Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TRÖG macbook efter nedladdning av yosemite

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Macbook Pro som köptes 2012 och som jag nu uppdaterat med yosemite. Men jag känner knappt igen datorn, den har varit lite seg ibland tidigare men har nu efter uppdateringen blivit väldigt mycket segare i allting. Skriver ner infon jag hittar på "Om den här datorn" och hoppas på att någon kunnig här kanske kan svara på varför det blivit såhär och om jag kan/bör ladda ner mountain lion igen istället?

MacBook Pro (13 tum, mitten 2012)
Processor 2,5 GHz Intel Core i5
Minne 4 GB 1600 MHz DDR3

Tack för svar!

Ps. Dessutom så märker jag nu att jag inte får ut något ljud. På inställningarna för ljud ut ser jag bara Apple TV och det verkar inte som att den hittar något annat sätt att få ut ljudet på??

Ursprungligen av chrisakbas:

Har en Macbook Pro som köptes 2012 och som jag nu uppdaterat med yosemite. Men jag känner knappt igen datorn, den har varit lite seg ibland tidigare men har nu efter uppdateringen blivit väldigt mycket segare i allting. Skriver ner infon jag hittar på "Om den här datorn" och hoppas på att någon kunnig här kanske kan svara på varför det blivit såhär och om jag kan/bör ladda ner mountain lion igen istället?

MacBook Pro (13 tum, mitten 2012)
Processor 2,5 GHz Intel Core i5
Minne 4 GB 1600 MHz DDR3

Tack för svar!

Istället för att nedgradera så bör du sätta i mer minne och rensa bort program och filer du inte behöver,ett annat tips är att uppgradera till en SSD om du inte redan har en sådan i din dator.

Ursprungligen av Perobous:

Istället för att nedgradera så bör du sätta i mer minne och rensa bort program och filer du inte behöver,ett annat tips är att uppgradera till en SSD om du inte redan har en sådan i din dator.

Satt igår och rensade en del saker, men jag kollade mitt minne nu och jag har alltså 400 gb ledigt så det är inte att den är fullsmockad direkt.

Har du någon idé om problemet med ljudet?

Tack!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-24 23:37

Han menade att du skulle uppgradera RAM-minnet
Mer sådant och en SSD så har du en "ny" dator.

Ursprungligen av chrisakbas:

Satt igår och rensade en del saker, men jag kollade mitt minne nu och jag har alltså 400 gb ledigt så det är inte att den är fullsmockad direkt.

Har du någon idé om problemet med ljudet?

Tack!

Ljudproblemet beror säkert på någon inställning.
DE 400 GB du har ledigt är på hårddisken. Det minnet jag pratade om är RAM-minnet om du expanderar det så kommer din dator garanterat kännas piggare och om du dessutom installerar en SSD så kommer datorn kännas betydligt mer responsiv än vad den gör idag.

Ursprungligen av Perobous:

Ljudproblemet beror säkert på någon inställning.
DE 400 GB du har ledigt är på hårddisken. Det minnet jag pratade om är RAM-minnet om du expanderar det så kommer din dator garanterat kännas piggare och om du dessutom installerar en SSD så kommer datorn kännas betydligt mer responsiv än vad den gör idag.

Ok, ljudproblemet känns skummare att lösa för jag kan inte välja någon ljudkälla eller liknande utan det står bara apple tv och sedan jag kan inte göra något mer på den sidan :S

Ingen idé om vad det kan vara?

Tack

Edit: Ljudet löste sig när jag uppdaterade Java.

Senast redigerat 2014-10-25 00:05
Ursprungligen av chrisakbas:

Har en Macbook Pro som köptes 2012 och som jag nu uppdaterat med yosemite. Men jag känner knappt igen datorn, den har varit lite seg ibland tidigare men har nu efter uppdateringen blivit väldigt mycket segare i allting. Skriver ner infon jag hittar på "Om den här datorn" och hoppas på att någon kunnig här kanske kan svara på varför det blivit såhär och om jag kan/bör ladda ner mountain lion igen istället?

MacBook Pro (13 tum, mitten 2012)
Processor 2,5 GHz Intel Core i5
Minne 4 GB 1600 MHz DDR3

Tack för svar!

Ps. Dessutom så märker jag nu att jag inte får ut något ljud. På inställningarna för ljud ut ser jag bara Apple TV och det verkar inte som att den hittar något annat sätt att få ut ljudet på??

Uppgraderade du ifrån Mavericks eller tidigare OSX version? Jag uppgraderade nyss till Yosemite ifrån Mavericks på min Macbook Pro (13 tum, tidigt 2011)
Processor 2,3 GHz Intel Core i5
Minne 4 GB 1333 MHz DDR3
256 GB SSD

Det flyter på utan problem för mig och tror inte att avsaknaden av SSD ska göra så stor skillnad. Med det sagt rekommenderar jag verkligen också att byta HDD till en SSD.

Jag har kört Yosemite sedan första öppna betan. Har kört uppgradering till Yosemite "stable" och även clean install.

Yosemite är inte färdigt. Det är hopplöst laggigt i animationerna och många funktioner fungerar inte som utlovat. Det är nog inget fel på TS hårdvara. Dina alternativ är helt enkelt att nedgradera till Mavericks alternativt vänta på 10.10.1 och ev göra en clean install då.

Min hårdvara:

  • MBPr 13" (2013) 2,6 GHz i5, 16 GB RAM, 512 GB SSD

  • Mac Mini (2011), 2,5 GHz i5, 8 GB RAM, AMD Radeon HD6630M 256 MB, 512 GB SSD

Har också gjort det samma med väldigt lika hårdvara och har inte alls upplevt samma problem.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag har kört Yosemite sedan första öppna betan. Har kört uppgradering till Yosemite "stable" och även clean install.

Yosemite är inte färdigt. Det är hopplöst laggigt i animationerna och många funktioner fungerar inte som utlovat. Det är nog inget fel på TS hårdvara. Dina alternativ är helt enkelt att nedgradera till Mavericks alternativt vänta på 10.10.1 och ev göra en clean install då.

Min hårdvara:

  • MBPr 13" (2013) 2,6 GHz i5, 16 GB RAM, 512 GB SSD

  • Mac Mini (2011), 2,5 GHz i5, 8 GB RAM, AMD Radeon HD6630M 256 MB, 512 GB SSD

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-25 23:25

Förstår heller inte hur det kan komma sig att vissa upplever Yosemite som laggigt???
Har lagt in det på frugans vita MacBook som i.o.f.s är upphottad med SSD och mer RAM men det snurrar på bra.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-10-26 00:30
Ursprungligen av lappen71:

Förstår heller inte hur det kan komma sig att vissa upplever Yosemite som laggigt???
Har lagt in det på frugans vita MacBook som i.o.f.s är upphottad med SSD och mer RAM men det snurrar på bra.

Samma här, hustruns iMac från 2007 (helt standard, 4GB minne) blev märkbart snabbare med Yosemite, hon är helnöjd.

Ursprungligen av lappen71:

Förstår heller inte hur det kan komma sig att vissa upplever Yosemite som laggigt???
Har lagt in det på frugans vita MacBook som i.o.f.s är upphottad med SSD och mer RAM men det snurrar på bra.

Mission control är som ett bildspel för mig mer än animationer. Ingen i min närhet som installerat Yosemite (ett tiotal) upplever att Yosemite flyter lika bra som Mavericks.

De sämsta datorerna som kör Yosemite är 2011-Air (så SSD). De bästa är de jag har.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag har kört Yosemite sedan första öppna betan. Har kört uppgradering till Yosemite "stable" och även clean install.

Yosemite är inte färdigt. Det är hopplöst laggigt i animationerna och många funktioner fungerar inte som utlovat. Det är nog inget fel på TS hårdvara. Dina alternativ är helt enkelt att nedgradera till Mavericks alternativt vänta på 10.10.1 och ev göra en clean install då.

Min hårdvara:

  • MBPr 13" (2013) 2,6 GHz i5, 16 GB RAM, 512 GB SSD

  • Mac Mini (2011), 2,5 GHz i5, 8 GB RAM, AMD Radeon HD6630M 256 MB, 512 GB SSD

Håller med. Det är inte färdigt. Har senaste 13" retina och det är massvis med lagg. Jag är inte ens kräsen vad det gäller lagg (kör Android på telefonsidan xD) men jag använder 3 skrivbord och mission control hela tiden och allt lagg stör mig så mycket att jag byter och använder min andra dator i protest då och då.

Batteritiden känner jag blivit något sämre. I sleep har den garanterat blivit sämre.

Sen alla buggar det är en annan historia. Blev riktigt rädd när jag tog ett break från plugget och spelade lite piano. Så hörde jag mitt i allt ett hemskt ljud från köket. Gick in och märkte att fläkten på datorn gick påmax. Har aldrig hör den gå så högt innan. Datorn var inte varm och utförde inte någon uppgift som det verkade. Försökte använda datorn men det tog 30 sekunder att ens få musen att flytta sig. Stängde locket, men till min förvåning så fortsatte fläkten gå för full även då. Tillslut höll jag inne power och den startade om, och allt var som vanligt. Blev dock riktigt orolig.

Har fortfarande problemet att när jag öppnar locket från sleep så är skärmen svart och jag ser bara muspekaren. Om jag byter skrivbord så ser jag skrivbordet en sekund, sen blir det helt svart igen. Detta händer en gång om dagen.

Tycker det är VÄLDIGT konstigt att 2 personer ovan antyder att 4GB 1600mhz RAM inte ska kunna driva OS X!?! Varför säljer då Apple både AIR och 13 Pro med den konfigurationen idag? Nej det handlar om ofärdig mjukvara. W8 och Mavericks fungerar utmärkt med 4GB 1600 RAM

Senast redigerat 2014-10-26 12:13

Faktum är att jag känner att Yosemite är nytt lågvattenmärke för Apple - till och med sämre än OS X 10.7 Lion som var den överlägset (otroligt överlägset) sämsta releasen innan detta.

Ursprungligen av chrisakbas:

Har en Macbook Pro som köptes 2012 och som jag nu uppdaterat med yosemite. Men jag känner knappt igen datorn, den har varit lite seg ibland tidigare men har nu efter uppdateringen blivit väldigt mycket segare i allting. Skriver ner infon jag hittar på "Om den här datorn" och hoppas på att någon kunnig här kanske kan svara på varför det blivit såhär och om jag kan/bör ladda ner mountain lion igen istället?

MacBook Pro (13 tum, mitten 2012)
Processor 2,5 GHz Intel Core i5
Minne 4 GB 1600 MHz DDR3

Tack för svar!

Ps. Dessutom så märker jag nu att jag inte får ut något ljud. På inställningarna för ljud ut ser jag bara Apple TV och det verkar inte som att den hittar något annat sätt att få ut ljudet på??

Märkligt hur olika det kan vara..? Yosemite fungerar hur bra som helst för mig trots den klena prestandan i min MacBook Pro från 2010 med GT 330M. Inget lagg alls. Mission Control i 10.10 är precis lika smooth som i 10.9.. Burken har 8Gb RAM och en Samsung EVO 840 SSD.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-26 14:34
Ursprungligen av Snabeldrake:

Märkligt hur olika det kan vara..? Yosemite fungerar hur bra som helst för mig trots den klena prestandan i min MacBook Pro från 2010 med GT 330M. Inget lagg alls. Mission Control i 10.10 är precis lika smooth som i 10.9.. Burken har 8Gb RAM och en Samsung EVO 840 SSD.

Låter som en kopia av min MBP 2010 (8GB RAM, 500 GB Samsung Evo 840), 2,4GHz i5. Jag vet inte vad ni menar med lagg, ser inget sådant här.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2014-10-26 23:25

Jag hade också problem med Yosemite, mail krashade ett par gånger per dag, långsam dator, gick inte att klicköppna vissa filer. Så fick jag ett meddelande om att Java borde uppdateras. Efter den Java-uppdateringen funkar allt smidigt och elegant. Det var ju också det rådet som chrisakbas gav här i tråden. Inga problem längre. Trevlig uppdatering av MacOS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-27 20:44

Yosemite var väldigt laggig och seg på min Macmini med 4 GB RAM. Satte i 8 GB, flyter på mycket bra.

Ursprungligen av chrisakbas:

Har en Macbook Pro som köptes 2012 och som jag nu uppdaterat med yosemite. Men jag känner knappt igen datorn, den har varit lite seg ibland tidigare men har nu efter uppdateringen blivit väldigt mycket segare i allting. Skriver ner infon jag hittar på "Om den här datorn" och hoppas på att någon kunnig här kanske kan svara på varför det blivit såhär och om jag kan/bör ladda ner mountain lion igen istället?

MacBook Pro (13 tum, mitten 2012)
Processor 2,5 GHz Intel Core i5
Minne 4 GB 1600 MHz DDR3

Tack för svar!

Ps. Dessutom så märker jag nu att jag inte får ut något ljud. På inställningarna för ljud ut ser jag bara Apple TV och det verkar inte som att den hittar något annat sätt att få ut ljudet på??

h

Hej!

Se följande:
https://discussions.apple.com/thread/6605216

Mvh

1
Bevaka tråden