Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mail efter uppgradering till OSX 10.10.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mailinställningar säger att SMTP-servern är nedkopplad. Det gäller både Bredbandsbolaget och gmail. Mail via iCloude (i programmet Mail) fungerar dock bra.
Om det är ett lokalt eller hos värden -Bredbandsbolaget - kan jag ej få fram. I systeminställningar - internetkonton försöker jag ansluta till mitt konto då gäller ej lösenordet längre. Kontot är aktiverat i markeringsrutan. I webbmail hos BBB finns mina mail. Supporten på BBB ger ej support på mailklienter.

Har någon ett tips?

  • Medlem
  • Täby
  • 2014-10-20 16:10

Samma här!
Går bra att maila med iPhone/ipad via BBB men 10.10 verkar ha en bugg! Har ringt BBB och dom är medvetna om problemet!
/Johan

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2014-10-20 16:19
Ursprungligen av jnes:

Samma här!
Går bra att maila med iPhone/ipad via BBB men 10.10 verkar ha en bugg! Har ringt BBB och dom är medvetna om problemet!
/Johan

Har samma problem!Har BBB

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-20 16:48

Connection Doctor i Mail.app kan användas för felsökning, där kan man starta loggning till fil som sedan kan undersökas.
Kolla i Mail.app's meny: Window>Connection Doctor

Kan det vara att port 25 är spärrad? Fungerar port 465?

  • Medlem
  • Täby
  • 2014-10-20 17:39
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan det vara att port 25 är spärrad? Fungerar port 465?

Nej inga portar verka funka!
/Johan

Ursprungligen av jnes:

Samma här!
Går bra att maila med iPhone/ipad via BBB men 10.10 verkar ha en bugg! Har ringt BBB och dom är medvetna om problemet!
/Johan

Ursprungligen av Lg777742:

Har samma problem!Har BBB

Ursprungligen av mattiL:

Connection Doctor i Mail.app kan användas för felsökning, där kan man starta loggning till fil som sedan kan undersökas.
Kolla i Mail.app's meny: Window>Connection Doctor

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan det vara att port 25 är spärrad? Fungerar port 465?

Ursprungligen av jnes:

Nej inga portar verka funka!
/Johan

Tack för alla bekräftelser om eländet. Fick SMS från BBB på em att nu skall allt vara fixat. Är nu hemma vid fasta macen igen och mailen flyter in. Skönt. Däremot får jag fortfarande en varning att "Pop.bredband.net" inte har ett säkert certifikat, med frågan vill du öppna ändå? Bifogar ene skärmdump. Tog upp detta med BB-supporten men de kunde ej svara eller föreslog att blunda och köra.

Det är för att Mail tror SSL skall vara igång när det inte skall det.
Gå in på kontot och plocka bort bocken eller använd rätt portar som används vid SSL.

Detta problem har funnits i Mail sedan Lion. Inget nytt för världen.

Tack. Har bockat av alla konton och nu är varningen borta. Om detta varit med sedan Lion så har det aldrig visats hos mig tidigare. SSL behövs alltså inte som säkerhet i Mail?

SSL är alltid bättre när möjligheten finns.

Bredbandsbolaget har inställningar tillgängliga på: http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/ti...

Bekymret med Mail som funnits sedan Lion är att automatiska inställningar fungerar till en början. Helt plötsligt får för sig att inställningarna inte stämmer och väljer fel portar eller aktiverar SSL.

Vissa får aldrig det. Andra får det samma dag de konfigurerar mail. En del får det ex. 8 månader senare.

Det som är viktigt för att undvika problemen i mail är att alltid specificera vilka portar som gäller för inkommande och utgående mail. Då slipper man detta bekymmer helt.

Ursprungligen av Borttaget:

SSL är alltid bättre när möjligheten finns.

Bredbandsbolaget har inställningar tillgängliga på: http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/ti...

Bekymret med Mail som funnits sedan Lion är att automatiska inställningar fungerar till en början. Helt plötsligt får för sig att inställningarna inte stämmer och väljer fel portar eller aktiverar SSL.

Vissa får aldrig det. Andra får det samma dag de konfigurerar mail. En del får det ex. 8 månader senare.

Det som är viktigt för att undvika problemen i mail är att alltid specificera vilka portar som gäller för inkommande och utgående mail. Då slipper man detta bekymmer helt.

Tack för ditt tydliga svar. Jag blir dock litet ”nojig” kring SSL - på eller av. Jag har nu åter kryssat SSL för mina pop-konton då väljer mail port 995. Det tycks även stämma med BBB inställningsråd. För Gmail och iCloud väljs port 993 och är IMAP-konton

Hittar inte motsvarande portinställning för SMTP-utgående under mail-inställningar.
Efter aktiveringen av SSL så är pop-kontona inaktiva (SMTP nedkopplad i inställningar).

Mailprogrammet är synbart aktivt efter att jag godkänt certifikatvarningen som kom upp efter återställningen av SSL. Jag ser alltså mina mail: Det går däremot ej att skicka. Mailen hamnar i utkorgen och varningen dyker upp att servern är nedkopplad. Bif. dump.

Jag har fattat det som så, att jag måste koppla ur SSL för att få allt att funka. Vilken osäkerhet medför det - och hur?

Senast redigerat 2018-07-23 10:45
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-21 11:59

Det är din mailleverantör som bestämmer om SSL ska användas eller ej, bara att följa deras rekommendationer.
Om du klickar på Redigera SMTP-serverlista kan du välja SSL där.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2014-10-21 13:19

Samma när det gäller Spray Imap. Mail programmet hämtar dom mailen som finns på servern och efter 5 sekunder är alla borta.
Funkar smärtfritt i Outlook 2011 och via telefon.

Det måste vara ett fel i OS 10.10 Mail. Visserligen har Bredbandsbolaget haft mailstrul, men det är nu fixat och det går att använda deras webbmail. Mailprogrammet här funkar däremot av och till. Går att ta emot men ej att skicka.

Jag vill ändra inställningen POP till IMAP. Hittar ingen ingång till att ändra detta. Kan någon ge hjälp?

Var och hur aktiverar jag utgående e-postserver, som är nedkopplad. Bif skärmdump där jag fastnat.
Tidigare fråga om IMAP mot POP är numera ointressant, viktigast att få igång mailen.
Värden Bredbandsbolaget kan ej ge support på Mail utan hänvisar till Apple. BBB har f ö fått in flera liknande problem från användare som uppgraderat systemet.
Tacksam för hjälp

Senast redigerat 2014-10-22 11:45

Inställningarna du skall ändra. Glöm inte plocka bort automatiken som den lila pilen pekar på!

Senast redigerat 2018-07-23 10:46
Ursprungligen av aake39:

Tackar för hjälpen och skall försöka lösa problemet.
BBB svarade f ö så här klipp "Det andra problemet är att den nyaste versionen av Mac OS verkar ha ett problem med våra epost-serverar, och det är precis som du säger något galet med certifikaten. Det är flaggat som ett separat problem och även det klassad som en version av driftstörning. "

Jag har också haft problem med BBB med nya 10.10. Har kunnat ta emot mail som IMAP men kunde ej skicka. Dock verkar det vara löst nu på morgonen för nu kan jag skicka också.

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2014-10-22 10:31

Har själv BBB och mail som inte fungerar. Ska man sända mail på flera så ska det vara IMAP då fungerar det

Ursprungligen av aake39:

Först ett tack för allt engagemang. Tyvärr sitter jag fortfarande fast med min huvudbrevlåda - övriga funkar.Det går att skicka från brevlådan men ej ta emot.

Jag har följ dina råd ”illerG”. Har ändå en varningstriangel efter min huvudbrevlåda i mailprogrammet. Inställningarna säger inget om att smtp.bredband.net är nedkopplad (som tidigare)
I redigeringsvalen har jag gjort det du rekommenderade och dessutom lagt in användare och lösenord.

Bif två dumpar

Ursprungligen av Lg777742:

Har själv BBB och mail som inte fungerar. Ska man sända mail på flera så ska det vara IMAP då fungerar det

OK nu är det "hämta mail" som inte funkar för mig. Hur väljer jag IMAP? Hittar inget val för det i befintliga mailinställningar.

Ursprungligen av aake39:

OK nu är det "hämta mail" som inte funkar för mig. Hur väljer jag IMAP? Hittar inget val för det i befintliga mailinställningar.

du kan inte byta ett konto du redan lagt in utan får konfigurera det på nytt igen i mail.

Ursprungligen av Borttaget:

du kan inte byta ett konto du redan lagt in utan får konfigurera det på nytt igen i mail.

En svag misstanke om det - Tack. Då måste jag radera en brevlåda för att få plats med en ny (fem totalt) och då försvinner naturligtvis all koppling till tidigare sparade mail där, även om jag döper den nya lådan till samma namn och samma konto. Funderar ett varv till om det r värt risken. Det funkar ju faktiskt ändå med att ta emot mail med både iPad och iPhone, men där heter kontot märkligt nog IMAP. Automatik kanske.

Senast redigerat 2018-07-23 10:46
Ursprungligen av aake39:

En svag misstanke om det - Tack. Då måste jag radera en brevlåda för att få plats med en ny (fem totalt) och då försvinner naturligtvis all koppling till tidigare sparade mail där, även om jag döper den nya lådan till samma namn och samma konto. Funderar ett varv till om det r värt risken. Det funkar ju faktiskt ändå med att ta emot mail med både iPad och iPhone, men där heter kontot märkligt nog IMAP. Automatik kanske.

nu förstår du fel.

Mailen klarar båda varianter. Det är du som i programmet Mail inaktiverar pop-konto och bara lägger upp konto på nytt igen i programmet med IMAP-inställningarna.

Uppgifterna har du i tidigare länk jag lagt upp.

Ursprungligen av Borttaget:

nu förstår du fel.

Mailen klarar båda varianter. Det är du som i programmet Mail inaktiverar pop-konto och bara lägger upp konto på nytt igen i programmet med IMAP-inställningarna.

Uppgifterna har du i tidigare länk jag lagt upp.

Stort tack. Det verkar funka med den nya IMAP-lådan båda in och ut. Min gamla finns i inställningarna grå och passiv. Strålande, mardrömmen över. Gammal penchis börjar bli trött i huvudet och tänker inte lika klart som tidigare.

Senast redigerat 2018-07-23 10:46
1
Bevaka tråden