick en felaktig firmware. Macarna fick inget nät, vi löste det tillfälligt att ändra Duplex från Auto till ett fast värde. Kommer inte riktigt ihåg vad jag ställde det som, men det funkade till vi fick ordning på routern igen. Det var alltså handshakingen som misslyckades.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-10-27 22:47
Ursprungligen av Creops:

VI fick ett liknande fel på jobbet med en router som fick en felaktig firmware. Macarna fick inget nät, vi löste det tillfälligt att ändra Duplex från Auto till ett fast värde. Kommer inte riktigt ihåg vad jag ställde det som, men det funkade till vi fick ordning på routern igen. Det var alltså handshakingen som misslyckades.

Jag kan ju inte så mycket om nätverk, men jag skall vidarebefodra detta till supporten i morrn. Detta är alltså en iställning på routern i deras ända och inte i min?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-10-27 22:56
Ursprungligen av Ken:

Jag kan ju inte så mycket om nätverk, men jag skall vidarebefodra detta till supporten i morrn. Detta är alltså en iställning på routern i deras ända och inte i min?

I vårat fall var det så. En ren gissning kan ju vara att när dom ställde upp hastigheten så blev det något fel. Men du kan ju själv testa att koppla in en av dina Macar direkt i uttaget och testa olika inställningar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-27 23:09
Ursprungligen av Ken:

Inte bra, ringde min bredbandslev. i morse, dom har jobbat på det och bett mej starta om några gånger, bett mej testa med en PC, som såklart funkar fint, testat att ge mej ett fast IP, då ser jag att ethernet är "connected" men jag kommer ej ut på internet, bredbandsleverantören ser min dator också, med rätt MAC adress, och sen har dom bara sagt att det var mycket märkligt....
Ringt Apple supporten, i och med att min Mac Pro är rätt ny så jag jag telefonsupport på den, mycket märkligt sade Apple supporten också och bad mej kontakta bredbandsleverantören. Kan inte vara en Apple grej, eftersom en D-Link router inte heller får nåt IP nummer. Och alla mina Macar funkar bra i andra nätverk. Få se om morgondagen har nån lösning....

När du satte ett fast nummer, angav du alla params, dvs nätmask, DNS, routeradress?

Det du kan prova nu med en Mac inkopplad

Systeminställningar --> Nätverk
Hastighet och duplex är de enda inställningarna du skall pilla på.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-10-27 23:25

Jag ställde in allt manuellt utom search domains. Har ej vart in på Hardware inställningara, skall testa det i morrn. Är inte där just nu.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-10-28 12:02

Har testat detta nu, det som händer är att på Manuellt 1000baseT står det "Ethernet cable disconnected", på 100baseT står det "Connected" men inget IP, på vanlig DHCP med allt automatiskt står det också "Connected" utan IP. Har också testat statisk IP med alla inställningar, samt testat med alla inställningar som finns i Hardware fliken.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-10-28 17:01

Nu är det fixat! Från bredbandsleverantörens sida. Jag frågade supporten vad felet berodde på, fick detta svar:

Citat:

Nya utrustning som installerades i fredags fattade en uppgradering som tillåter mer än en dynamisk IP adress aktivt - detta stoppar flera publika ip adresser att delas ut då som ett privat abonnemang ingår bara en- Vi utökade detta så att du kunde få internet genom ytterligare enheter medan redan tilldelade IP adress löper ut.

Vore tacksam att du är observanta att flera publika-ip förfrågningar kan orsaka störningar så länge att det sker i korta stunder -t.ex när du byter ut en router mot en annan eller testar med direkt koppling där 2 tilldelade IP adresser inte förnyas vid samma gång.

Undrar fortfarande varför en PC funkade efter det att jag testat 3 Mac och 3 routers....mailade och frågade om detta, få se vad dom säger.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-11-05 21:07

Inget svar på sista maiet till supporten...hmm. Jag märker att jag har 97MBit om jag testar med Bredbandskollen, kanon, men, vid nerladdning via FTP client (Transmit) får jag bara 1.3 Mb/s, vid nerladdning via Safari får jag ca 5Mb/s (vilket blir 40 MBit i alla fall), men borde jag inte kunna komma upp i 10-12Mb/s med ett 100 MBit bredband? Känns som det finns begränsningar nånstans.

Tillägg: Laddar jag ner fler filer samtidigt i Transmit, kan jag också där komma upp i 5Mb/s, ca 1Mb/s per fil.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-05 21:19
Ursprungligen av Ken:

Inget svar på sista maiet till supporten...hmm. Jag märker att jag har 97MBit om jag testar med Bredbandskollen, kanon, men, vid nerladdning via FTP client (Transmit) får jag bara 1.3 Mb/s, vid nerladdning via Safari får jag ca 5Mb/s (vilket blir 40 MBit i alla fall), men borde jag inte kunna komma upp i 10-12Mb/s med ett 100 MBit bredband? Känns som det finns begränsningar nånstans.

Tillägg: Laddar jag ner fler filer samtidigt i Transmit, kan jag också där komma upp i 5Mb/s, ca 1Mb/s per fil.

Begränsningen ligger sannolikt i andra änden, d.v.s. servern. Antingen att många klienter delar på dess tillgängliga bandbredd, eller att varje klient får en viss kvot av bandbredd för att inte enstaka snabba klienter ska sno majoriteten av utgående bandbredd. Eller en kombination av båda.

Ursprungligen av Ken:

Inget svar på sista maiet till supporten...hmm. Jag märker att jag har 97MBit om jag testar med Bredbandskollen, kanon, men, vid nerladdning via FTP client (Transmit) får jag bara 1.3 Mb/s, vid nerladdning via Safari får jag ca 5Mb/s (vilket blir 40 MBit i alla fall), men borde jag inte kunna komma upp i 10-12Mb/s med ett 100 MBit bredband? Känns som det finns begränsningar nånstans.

Tillägg: Laddar jag ner fler filer samtidigt i Transmit, kan jag också där komma upp i 5Mb/s, ca 1Mb/s per fil.

Enheter:
Jag antar att du menar megabyte när du skriver Mb. Det blir lite förvirrande, för de vedertagna förkortningarna är Mb för megabit och MB för megabyte.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-11-05 22:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enheter:
Jag antar att du menar megabyte när du skriver Mb. Det blir lite förvirrande, för de vedertagna förkortningarna är Mb för megabit och MB för megabyte.

Japp, megabyte menade jag med Mb. Visste inte om dessa förkortningar.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-11-05 22:41
Ursprungligen av Vassius:

Begränsningen ligger sannolikt i andra änden, d.v.s. servern. Antingen att många klienter delar på dess tillgängliga bandbredd, eller att varje klient får en viss kvot av bandbredd för att inte enstaka snabba klienter ska sno majoriteten av utgående bandbredd. Eller en kombination av båda.

Så är det nog, och förmodligen kommer jag inte att få dom att fixa detta. Undrar varför Bredbandskollen visar full fart då?
Har Telia ADSL 30 Mb hemma, där får jag full bandbredd på FTPn ibland, ca 3,5MB/s.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-05 22:55
Ursprungligen av Ken:

Undrar varför Bredbandskollen visar full fart då?

Det är ju en tjänst enbart för att testa bredbandskapacitet, så de har gott om kräm och inga begränsningar per klient. Annars vore den ju rätt meningslös.

1
Bevaka tråden