Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

INTERNATIONELLA CAPSLOCK-DAGEN FIRAS

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

IDAG FIRAS DEN FJORTONDE INTERNATIONELLA CAPSLOCK-DAGEN, VILKEN INSTIFTADES ÅR 2000 SOM EN PARODI PÅ DYLIKA HÖGTIDSDAGAR.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2014-10-22 12:57

SÅ INTRESSANT. VISSTE INTE ENS ATT DET FANNS EN SÅDAN DAG. MEN KLART ATT "STORA BOKSTAVS-DAGEN" OCKSÅ SKA FÅ FINNAS, ANNARS BLIR JU VERSALERNA KRÄNKTA!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-22 13:13

FORTSÄTT SÅ OCH SÅ SER VI FRAM EMOT ATT FÅ SE ETT STÖRRE DELTAGANDE NÄSTA ÅR. DET ÄR VIKTIGA ÄR FRAMHÄVANDET AV ATT CAPSLOCK KNAPPEN BÖR HA SAMMA RÄTTIGHETER SOM VILKEN ANNAN KNAPP PÅ TANGENTBORDET. DEN KNAPPEN ÄR IDAG FÖRTRYCKT AV DE ANDRA KNAPPARNA SOM AVNJUTER LÅNGT FLER KLAPPNINGAR AV VÄNLIGA FINGAR, MEDAN CAPSLOCKS LEVERNE SÄLLAN TAS I BEAKTANDE OCH ÄR MER ELLER MINDRE UTFRYST FRÅN DEBATTEN OM DESS EXTENTSIELLA RÄTT. PROBLEMATIKEN LIGGER I ATT CAPSLOCK TILLHÖR EN AVVIKANDE MINORITET LIKSOM NUMLOCK DÄR BETENDET INTE BETRAKTAS SOM NORMEN FÖR KNAPPAR LEVANDES I TANGENTBORDSAMHÄLLE OCH DÄRMED ÄR FEL BEHANDLADE AV SAMHÄLLET.

-IRONIMAN

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-22 14:52

Varför inte länka till den (självutnämda) oficiella hemsidan? Ett utmärkt exempel på "klassisk" webdesign! Den finns till och med i en smart mobilversion

Och varför skriver jag inte själv med capslock på självaste dagen? Jo, enligt en källa tycker grundaren Derek Arnold så här om fenomenet:

Citat:

International Caps Lock Day is in fact a testament to the small mindedness of certain Western individuals: the majority of the world’s population writes in scripts which have no concept of letter casing. Therefore it is advised to laugh at anyone who invokes this day as an excuse to dismiss local typographical conventions: they are simply making an ass out of themselves.

HA HA PÅ OSS ALLA

Jag skriver aldrig med Caps Lock ety jag har stängt av det i Systeminställningar -> Tangentbord -> Tangentbord -> Specialtangenter -> Skiftlåstangent: Ingen åtgärd.
(10.6 men det bör se ungefär likadant ut i andra systemversioner).

Jaha. Jag har bytt bort min capslock mot en extra ctrl.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-22 15:09
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag skriver aldrig med Caps Lock ety jag har stängt av det i Systeminställningar -> Tangentbord -> Tangentbord -> Specialtangenter -> Skiftlåstangent: Ingen åtgärd.
(10.6 men det bör se ungefär likadant ut i andra systemversioner).

Har inte du bott i Kina? Finns olika skiftlägen över huvud taget på ett kinesiskt tangentbord?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-22 15:55
Ursprungligen av IngoX:

Varför inte länka till den (självutnämda) oficiella hemsidan? Ett utmärkt exempel på "klassisk" webdesign! Den finns till och med i en smart mobilversion

Och varför skriver jag inte själv med capslock på självaste dagen? Jo, enligt en källa tycker grundaren Derek Arnold så här om fenomenet:
HA HA PÅ OSS ALLA

SÅ INGEN SOM NAPPAT PÅ MITT SMALLMINDED INLÄGG

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-22 16:16
Ursprungligen av juanito:

DEN KNAPPEN ÄR IDAG FÖRTRYCKT AV DE ANDRA KNAPPARNA SOM AVNJUTER LÅNGT FLER KLAPPNINGAR AV VÄNLIGA FINGAR

Ursprungligen av juanito:

SÅ INGEN SOM NAPPAT PÅ MITT SMALLMINDED INLÄGG

Nja, jag tycker du föregår med dåligt exempel, eftersom du bara använt capslock en enda gång i dina inlägg (i och för sig oändligt fler än jag som använt den noll gånger).

Den knappen blir ju bara för-tryckt hur man än använder den. Den går inte att använda med efter-tryck alls.

Senast redigerat 2014-10-22 17:50
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-22 17:42

DET ÄR GEMENT ATT IGNORERA VERSALER!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-22 18:09

Caps lock är numera delete på mina enheter. Med vänster näve på tangentbordet och höger på mus/trackpad ger det mig snabb tillgång till att radera ett tecken, stega fram/bakåt (med ⇧) i valfri webbläsare.
Seil till din hjälp.

Ursprungligen av IngoX:

Har inte du bott i Kina? Finns olika skiftlägen över huvud taget på ett kinesiskt tangentbord?

De använder ett helt vanligt amerikanskt tangentbord.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-23 11:43
Ursprungligen av reboot81:

Caps lock är numera delete på mina enheter. Med vänster näve på tangentbordet och höger på mus/trackpad ger det mig snabb tillgång till att radera ett tecken, stega fram/bakåt (med ⇧) i valfri webbläsare.
Seil till din hjälp.

Låter smidigt! Jag själv har bara nöjt mig med att gå in på Systeminställningar - Tangentbord - Specialtangenter för att avaktivera caps för den anser jag ganska onödig.

Min CapsLock spolar muggen - funkar även via nätet så jag kan spola hemma fast jag är i Kina. Eget script gjort med Automator.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-23 13:54
Ursprungligen av Demiurgen:

Min CapsLock spolar muggen - funkar även via nätet så jag kan spola hemma fast jag är i Kina. Eget script gjort med Automator.

1
Bevaka tråden