Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad dricker ni helst?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 09:13
Ursprungligen av Mactastic:

Är det lokalpatriotism eller tycker du ölen är extra god här i Götet? Själv är jag inte jätteimponerad av regionens bryggerier.
Omnipollo och Oppigårds är internationellt bra tycker jag.

Borde inte vara lokalpatriotismen som spökar då jag bara bott i GBG i 2,5 år, kallar t.ex. inte Sveriges västra kust för bästkusten :).
Nä men Ocean och Poppels tycker jag gör riktigt god öl, Oceans Ebbot Ale är en favorit.
Oppigårds är trevligt :).

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-17 11:56
Ursprungligen av Goflorp:

Ett tips: viner - leta upp ett bra område eller en bra druva.

Ex, hittar du ett mustigt Navarra-vin, från den regionen i spanien så är det ett tämligen säkert kort att ta en annan Navarra-vinare på hyllan. Du kan ju prova dig fram inom et område där du "gillar det mesta".
Om du bara lägger namnet på minnet finns det ju 10 000 viner att välja mellan...

Vilka viner man gillar verkar vara helt beroende av hur erfahren vin drickare man är. Öl är ju mera bara öl så länge man får det så är man nöjd :D, nåja visst finns det finsmakare där också men, inte alls som med viner.

Men framförallt gillar jag välgjort hembränt kring 60%, tyvärr så svårt att få tag på numera, då alla som kan bränna verkar lägga av. Utöver det är de svåra att hitta då de är så hemlighetsfulla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-17 12:00
Ursprungligen av juanito:

Öl är ju mera bara öl så länge man får det så är man nöjd :D, nåja visst finns det finsmakare där också men, inte alls som med viner.

Ehm...nej.

Så talar en person som inte kan ett endaste dugg om öl Däremot så krävs det nog lite mer kunskap och intresse för att sätta sig in i det, till skillnad från allehanda rödtjuts-connoisseur hemma i sofforna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 12:16
Ursprungligen av zinned:

Ehm...nej.

Så talar en person som inte kan ett endaste dugg om öl Däremot så krävs det nog lite mer kunskap och intresse för att sätta sig in i det, till skillnad från allehanda rödtjuts-connoisseur hemma i sofforna.

Var sugen på att kommentera Juanitos inlägg men du hann före

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-17 12:29
Ursprungligen av zinned:

Ehm...nej.

Så talar en person som inte kan ett endaste dugg om öl Däremot så krävs det nog lite mer kunskap och intresse för att sätta sig in i det, till skillnad från allehanda rödtjuts-connoisseur hemma i sofforna.

Jag vet det finns öl av alla de slag, i vissa områden går det tre bryggerier per by. Men här kring så är det mest Koff, Karhu, Karjala som går åt, ni vet äkta mellanöl kring 4,5%. Starköl ligger ju där kring 6% uppåt.

I en bastu dricker man öl för att släcka törsten, en frusen vodka som matdryck, och en HK Sininen tillrädd på bastun, och en stark senap. Svart Turun sinappia (Åbo senap) är minimum.
Då blir det en lyckad bastukväll.

Ett trick när man tillreder korv på bastu ugnen, ifall man vill slippa att fettet rinner av och börjar luktar från ugnen. Låt korven ligga kvar i paketet sätt lite vatten på. Bör vara ett paket som man kan ha vatten i, typ denna http://kampanjat.hookoo.fi/files/tiesydameen/....
Bara att fylla mitten med vatten.

Kanterna skrynklar sig lite men annars hur bra som helst, ingen folie behövs. Kasta på vatten på ungnen medan man bastar så kommer ny kallt vatten på.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2014-10-17 13:55

En ordentligt avkyld Riesling ger livet en dimension ytterligare.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-10-21 07:26
Ursprungligen av kladda:

Jag ser verkligen framför mig hur du dricker "egenjäst mjöd" ur typ detta:
http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20140902020927/adventurerswanted/images/7/79/Signal_Horn_HamburgMuseum_2.jpg någonstans "i skogen utanför Umeå"

Inget för veklingar, det kan din bild intyga!

En tio år gammal bild på mig drickandes mjöd ur mitt horn. Det var på valborg, och mer än blött på åkern, så mina vikingaskor fick vila. Därför de slafsiga benlindorna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-21 11:30
Ursprungligen av MatsOlov:

En tio år gammal bild på mig drickandes mjöd ur mitt horn. Det var på valborg, och mer än blött på åkern, så mina vikingaskor fick vila. Därför de slafsiga benlindorna.

Det är personer som dig jag kommer förlita mig på när Ryssen kommer...
Stor kniv och mjöd, det spöar fancy vapen varje dag i veckan!

Bevaka tråden