Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att surfa med VPN

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem att surfa samtidigt som jag kopplar upp min dator på företagets server via VPN. Vad kan det bero på?

All din trafik går förmodligen genom ditt företags VPN, brukar vara så, kontakta IT-avdelningen på ditt företag.

Hmm, det är jag som är dataavdelningen på mitt jobb...

På min förra Macbook Pro med samma VPN inställningar funkade det utan problem

Hur har du ställt in trafiken för VPN.

Går all Internet-trafik eller bara det som måste nå kontoret via VPN?

Det ska bara vara den trafik som ska nå kontoret som ska gå via VPN.

Det är för att jag ska kunna fjärrstyrda min jobbdator

Jag har precis samma bekymmer som dig. Det märkliga är att jag har internet på mitt windows 10 på samma dator som jag kör via vmware. Men i Yosemite är det stendött.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-07 13:08
Ursprungligen av killroy10:

Det ska bara vara den trafik som ska nå kontoret som ska gå via VPN.

Det kan ju vara så att ni gör med proxy-inställningar i webbläsare för att styra åtkomst till browsingen. Då räcker inte VPN:en.

Dock vet du ju detta redan, då du är IT-ansvarig.

Sedan så kan du inte speca vilken trafik som ska gå via VPN:en och vilken som inte ska det, inte om du kör native-lösningen i OS X. Då krävs det tredjepartsklient, om det ens går då.

Ursprungligen av zinned:

Sedan så kan du inte speca vilken trafik som ska gå via VPN:en och vilken som inte ska det, inte om du kör native-lösningen i OS X. Då krävs det tredjepartsklient, om det ens går då.

Det går väldigt bra att göra så. Alternativet finns under "Avancerat..." i Systeminställningar. Det fungerar på så sätt att subnät som med specificerade routes går genom VPN-tunneln (oftast interna nätet) medan resten av trafiken inte gör det.

Man kan även specificera domäner som ska gå via VPN-anslutningen.

edit: För att svara på TS fråga - har du ställt in DNS-servrar för anslutningen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-07 13:20
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det går väldigt bra att göra så. Alternativet finns under "Avancerat..." i Systeminställningar. Det fungerar på så sätt att subnät som med specificerade routes går genom VPN-tunneln (oftast interna nätet) medan resten av trafiken inte gör det.

Man kan även specificera domäner som ska gå via VPN-anslutningen.

edit: För att svara på TS fråga - har du ställt in DNS-servrar för anslutningen?

Se där, ja

Vid tidigare diskussioner, har dock aldrig varit aktuellt för undertecknad, så har jag läst och fått höra att detta inte är möjligt. Kanon att så inte är fallet

När jag nu nyfiket kollar i inställningarna så ser jag dock inte hur man skulle gå till väga.

Ursprungligen av zinned:

Se där, ja

Vid tidigare diskussioner, har dock aldrig varit aktuellt för undertecknad, så har jag läst och fått höra att detta inte är möjligt. Kanon att så inte är fallet

När jag nu nyfiket kollar i inställningarna så ser jag dock inte hur man skulle gå till väga.

Se skärmdump.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-07 14:29
Ursprungligen av hansfilipelo:

Se skärmdump.

Den inställningen vet jag självklart om men den säger ju inget, den ger en ju inget mer än att man styr ALL trafik över VPN:en.

Frågan var hur man kunde styra trafiken, dvs bestämma vilken trafik som skulle gå över VPN och vilken som inte skulle det.

Ursprungligen av zinned:

Den inställningen vet jag självklart om men den säger ju inget, den ger en ju inget mer än att man styr ALL trafik över VPN:en.

Frågan var hur man kunde styra trafiken, dvs bestämma vilken trafik som skulle gå över VPN och vilken som inte skulle det.

Sökdomäner har du under fliken DNS. Anrop till de domäner du anger där kommer gå genom VPN, förutsatt att DNS-servern för VPNet ger dig svar med nåbar adress.

Man kan också sätta manuella routes med kommandot "route" för att specificera subnät som ska gå över given VPN-tunnel.

1
Bevaka tråden