Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få bredband och TV i villa..?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-18 12:27

Vi ska snart flytta till en vill och då vi alltid bott i lägenhet eller radhus så undrar jag hur man får bredband och TV i hus nuförtiden..? Lite pinsamt att fråga måste jag erkänna... Men vilka typer av tjänster finns? Ab en slump så har det i våra tre senaste boenden(16 år) funnits Com Hem. Tre hål i väggen, betala varje månad och så är det klart. Men nu..?

  • Medlem
  • 2014-10-18 12:39

ADSL är väl lättast om inte fiber finns indraget i huset?

Fråga mäklaren vad som finns?

Är inte fiber indraget som brukar kunna ge tjänster som Internet, telefoni och TV så har ni alternativet ADSL.

Visst man kan köra alla de olika tjänsterna över ADSL också men jag rekommenderar bara Internet.
Skall ni ha hemtelefon så ta vanlig fast linje.

TV kan ju ta genom maknätet, för jag antar att det är en antenn fastskruvad på taket.

Ibland kan man få fiber indraget om det finns i området, för en viss summa då såklart.

Annars kanske du kan kolla om det finns bra 4G-täckning. Vill du ha konventionell TV eller räcker det med playkanaler och strömtjänster?

Om möjligt - installera fiber!

Framtidssäkert och kan möjligen boosta värdet på huset.

Nämnvärt är att det skiljer på coaxal TV och IPTV. Kanalutbudet behöver inte vara densamma.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Om möjligt - installera fiber!

Framtidssäkert och kan möjligen boosta värdet på huset.

Ja det är ju helt klart en god investering, om möjligheten finns. Vet inte hur det är med fiber ute i mörkaste skogarna till exempel, och nu vet vi ju inte vilket område det gäller.

Det bästa kanske är att gå till grannarna och fråga hur de har gjort.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-10-18 14:33

Jag är sälj precis i flyttagen från radhus med Banhof & 100Mb till en villa i "skogen".
Det kommer att bli ADSL 10-20Mb om jag har tur. IP-telefon och Netflix bör fungera ändå.
För TV är det Boxer eller parabol som gäller.
Kolla om det finns en lokal leverantör av ADSL som kan erbjuda högre hastighet än tex Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-19 20:42

Tack för era råd. ADSL för bredband verkar väl som det mest naturliga. Men det där med TV..? Jo, det finns en antenn. Men hur och vem levererar olika kanaler? Vi kollar mycket på Viasport, BBC, CNN och en del Spanska nyhetskanaler.

Sedan verkar Telias hemsida strula. På denna sida:http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/produkt/telia-bredband-via-telejacket?s_kwcid=AL!188!3!56772658040!e!!g!!telia%20adsl&ef_id=UqzAQgAAAcdHSh8M:20141019181749:s
ska man kunna kolla sin adress. När jag klickar på det så fungerar inte den länken.

Ursprungligen av xms67:

Tack för era råd. ADSL för bredband verkar väl som det mest naturliga. Men det där med TV..? Jo, det finns en antenn. Men hur och vem levererar olika kanaler? Vi kollar mycket på Viasport, BBC, CNN och en del Spanska nyhetskanaler.

Sedan verkar Telias hemsida strula. På denna sida:http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/produkt/telia-bredband-via-telejacket?s_kwcid=AL!188!3!56772658040!e!!g!!telia%20adsl&ef_id=UqzAQgAAAcdHSh8M:20141019181749:s
ska man kunna kolla sin adress. När jag klickar på det så fungerar inte den länken.

Hastigheten på ADSL är beroende på avståndet till telefonstationen och det kan vara svårt att avgöra detta själv. Mitt tips är därför att kolla exakt hur mycket fart du får på just den tänkta adressen. De flesta leverantörerna har dock någon funktion för att ange detta på sin hemsida. Om inte kolla runt lite på olika håll, eftersom avståndet till stationen ju är detsamma oavsett leverantör.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-20 09:09

Precis, prata med grannarna hur de har gjort.
Har du en antenn på huset är det Boxer du jan använda dej av, de har, som alla andra TVleverantörer, olika kanaler/paket att välja på. Tar du Telia ADSL har de ett rätt förmånligt pris på TV via ADSL. Du bör helst komma upp i närmare 15-20 Mbps för att kunna njuta av det. Det funkar förstår vid lägre hastigheter också, men att surfa(streama annat samtidigt kan bli trögt då.

Ursprungligen av xms67:

Men det där med TV..?

För TV rekommenderar jag starkt att köra parabol. Helt klart bäst bildkvalitet och kanalutbud. T.ex. har Telias bredbands tv "hela" fem (5!) HD kanaler medan t.ex. Viasat har tjugotalet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-20 10:00

Telia (och säkert fler) har paket där du (via ADSL) kan få bredband, TV och telefoni. Allt går via kopparkablarna och hastigheten beror på distans från stationen. Det varierar också vilka olika hastigheter som finns, beroende på område.

Jag har Telia ADSL med TV samt IP-telefon. Telia ser till att TVn läggs "utanför" det ordinarie surfabonnemanget, dvs idogt surfande påverkar inte tv-tittandet. Fiber är inte aktuellt i mitt område då samfällighetsföreningen sedan många år har ett comhem-anslutet kabelnät (som jag inte har så stor lust att ansluta till med tanke på comhems dåliga rykte).

  1. Telefon: Att det är IP märks inte öht. Man använder samma telefoner i samma jack som tidigare. Enda skillnaden är en lägre fast månadsavgift

  2. Surf: Jag kan få max 60 Mb ner där jag bor. Tror jag betalar för 32 ner och 8 upp just nu, och det är också vad jag får med bredbandskollen. Ingen jättehastighet men duger för det jag och familjen använder nätet till.

  3. TV: Utmärkt kvalitet (HD) och går inte att jämföra på samma dag som den analoga signalen i samfällighetens kabel. Någon gång i månaden (?) kan jag märka att det kan bli lite "ryck" i bilden då och då under en kväll. Kanske en kväll det senaste halvåret har rycken varit på gränsen till att man blir irriterad men fortfarande tittbart. Annars mycket bra bild och helt oberoende av hur man surfar som sagt.

Nackdelen med telias digitalbox är att den är trådansluten (ethernet) om man inte vill betala månadsavgift för Telias trådlösa antenn. Och det vill man (jag) inte. Jag har precis införskaffat en WiFi-adapter från Kjelle för att se om jag inte kan köra tvn över det trådlösa nätverket istället. Som bonus kanske jag även kan börja utnyttja min Seagatemediaspelares nätverksfunktioner samtidigt. Får se när jag kan få tummen ur och sätta upp pryttlarna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-21 10:26
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har Telia ADSL med TV samt IP-telefon. Telia ser till att TVn läggs "utanför" det ordinarie surfabonnemanget, dvs idogt surfande påverkar inte tv-tittandet.

Nja, det beror på hur nära telestationen man bor. Eftersom du kan få 60 Mbps har du inget problem med TV via ADSL. Jag kan max komma upp i 7 Mbps, så TV kan jag glömma...
Skulle jag bo lite närmare så jag kunde komma upp i 11-12 Mbps, så skulle TVtittandet påverka surfhastigheten.
YMMV

Vi bor i villa.
Att installera fiber blir för dyrt med tanke på hur långt vi måste gräva. När kärring som hindrar oss från att gräva rakt dör då blir det en helt annan femma.

Så vi har nu Telia VDSL. Fungerar klockrent.
VI har hemtelefonen och två mobiler kopplade till Telia.
Därav fick vi deras Digital-TV (IPTV) till ett mycket bra pris.

Jag trodde aldrig att jag skulle bli så nöjd med ett TV-paket som det vi har via Telia. Jag har extremt svårt att se vad vi ska byta till.

Så jag har lagt alla ägg hos Telia. Fungerar utan problem. Rekommenderas.

Ursprungligen av kenjon:

Nja, det beror på hur nära telestationen man bor. Eftersom du kan få 60 Mbps har du inget problem med TV via ADSL. Jag kan max komma upp i 7 Mbps, så TV kan jag glömma...
Skulle jag bo lite närmare så jag kunde komma upp i 11-12 Mbps, så skulle TVtittandet påverka surfhastigheten.
YMMV

Jo, självklart. Men bor du för långt bort kommer inte Telia (eller annan någorlunda seriös operatör) erbjuda tv över bredband och är då förstås inget alternativ att överväga. Man kan förresten få en hint om sina förutsättningar genom att knappa in adress eller telefonnummer på telias hemsida.

Sedan lovade Telia uttryckligen att jag skulle kunna få 60M bredband om jag önskade (och betalade för det) _plus_ bredbands-tv utan att dessa 60M skulle påverkas. Antagligen för att de alltid har ett visst overhead så att de skall kunna uppfylla vad de lovar, samt säkerligen har lite tekniska möjligheter att fördela/kräma ut kapacitet (men fråga mig inte hur! ). Och som du säger – YMMV. Kanske något för Fråga Telia-tråden? http://www.99mac.se/forum/t/270397-fraga-teli...

Men annars är väl fiber det som gäller alla dagar i veckan om det finns möjlighet. Att jag själv som ensam husägare i en samfällighet skulle dra in fiber kostar nog tyvärr liiite mer än vad jag tycker mig ha råd att spendera på telekom.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-21 12:20

När jag hade Telia ADSL sålde de TVpaket till mej, skickade boxen och ville ha betalt.
Att jag sedan inte hade kapacitet nog, plus att det fanns inte ens plats på "min" telestation för att koppla in mej till TV, det hade de missat

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-10-21 21:51

Vad jag vet så finns det olika typer av "ADSL". Äldre standarden av ADSL är max 8Mbit, ADSL 2+ är max 24Mbit.
Allt över det är egentligen VDSL.
Sen handlar det som nämnts tidigare hur långt det är mellan telestationen och ditt uttag.
Det måste man ringa och fråga Telia eller lokal leverantör.

Själv sitter jag där det finns ADSL 2+ men har ca 2,5 km till stationen så jag kan få max 10-12Mbit, vilket är en lite besvikelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-28 10:41
Ursprungligen av Creops:

Vad jag vet så finns det olika typer av "ADSL". Äldre standarden av ADSL är max 8Mbit, ADSL 2+ är max 24Mbit.
Allt över det är egentligen VDSL.
Sen handlar det som nämnts tidigare hur långt det är mellan telestationen och ditt uttag.
Det måste man ringa och fråga Telia eller lokal leverantör.

Själv sitter jag där det finns ADSL 2+ men har ca 2,5 km till stationen så jag kan få max 10-12Mbit, vilket är en lite besvikelse.

Tack så här långt, ska börja kolla lite mer nu.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-28 10:53

Angående TV, så hade jag som nämnts tidigare kört med parabol. Lika bra bildkvalitet går inte att få via ADSL eller vanlig antenn.
Själv kör jag med Canal Digital sedan 15 år och har varit nöjd hela tiden. Sen tillkommer det nya HD-kanaler i utbudet titt som tätt utan att avgiften höjs, det är ganska trevligt.

1
Bevaka tråden