Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Imac (begagnad)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har bestämt mig för att köpa en iMac, sedan det börjar bli irriterande att koppla in och ställa tillrätta all inspelningsutrustning till min Macbook Pro Retina Late 2013 på 13-tum varje gång som jag skall spela in. Tyvärr finns inte pengarna till att köpa en ny (har i runda slängar 10 000 att röra mig med) och kommer därför behöva vända mig till begagnat marknaden, och undrar därmed hur ni som äger modeller från 2013 och bakåt tycker att de står sig idag? Duger ett 6750m (exempelvis) fortfarande för videoredigering och musikinspelning? Hit me!

Varför köper du inte en hub till din mbp istället?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför köper du inte en hub till din mbp istället?

Helt klart en befogad fråga. Jo, på grund utav att jag gärna vill ha en större skärm också.

  • Medlem
  • 2014-10-25 12:30

Jag kör en iMac 27", tror det är en tidig 2010.
2,8 Ghz intel core i7 Quad
8GB 1067 MHz DDR3

Kör Logic Pro 9, rullar på som tåget,
Jag kör ofta stora projekt med både mycket mjukvaru-synthar/samplers och effekter.
Samt många Audio spår.
Har nästan aldrig problem med processorkraft eller lagg, känns som det finns mycket mer power kvar.

För ett halvår sedan började jag även jobba med film och3D animationer, det var nog första gången jag hörde fläkten gå igång på riktigt.
För mer seriös Video redigering behövs helt klart mer RAM, och ett bra bildskärmskort (tror inte man ska snåla där). Som jag fattat det så har många program som AfterEffekts stöd för accelererade bildskärmskort och då går det bra mycket snabbare att rendera.

Jag tycker skärmen är underbar, har iofs bara PC-laptop skärm att jämföra med, men den används inte så mycket längre, av förklarliga skäl.

/Carl

Ursprungligen av Gröngås:

Helt klart en befogad fråga. Jo, på grund utav att jag gärna vill ha en större skärm också.

Varför köper du inte en större skärm då också?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför köper du inte en större skärm då också?

Vi säger såhär istället. Jag vill gärna ha två datorer. En som står klar för arbete, typ hubb, i hemmet och en som jag har med mig till skola och liknande. Enda alternativet är en Mac mini plus en skärm. Detta för med sig två nackdelar. 1. att jag inte får en quad-core processor. 2. Att jag för samma pris måste välja varianten med Intel HD 5000 vilket skall prestera sämre än 6770m.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-25 18:06

En 2013 MBPr ger 6800/7900 Geekbenchpoäng. En mid 2010 27 iMac ger 6-9200poäng. (Min, en maxad 2,93GHz ger 8950 i 32bits läge). iMacen kan ta 32GB ram och 3 interna diskar. Så en klar fördel med en iMac som inte är av den nuvarande formen med tunna kanter är att den är relativt lätt att uppgradera. Jag kör 32GB ram och SSD, och ibland undrar jag hur länge den "duger" för mig.
Vad har du för minne/processor idag, och hur upplever du den när du arbetar?

Ursprungligen av reboot81:

En 2013 MBPr ger 6800/7900 Geekbenchpoäng. En mid 2010 27 iMac ger 6-9200poäng. (Min, en maxad 2,93GHz ger 8950 i 32bits läge). iMacen kan ta 32GB ram och 3 interna diskar. Så en klar fördel med en iMac som inte är av den nuvarande formen med tunna kanter är att den är relativt lätt att uppgradera. Jag kör 32GB ram och SSD, och ibland undrar jag hur länge den "duger" för mig.
Vad har du för minne/processor idag, och hur upplever du den när du arbetar?

Trevligt med lite input. Kör idag allt arbete på min rMBP 13inch late 2013 med 8gb-ram. För mig flyter det relativt väl, dock tenderar datorn att kännas slö just vid flerskärmsanvändande dvs när jag spelar in live sessions och kör inspelningsprogram (voice) och video samtidigt. En fråga som passar väl till dig är hur lätt det är att uppgradera hårddisken i en av de tjocka varianterna?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-25 22:03

Först ett tillägg: vad som räknas som "duger" för mig baseras på ett litet underlag: mina två Macar - iMacen och en 2011 13" MBP maxad CPU/RAM/SSD.
Den senare är lite slö när det kommer till att redigera stora RAW-filer och video är den inte rolig att arbeta med. iMacen orkar videoredigering i mina ögon tillräckligt bra för att jag inte skall bli irriterad. Ok, vid export av film känns den slö men knte annars.

Byta disk har jag gjort ett par gånger. Sist gick det inte som väntat, jag hade räknat med att få köpa en ny dator. Men sån tur hade jag inte, så jag får dras med den ett tag till. Kan inte minnas att jag haft en dator i mer än tre år utan att jag kunnat rättfärdiga ett byte. Men till saken. Det är inte så svårt som det låter. Gäller bara att göra rätt
Av med glaset, inga specialverktyg krävs. Av med skärmen, 8 skruvar som sitter bredvid ett par sattyg till magneter. Släpp aldrig skruvarna lösa! Använd pincett. Lyft upp skärm. Lossa 4 kablar som sitter fast på lite olika sätt. Lyft bort skärm. Sen kan du byta huvuddisken om du lossar dess två skruvar.
Vill du byta superdriven till en disk så har du lite mer jobb. Vill du sätta in en tredje disk, ja då har du sjukt mycket mer jobb. Tänk dig att du får lossa på 95% av allt i datorn. Den manövern kan jag inte rekommendera. Men huvuddisken, ja det är görbart.
Har inte någon form av specialverktyg, luft på burk och torxmejslar är allt. Damm på insidan glaset? Inget problem, syns ej om du nu inte sitter 10cm från en släckt skärm och lyser i rätt vinkel med en ficklampa. Jag har gjort det en gång. Nojjade loss men glömde sedan bort det. Syns alltså inte vid daglig användning. Fiber, dvs en bit från kläder eller möbler syns dock, har tvingat mig till att öppna datorn en gång extra för städning.

Ursprungligen av reboot81:

Först ett tillägg: vad som räknas som "duger" för mig baseras på ett litet underlag: mina två Macar - iMacen och en 2011 13" MBP maxad CPU/RAM/SSD.
Den senare är lite slö när det kommer till att redigera stora RAW-filer och video är den inte rolig att arbeta med. iMacen orkar videoredigering i mina ögon tillräckligt bra för att jag inte skall bli irriterad. Ok, vid export av film känns den slö men knte annars.

Byta disk har jag gjort ett par gånger. Sist gick det inte som väntat, jag hade räknat med att få köpa en ny dator. Men sån tur hade jag inte, så jag får dras med den ett tag till. Kan inte minnas att jag haft en dator i mer än tre år utan att jag kunnat rättfärdiga ett byte. Men till saken. Det är inte så svårt som det låter. Gäller bara att göra rätt
Av med glaset, inga specialverktyg krävs. Av med skärmen, 8 skruvar som sitter bredvid ett par sattyg till magneter. Släpp aldrig skruvarna lösa! Använd pincett. Lyft upp skärm. Lossa 4 kablar som sitter fast på lite olika sätt. Lyft bort skärm. Sen kan du byta huvuddisken om du lossar dess två skruvar.
Vill du byta superdriven till en disk så har du lite mer jobb. Vill du sätta in en tredje disk, ja då har du sjukt mycket mer jobb. Tänk dig att du får lossa på 95% av allt i datorn. Den manövern kan jag inte rekommendera. Men huvuddisken, ja det är görbart.
Har inte någon form av specialverktyg, luft på burk och torxmejslar är allt. Damm på insidan glaset? Inget problem, syns ej om du nu inte sitter 10cm från en släckt skärm och lyser i rätt vinkel med en ficklampa. Jag har gjort det en gång. Nojjade loss men glömde sedan bort det. Syns alltså inte vid daglig användning. Fiber, dvs en bit från kläder eller möbler syns dock, har tvingat mig till att öppna datorn en gång extra för städning.

Med andra ord skulle jag alltså inte våga byta ut hårddisken. Måste dock inte ha SSD även i den stationära, mest på grund utav att det här med instant on osv är viktigare när man faktiskt är på språng. När det gäller redigering torde den högre CPU-prestandan göra att en mid 2011 (något sånt) är snabbare än min rMBP så rimligen kommer jag bli nöjd.

1
Bevaka tråden