Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Retorisk fråga: Vem köper sin hårddisk på Tradera?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-04-26 15:48

Jag står just i begrepp att införskaffa en (ytterligare en) extern hårddisk och började googla på priser.

Ett antal oväntade träffar kom från Tradera. Förbluffande nog säljs nästan nya resp halvgamla hårddiskar på Tradera, och vid nyfiket sök på avslutade auktioner framgår det att priserna landar på ungefär 25-30% minus på priset på en ny hårddisk.

Att folk försöker sälja begagnade hårddiskar är väl OK, men hur är den användare beskaffad som vågar stoppa in sitt bildarkiv eller sin backup på en hårddisk som någon annan kasserat???

Det beror väl på anledningen till försäljningen?

Det kan vara ren platsbrist som gör att man vill sälja sin fullt fungerande hårddisk, då är det väl inget fel på att köpa den?

Med samma argument skulle man aldrig köpa en begagnad dator eftersom den har en begagnad hårddisk i sig?

Förhoppningsvis gör det inget om ens backupdisk rasar, eftersom allt då finns kvar på originaldisken. Risken att båda diskarna rasar samtidigt är ju rätt låg.

Men jag förstår hur du tänker, man är rädd att köpa en trasig hårddisk helt enkelt. Men samma argumentation går ju att applicera på alla begagnade produkter och om ens köpta vara inte fungerar får man som i alla andra fall ta det med säljaren.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-04-26 20:13

Vet inte om jag skulle vilja köpa en begagnad hårddisk, möjligtvis om jag skulle ha spegling på den.
Känns som dom sista hundralapparna man betalar kan vara en bra försäkring.
Hårddiskar är så otroligt billiga idag, både interna och externa.

Det beror på vad det är för hårddisk också. Det finns hårddiskar som är mer ordentligt byggda och till skillnad från hårddiskar som gemene man köper tänkta att kunna köras dygnet runt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-09 18:44

Så billiga som hårddiskarna är idag så är det nytt som gäller med 1 års garanti.

B.D

  • Oregistrerad
  • 2011-01-09 19:05

För en sådär 15 år sen sålde jag rätt mycket gamla hårddiskar när man uppgraderat sig. Numera är hårddiskar så billiga och dom tappar så mycket i värde så snabbt att det inte är värt det.

Det är dock inget fel att köpa begagnat, framförallt inte med kvitto så du kan se när den är inköpt. Dom flesta hårddiskar har idag minst 5 års garanti till "livstids" så det är rätt stor chans att du får en ny om den går sönder. Men om du inte gör backup etc. så är det ju säkrare att köpa nytt.

Jag har också länge undrat över detta och fick höra från min arma mor som hört talas om att det finns firmor som bygger enkla datorer åt pensionärer (och möjligtvis andra behövande). Man kan då tänka sig att de som köper på Tradera har för vana att dammsuga Tradera på alla tänkbara gamla hårddiskar...
Jag håller fullständigt med om att det känns vanskligt, särskilt för den stackare som får vara med om att hårddisken kraschar...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-22 18:15

Hårddiskar är en slitdel. Är det någon pryl jag sparar kvittot för ev. garantiärenden så är det hårddiskar.
Visst, jag hade kunnat köpa begagnad hårddisk eller bromsklossar till bilen - men då får priset vara rätt.

Foliehatten i mig tänker oxå på risken med att säljaren kan ha drabbats/satt in ett rootkit.

1
Bevaka tråden