Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 2010 väldigt seg och inkapabel till spel osv.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena allihopa!
Jag är en ny mac användare och förstår mig inte riktigt på system, tänkte att ni skulle kunna hjälpa mig att underlätta saken lite granna.

Det här är min Mac

Processor: 2,93 Ghz Intel Core 2 Dup
Minne: 8 GB 1067 Mhz DDR3
Grafik: NVIDIA GeForce9600 GT 512 MB

Programvara: OS X 10.9.5 (13F34)

Det är så att datorn blir väldigt varm, räcker med att starta upp internet.
Även när jag spelar spel så hackar allting sig framåt i en otroligt slö hastighet.

Prestandan på datorn är hög, men utnyttjar jag den rätt eller vad kan det vara som är fel?

Eftersom du skriver att du är ny Mac-användare, men har en dator från 2010, så drar jag slutsatsen att du har köpt datorn begagnad. Har du installerat om systemet sedan du köpte datorn? Det är kanske läge för en ny fräsch installation. Passa då gärna på att uppgradera från 10.9 till 10.10.

Att datorn blir varm kan också bero på att fläktarna är trasiga eller helt enkelt bara fulla av damm. En rengöring kan kanske också vara välbehövlig.

Ursprungligen av DocCosmos:

...räcker med att starta upp internet...

Vad betyder "starta upp internet"? Menar du att du startar en webbläsare, och öppnar någon webbsida?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-21 12:33

Du har som sagt hög prestanda på datorn så den borde snurra fint.

Har du ändrat hårdvaran själv? Lagt till mer minne? Bytt hårddisk?

Vad har du anslutit via USB?
Hur ansluter du till internet (då datorn som du säger blir slö)?

Starta programmet Aktivitetskontroll. I menyn Innehåll, markera att du vill se alla processer. Tryck på knappen "Processor". Är det någon process som drar mycket? Är processorbelastningen hög?

Jesper Olsson: Har du installerat om systemet sedan du köpte datorn? Det är kanske läge för en ny fräsch installation. Passa då gärna på att uppgradera från 10.9 till 10.10.
- Nej jag har faktiskt inte gjort en ny installation, kanske borde göra det. Men hur gör jag det?
Starta upp facebook till exempel.

Pesc: Har du ändrat hårdvaran själv? Lagt till mer minne? Bytt hårddisk?
Ja det är ditt satt en SSD-Disk. 600gb totalt

Tips:
Använd forumets inbyggda citat-funktion. Det blir så mycket lättare att läsa inläggen då.

Citat:

Jesper Olsson

Så här? är inte riktigt insyltad än (:
Men min CD-läsare är urkopplad och ligger här jämte mig, kan jag installera om hårdvaran på annat sätt?

Ordnade om installation till Yosemite, men problemet står kvar!
Som sagt ni har uppgifterna där uppe angående datorn, ska inte den här datorn kunna vara kapabel till att ens spela simpla spel som War of Tanks utan att det ska lagga, osv?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-22 23:44

Och Jespers förslag om att kolla fläktarna/damm?
En del har haft problem även med för mycket/torkad kylpasta på processorn, kan också vara värt att kolla om du inte hittar någon annan orsak. Har du kollat processortemperaturen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-23 08:14

Såg du något i aktivitetskontroll?

Jag skulle misstänka din SSD. Problem med temperatursensor?

Kolla i appen Systemmeddelanden om något loggas.
Boota upp datorn med ett hårdvarudiagnostikprogram och kör igenom. Kommer ej ihåg exakt hur man gör. Någon annan kanske vet. Annars får du googla.

1
Bevaka tråden