Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Instant hotspot

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 13:01

Hej.
Antingen är jag korkad för jag får inte instant hotspot att funka som jag tycker att det borde.
Uppgraderat till Yosemite på min Macbook Pro 13" mid 2010, har IOS 8.0.2. på min iPhone 4S.
Båda är inloggade på mitt iCloud-konto.
Ändå får jag inte upp telefonen som val under Wifi, jag måste aktivera internetdelning på iPhonen för att den ska visas i listan, dock ser jag inte telefonens batteritid i listan.

Har jag missuppfattat det hela, som jag förstått ska man inte behöva aktivera internetdelning på telefonen för att detta ska funka?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 13:08

Du får hålla dig tills på måndag då du kan uppdatera till iOS 8.1

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 13:22
Ursprungligen av IngoX:

Du får hålla dig tills på måndag då du kan uppdatera till iOS 8.1

Aha, jag var för ivrig :).
Trodde att jag satt med för gammal telefon eller dator.

Gäller detta för att kunna skicka SMS från datorn också? Den funktionen funkar inte för mig. Att ta emot och ringa på telefonen via datorn funkar däremot sweet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 13:41
Ursprungligen av bjorsi:

Aha, jag var för ivrig :).
Trodde att jag satt med för gammal telefon eller dator.

Just det ja, då blir du besviken nu...
Instant Hotspot kommer inte funka på en 2010 års MBP, du får orka aktivera internetdelning manuellt.

Citat:

Handoff and Instant Hotspot are supported by the following Mac models, and require OS X Yosemite:

MacBook Air (Mid 2012 and later)
MacBook Pro (Mid 2012 and later)
iMac (Late 2012 and later)
Mac mini (Late 2012 and later)
Mac Pro (Late 2013)

Dessutom tolkar jag det som att en 4s också är för gammal, att den bara funkar för de övriga Handoff-funktionerna?

Citat:

Handoff is supported by the following iOS devices and requires iOS 8. Instant Hotspot requires one of these iPhone or iPad devices with cellular connectivity and iOS 8.1. Instant Hotspot also requires Personal Hotspot service through your carrier.

Phone 5 or later
iPhone 4s (sharing iPhone calls only)
iPad (4th generation), iPad Air, iPad Air 2
iPad mini, iPad mini with Retina display, iPad mini 3
iPod touch (5th generation)

http://support.apple.com/kb/HT6337?viewlocale...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 13:54
Ursprungligen av svantet:

Gäller detta för att kunna skicka SMS från datorn också?

Ja. Kräver iOS 8.1 alltså. Och SMS ska funka med alla modeller som stödjer Yosemite respektive IOS 8 enligt länken i förra inlägget.

  • Medlem
  • Mark
  • 2014-10-17 14:11
Ursprungligen av svantet:

Gäller detta för att kunna skicka SMS från datorn också? Den funktionen funkar inte för mig. Att ta emot och ringa på telefonen via datorn funkar däremot sweet.

Just SMS skulle väl komma först iom 8,1....

Avis på att du kan ringa via datorn... fungerar inte för mig... Misstänker dock vårt WLAN på jobbet... (HP grejor) som verkar hata allt vad apple gör i trådlös väg... (läste nånstans att wifi användes i samband med telefonerandet..)

Senast redigerat 2014-10-17 14:22
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 14:12
Ursprungligen av IngoX:

Just det ja, då blir du besviken nu...
Instant Hotspot kommer inte funka på en 2010 års MBP, du får orka aktivera internetdelning manuellt.
Dessutom tolkar jag det som att en 4s också är för gammal, att den bara funkar för de övriga Handoff-funktionerna?

http://support.apple.com/kb/HT6337?viewlocale...

Ok, då får jag både kräva en iPhone 6 och en ny MBP av chefen :P.
Viktigaste biten för mig är nog ändå att kunna svara på datorn om det ringer i luren och det verkar funka på min "gamla" men ack så användbara utrustning

Jag får inte det här med instant hotspot att lira. Datorn uppdaterad, telefonen uppdaterad med 8.1, carrier sertings 18.0 kom från Telia nu på morgonen. Inte fan får jag upp någon instant hotspot. Inte ens om jag aktiverar personal hotspot i telefonen dyker den upp i WiFi-menyn.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag får inte det här med instant hotspot att lira. Datorn uppdaterad, telefonen uppdaterad med 8.1, carrier sertings 18.0 kom från Telia nu på morgonen. Inte fan får jag upp någon instant hotspot. Inte ens om jag aktiverar personal hotspot i telefonen dyker den upp i WiFi-menyn.

Mig veterligen ska det gå via blåtand. Därav det automatiska. Datorn måste då hantera Blåtand 4.0 LE.
Frågan, för att kopiera mig själv, är om en USB-dongel räcker för att få igång all denna funktionalitet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-21 13:01

Som mattias säger måste du ha BT 4.0 LE och det har inte din dator för den är för gammal.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-21 16:15
Ursprungligen av lappen71:

Som mattias säger måste du ha BT 4.0 LE och det har inte din dator för den är för gammal.

Och det är inte bara BT 4.0 LE som gäller utan även mid-2012 som Apple ändrade till iom med den skarpa 10.10. Vi är många som hade det under beta-perioden, men tappade det på mållinjen... Dock kan kanske en patch av en kext-fil kunna lösa den saken. I allafall löser den Handoff.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 11:41
Ursprungligen av frazze:

Och det är inte bara BT 4.0 LE som gäller utan även mid-2012 som Apple ändrade till iom med den skarpa 10.10. Vi är många som hade det under beta-perioden, men tappade det på mållinjen... Dock kan kanske en patch av en kext-fil kunna lösa den saken. I allafall löser den Handoff.

Jaha därför får jag inte det att fungera på min Mid 2012

Kämpade som en idiot i två dagar med olika lösningar men fick inte det att fungera, tom mitt 5GHz nätverk kunde jag inte surfa på genom min dator. Anslutning var bra inga fel där men stog bara och "tuggade" hände ingenting.... installerade om Mavericks inatt och 5GHz fungerar utan problem.... skuuuumt allt det där tycker jag... får se om Apple släpper en "uppdatering" som gör att det öppnar för oss med Mid2012... då kanske jag uppdaterar igen!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-23 11:12
Ursprungligen av Darre80:

Jaha därför får jag inte det att fungera på min Mid 2012

Kämpade som en idiot i två dagar med olika lösningar men fick inte det att fungera, tom mitt 5GHz nätverk kunde jag inte surfa på genom min dator. Anslutning var bra inga fel där men stog bara och "tuggade" hände ingenting.... installerade om Mavericks inatt och 5GHz fungerar utan problem.... skuuuumt allt det där tycker jag... får se om Apple släpper en "uppdatering" som gör att det öppnar för oss med Mid2012... då kanske jag uppdaterar igen!

Oj. Ser att jag var lite otydlig. Förut fungerade det med mid-2011 men sedan höjdes kraven till mid-2012.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-23 12:05
Ursprungligen av frazze:

Oj. Ser att jag var lite otydlig. Förut fungerade det med mid-2011 men sedan höjdes kraven till mid-2012.

Japps därför kämpade jag med att få det att fungera, men utan resultat. Det roliga är att enligt Apple support så är min dator fortfarande "godkänd" för dessa funktioner men jag får inte det att fungera och tom så har mitt Bluetooth slutat fungera korrekt ingen enhet kunde ansluta sig (det var nog därför det felade) men också har datorn slutat surfa på mitt 5GHz nätverk... det stog still och hände inget alls.

Bytte tillbaka till Mavericks för tre dagar sedan och nu fungerar Bluetooth och mitt 5GHz nätverk. Apple säger till mig invänta uppdateringar till Yosemite

Någon som har fått det att lira mellan en iPhone och iPad. Jag har fått det att fungera med min Macbook men har ingen lycka mellan iOS-enheter.

Ursprungligen av Mactastic:

Någon som har fått det att lira mellan en iPhone och iPad. Jag har fått det att fungera med min Macbook men har ingen lycka mellan iOS-enheter.

Fungerar bra för mig (iPhone 5S, iOS 8.1 och iPad Wi-Fi 4 gen iOS 8.1).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-27 15:02

Det fungerade för mig i betan. Sedan dog det i den skarpa 10.10. Då googlade jag lite och fann att utläggning av AppleID skulle göra susen. Och det gjorde det... efter någon minut! Dom är inte snabba i Apples moln, det är dom inte.

Ursprungligen av frazze:

Det fungerade för mig i betan. Sedan dog det i den skarpa 10.10. Då googlade jag lite och fann att utläggning av AppleID skulle göra susen. Och det gjorde det... efter någon minut! Dom är inte snabba i Apples moln, det är dom inte.

Utläggning? Utläggning antar jag att du menar, och mer specifikt det ID som man använder som iCloud?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-27 16:59
Ursprungligen av pmarriott:

Utläggning? Utläggning antar jag att du menar, och mer specifikt det ID som man använder som iCloud?

Nästan komiskt..

Ursprungligen av mattiL:

Nästan komiskt..

Suck. Jag skulle kunna göra en lång utläggning om hur trött jag är.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-27 21:16
Ursprungligen av mattiL:

Nästan komiskt..

Javisst - man borde nästa logga ut då...

Ursprungligen av frazze:

Javisst - man borde nästa logga ut då...

Fast jag har varit en vecka i Tyskland och undrar banne mig om jag inte har lagt ut lite.

Ursprungligen av pmarriott:

Fast jag har varit en vecka i Tyskland och undrar banne mig om jag inte har lagt ut lite.

Ta det lite lugnt- du vill ju inte bli inlagd!

Ursprungligen av Mactastic:

Ta det lite lugnt- du vill ju inte bli inlagd!

Det är lugnt. Nu ska jag bara lägga in om ersättning för mina utlägg.

En annan har också lite små bekymmer med det här. Det fungerar inte alltid, utan det verkar mer vara så att det fungerar när OS X och iOS känner för att leka med varandra i några minuter. Och det är alltså inte ofta som de har den lusten..

Sitter med en Macbook Pro Retina Late 2013 och iPhone 6 som har uppdaterats till iOS 8.1.

Lite irriterande funktion när den inte fungerar som den ska trots att man möter systemkraven.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-28 14:06
Ursprungligen av maskh:

En annan har också lite små bekymmer med det här. Det fungerar inte alltid, utan det verkar mer vara så att det fungerar när OS X och iOS känner för att leka med varandra i några minuter. Och det är alltså inte ofta som de har den lusten..

Sitter med en Macbook Pro Retina Late 2013 och iPhone 6 som har uppdaterats till iOS 8.1.

Lite irriterande funktion när den inte fungerar som den ska trots att man möter systemkraven.

Jag tror att denna funktion kommer att fungera bättre efter någon eller några uppdateringar.
Samma sak var det med AirDrop mellan iOS-enheter där den fungerade lite svajjigt men nu är klockren.
Tråkigt att det ska vara så men det är min gissning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-04-04 04:50

Jag kan bekräfta att iOS 8.2 fortfarande har problem med att bibehålla instant hotspot och continuity. Det enda som fungera är att:

  • logga ut från iCloud

  • starta om iOS

  • logga in på iCloud

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-04-04 11:39

Men morgonens upptäckt är nedslående. Efter ett par timmars sömn och vila för både användare och utrustning så fungerar continuity inte längre för mobilsamtal. Trots att jag sitter kvar på samma nätverk med samma namn. Jag har parallellt ett 2,4 och 5 GHz med olika namn men samma IP-nummer. Dock plingar FaceTime och iMessage i alla enheter. Felsökning fortsätter...

Bevaka tråden