Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper IOS 8.1

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att "optimeringen" är ett missförstånd. Den gäller nerladdningen till devicet från Icloud. Inte uppladdningen till Icloud.

Jag blir lite förvirrad av er diskussion. Visst är frågan om foton överförs med mobildata eller wifi? Inställningen under Bilder och kamera säger "överför automatiskt nya bilder och skicka dem till alla dina Icloud-enheter när du är ansluten till ett Wi-Fi-nätverk"

(Jag blir lite förvirrad när du nämner ADSL som exempel)

Min ursprungsfråga handlade just om huruvida uppladdningen gick att begränsa till enbart Wi-Fi. Enligt tidigare inlägg ovan så gick inte detta men om inställningen ser ut som du nu beskriver så verkar det onekligen som om det fungerar så som jag hade hoppats, dvs att uppladdningen enbart sker när man är ansluten till Wi-Fi.

Vad jag menade med ADSL-diskussionen var att det hade varit optimalt om man hade kunnat ställa in så att upload endast skedde exempelvis på natten. Om telefonen börjar ladda upp exempelvis en 2 GB stor videofil till iCloud utan att jag uttryckligen bett om det så kommer det att kidnappa hela mitt nätverk både vad gäller upload och download under flera timmar om jag sitter på en långsam ADSL-uppkoppling.

Ursprungligen av Sperious:

Min ursprungsfråga handlade just om huruvida uppladdningen gick att begränsa till enbart Wi-Fi. Enligt tidigare inlägg ovan så gick inte detta men om inställningen ser ut som du nu beskriver så verkar det onekligen som om det fungerar så som jag hade hoppats, dvs att uppladdningen enbart sker när man är ansluten till Wi-Fi.

Vad jag menade med ADSL-diskussionen var att det hade varit optimalt om man hade kunnat ställa in så att upload endast skedde exempelvis på natten. Om telefonen börjar ladda upp exempelvis en 2 GB stor videofil till iCloud utan att jag uttryckligen bett om det så kommer det att kidnappa hela mitt nätverk både vad gäller upload och download under flera timmar om jag sitter på en långsam ADSL-uppkoppling.

Ok, jag tror att de har någon form av "flödeskontroll" men det är onekligen svårt att avgöra för mig när jag sitter med 100/100

Inställningen heter visserligen "Överför till min bildström" men jag tolkar den som att den gäller även för Icloud-bildbiblioteket.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-21 08:04
Ursprungligen av Sperious:

Min ursprungsfråga handlade just om huruvida uppladdningen gick att begränsa till enbart Wi-Fi. Enligt tidigare inlägg ovan så gick inte detta men om inställningen ser ut som du nu beskriver så verkar det onekligen som om det fungerar så som jag hade hoppats, dvs att uppladdningen enbart sker när man är ansluten till Wi-Fi.

Vad jag menade med ADSL-diskussionen var att det hade varit optimalt om man hade kunnat ställa in så att upload endast skedde exempelvis på natten. Om telefonen börjar ladda upp exempelvis en 2 GB stor videofil till iCloud utan att jag uttryckligen bett om det så kommer det att kidnappa hela mitt nätverk både vad gäller upload och download under flera timmar om jag sitter på en långsam ADSL-uppkoppling.

Ja din ursprungsfråga var om det fanns en specifik inställning att välja att ladda upp enbart med WiFi men det gör det inte.
Utan det laddas upp genom Wifi som det alltid har gjort med Bildström.

Optimering innebär att fullstora bilder laddas upp men mindre versioner lagras i telefonen.
Vid visning så laddas den fullstora ner.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-21 08:13
Ursprungligen av Sperious:

Jag tycker att det här låter helt vansinnigt och väldigt ogenomtänkt av Apple om det stämmer.

Till att börja med är det ju långt ifrån alla som har ens 10 Mbit i upload. Halva Sverige (utanför storstäderna) sitter med ADSL modell sämre och har en uplod på i bästa fall 1 Mbit. Som alla minns så innebär fullt använd upload inom ADSL att även downloaden stryps i princip fullständigt.

Sen är det ju detta med att mobiloperatörerna numera är otroligt snåla med datamängd i abonnemangen. Att filma några minuter i 1080p på sin iPhone genererar ganska snabbt en fil på flera GB. Om den börjar ladda upp till iCloud i bakgrunden så kan bokstavligt talat hela månadsförbrukningen av mobildata försvinna i ett svep.

Till sist så blir jag lite fundersam kring vad du menar med att "det tar sin tid att optimera" filer för iCloud? Hela poängen var ju att bilder (och filmer) skulle sparas oförstörda och i originalformat i iCloud.

Eftersom ingen här vet exakt hur det fungerar är det onödigt att använda ord som vansinnigt och rasa på som det vore en katastrof.
Vad jag vet så är väl USA inte det land med världens bästa internetuppkoppling så man kan gissa att funktionen är anpassad på sånt sätt att det laddas upp i en hastighet som inte handikappar andra funktioner som kräver uppkoppling.

Nu laddas inte det inte upp genom mobildata men jag förstår inte varifrån ni får att uppladdning dras från mobildata??

Ursprungligen av BlackSmp:

Prova igen. Skapa ett nytt meddelande. Prova några gånger.

Helt plötsligt så händer det...

Så var det för mig

Jag är en klant. Sms-relä var inte aktiverat.

Ursprungligen av lappen71:

Eftersom ingen här vet exakt hur det fungerar är det onödigt att använda ord som vansinnigt och rasa på som det vore en katastrof.
Vad jag vet så är väl USA inte det land med världens bästa internetuppkoppling så man kan gissa att funktionen är anpassad på sånt sätt att det laddas upp i en hastighet som inte handikappar andra funktioner som kräver uppkoppling.

Nu laddas inte det inte upp genom mobildata men jag förstår inte varifrån ni får att uppladdning dras från mobildata??

Okej, så du tolkade min fråga så specifikt att du enbart svarade på huruvida det fanns en specifik INSTÄLLNING för att begränsa upload till enbart wifi? Det svarade du nej på.

Att det sedan i praktiken trots allt ÄR så att upload enbart sker över wifi, det nämnde du inte alls? Ja, det gäller sannerligen att hålla tungan rätt i mun när man formulerar en fråga på det här forumet. ?

Om det nu är så att upload alltså enbart sker över wifi, då är det jättebra. Jag har nämligen tagit för givet att mobiloperatörerna räknar både upload och download i månadsförbrukningen? Har du källa på motsatsen? Det hade ju isåfall varit helt fantastiskt!

Sen tycker jag fortfarande, oavsett hur det är med den saken, att det borde gå att välja att exkludera videor. Även om Apple programmerat uploaden så att den inte snor hela bandbredden (vilket dom ju förstås måste gjort med tanke på den genomsnittliga amerikanska uppkopplingen, som du beskriver) så ser jag andra uppenbara problem.

Batteritiden. Det måste ju dränera batteriet fullständigt att ladda upp tunga filmklipp varje gång jag filmar. Det kan som sagt handla om flera GB åt gången.

iCloud-utrymmet. Det skulle kunna ta slut rätt fort även om man betalar för något av de dyrare alternativen. Videofiler blir som sagt snabbt vansinnigt stora.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-21 08:27
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag är en klant. Sms-relä var inte aktiverat.

Hm...något som jag frågade och fick till svar att det var

Ursprungligen av Sperious:

iCloud-utrymmet. Det skulle kunna ta slut rätt fort även om man betalar för något av de dyrare alternativen. Videofiler blir som sagt snabbt vansinnigt stora.

Hur är det? Jag har för mig att Icloudfoto inte använder ditt normala icloud utrymme? Jag har inte möjlighet att kolla upp det nu men det borde finnas information om det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur är det? Jag har för mig att Icloudfoto inte använder ditt normala icloud utrymme? Jag har inte möjlighet att kolla upp det nu men det borde finnas information om det.

iCloud bildström gjorde inte det, men Photo Library gör det dessvärre. Och det är väl egentligen kanske ganska självklart eftersom det är en permanent lagring till skillnad från iCloud bildström som raderades efter en viss tid och/eller datamängd. ?

Ursprungligen av lappen71:

Hm...något som jag frågade och fick till svar att det var

Jag trodde det dög att ha handoff aktiverat. Därav skrev jag att jag är en klant

Slutet gott!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-21 08:55
Ursprungligen av Sperious:

Okej, så du tolkade min fråga så specifikt att du enbart svarade på huruvida det fanns en specifik INSTÄLLNING för att begränsa upload till enbart wifi? Det svarade du nej på.

Att det sedan i praktiken trots allt ÄR så att upload enbart sker över wifi, det nämnde du inte alls? Ja, det gäller sannerligen att hålla tungan rätt i mun när man formulerar en fråga på det här forumet. ?

Ja jag tolkade din fråga om det fanns en specifik inställning för det
Trodde att alla redan visste att all uppladdning till Bildström redan bara görs genom WiFi.

Ursprungligen av lappen71:

Ja jag tolkade din fråga om det fanns en specifik inställning för det
Trodde att alla redan visste att all uppladdning till Bildström redan bara görs genom WiFi.

Haha, jag kanske är lite efter, men jag har aldrig använt Bildström eftersom jag inte tycker det varit bra nog med tanke på begränsningarna. Photo Library låter dock perfekt i teorin, men jag filmar alldeles för mycket och för länge för att det ska kunna funka i praktiken om allt måste laddas upp i molnet.

Men det där om hur mobildata beräknas, som sagt. Hade du nån källa på att dom enbart räknar download? Det hade ju varit väldigt trevligt på många sätt, om det är så.

Edit: Hur det än är så räknar iaf Telenor både uppladdning och nedladdning. :/

Senast redigerat 2014-10-21 09:23

EDIT: insåg att det enbart handlade om hand off.

Senast redigerat 2014-10-21 10:12
Ursprungligen av Sperious:

iCloud bildström gjorde inte det, men Photo Library gör det dessvärre. Och det är väl egentligen kanske ganska självklart eftersom det är en permanent lagring till skillnad från iCloud bildström som raderades efter en viss tid och/eller datamängd. ?

Just det, det var därför man fick 5gb extra...

Sorry, mitt minne är kort:)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-21 11:15
Ursprungligen av Sperious:

Haha, jag kanske är lite efter, men jag har aldrig använt Bildström eftersom jag inte tycker det varit bra nog med tanke på begränsningarna. Photo Library låter dock perfekt i teorin, men jag filmar alldeles för mycket och för länge för att det ska kunna funka i praktiken om allt måste laddas upp i molnet.

Men det där om hur mobildata beräknas, som sagt. Hade du nån källa på att dom enbart räknar download? Det hade ju varit väldigt trevligt på många sätt, om det är så.

Edit: Hur det än är så räknar iaf Telenor både uppladdning och nedladdning. :/

Har Halebop och kan inte hitta någon information att det är så hos dom.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2014-10-21 11:20
Ursprungligen av lappen71:

Har Halebop och kan inte hitta någon information att det är så hos dom.

Halebop mäter också både upp och nedladdning. Alla operatörer gör det. Det är skyfflandet av data som kostar, vilket håll det går åt spelar ingen som helst roll.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-21 11:25
Ursprungligen av EnDumEn:

Halebop mäter också både upp och nedladdning. Alla operatörer gör det. Det är skyfflandet av data som kostar, vilket håll det går åt spelar ingen som helst roll.

Jag vill se ett uttalande från Halebop att dom drar uppladdning från surfpotten innan jag tror på det.
För det skiljer sig mellan operatörerna.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2014-10-21 11:28
Ursprungligen av lappen71:

Jag vill se ett uttalande från Halebop att dom drar uppladdning från surfpotten innan jag tror på det.
För det skiljer sig mellan operatörerna.

Jag har också Halebop och jo, det dras visst oavsett riktning. Vilken operatör har INTE det så?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-21 11:30
Ursprungligen av EnDumEn:

Jag har också Halebop och jo, det dras visst oavsett riktning. Vilken operatör har INTE det så?

Som sagt jag tror på det först när jag ser ett officiellt uttalande från Halebop

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2014-10-21 11:48
Ursprungligen av lappen71:

Som sagt jag tror på det först när jag ser ett officiellt uttalande från Halebop

Duger det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-21 12:16
Ursprungligen av lappen71:

Jag vill se ett uttalande från Halebop att dom drar uppladdning från surfpotten innan jag tror på det.
För det skiljer sig mellan operatörerna.

Mellan vilka operatörer skiljer det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-21 12:50
Ursprungligen av EnDumEn:

Duger det?

Tack

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-21 13:32
Ursprungligen av Sperious:

… Det skulle kunna ta slut rätt fort även om man betalar för något av de dyrare alternativen. Videofiler blir som sagt snabbt vansinnigt stora.

Det finns appar som spelar in film utan att den sparas i "Bilder-appen". Tex Filmic Pro, Videon eller MoviePro. Andra fördelar med dessa appar är möjlighet att låsa vitbalans, ändra framerate, pausa under inspelning etc.

Jag har bara testa Filmic Pro än, men dess filmer sparas inte automatiskt till Bilder-appen. Export dit sker i appen, eller via iTunes där man kan plocka enskilda filmfiler.

Det här att 8.1 skulle lösa felaktigheter vid grupp sms funkar till 50% för mig.

Har iofs bara testat med två grupper men i den ena där jag och person X &Y deltar så hamnade mitt och X meddelande i grupptråden medans alla svar från Y hamnade som ett "ensamt svar" från personen. Sedan (endast) jag uppdaterat till 8.1 så är det nu löst.

Har exakt samma problem med en annan grupp och där är det ingen skillnad. Antar att man får vänta in tills alla har 8.1 för att utvärdera vidare.

Kamerarullen är tillbaks, men...
Om jag klickar på kameraappen och därifrån sedan klickar nere i vänstra hörnet (på den lilla bilden) så kommer senast fotograferad bild upp (som det alltid gjort och ska göra), men om jag sedan klickar på "Alla bilder" så vill jag komma till Kamerarullen inte till "Ögonblick" där den äldsta bilden visas först. Hur ändrar jag detta?

Ursprungligen av The Real Viking:

Tangerar iOS 8.1 prestandamässigt med iOS 7.1.2?

ja, jag tycker nog det, men hann inte testa tillräckligt mycket igår. Men klart snabbare än 8.0.2 var det.

Grupp no 2 funkar nu efter att en annan deltagare uppgraderat till 8.1.

Äntligen! Nu funkar åter handsfree-synkningen i min bil. (VW Sharan 2013-12-10)

Bevaka tråden