Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå ihop två Apple IDs

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-19 14:08

Hola
Detta kanske inte är någon större världslig sak.
Men iaf, det Apple ID jag använder sedan länge är satt på min privata domän, dvs ingen iCloud.com eller me.com adress, detta innebär dessvärre att vissa av Apples synkfunktioner över iCloud inte funkar, tex anteckningar etc. Kanske inget större problem när det finns tjänster som evernote etc som egentligen gör det bättre, men jag skulle ändå gärna vilja ha så att allt det funkar. Jag har även en iCloud adress registrerad, och det är den jag skulle vilja använda istället för min privata domän, men jag verkar inte få byta till en iCloud adress som den primära adressen, kanske är något jag måste göra i inställningen för mitt iCloud koton för att få det att funka. Så kort och gott, vet någon här om det går, vill självklart inte förlora allt det jag köpt på mitt befintliga Apple ID.

Fred

Citat:

Jag har flera Apple-ID. Kan jag slå ihop dem till ett enda Apple-ID?

Det går inte att slå ihop flera Apple-ID. Från och med nu bör du använda det Apple-ID du föredrar, men du kan fortfarande komma åt dina köpta objekt, såsom musik, filmer eller program med dina andra Apple-ID.

Om du undrar hur det fungerar med flera Apple-ID tillsammans med iCloud ska du läsa Apple-ID och iCloud.

Källa: http://support.apple.com/kb/HT5622?viewlocale...

Nope. Det går inte. trots att efterfrågan är enorm sedan begynnelsen av Apples tjänste-ekologi. Jag undrar varför...det kan i alla fall inte vara ett tekniskt problem - det är tekniskt en baggis för Apple att erbjuda ihopslagning av konton.

Ursprungligen av Demiurgen:

...det är tekniskt en baggis för Apple att erbjuda ihopslagning av konton.

Hur vet du det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-19 16:05
Ursprungligen av Demiurgen:

Nope. Det går inte. trots att efterfrågan är enorm sedan begynnelsen av Apples tjänste-ekologi. Jag undrar varför...det kan i alla fall inte vara ett tekniskt problem - det är tekniskt en baggis för Apple att erbjuda ihopslagning av konton.

Jo, kom fram till samma sura svar efter att googlat runt, och som du säger, jag är ju långt ifrån ensam om detta problem, framförallt eftersom Apple bytt domäner för sin tjänst både en och två gånger. Man får leva med att allt inte funkar helt enkelt.

Ursprungligen av Fredric:

Jo, kom fram till samma sura svar efter att googlat runt, och som du säger, jag är ju långt ifrån ensam om detta problem, framförallt eftersom Apple bytt domäner för sin tjänst både en och två gånger. Man får leva med att allt inte funkar helt enkelt.

Annars så kan man byta mailadress som är knuten till sitt Apple-ID, istället för att skapa ett helt nytt konto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-19 17:31
Ursprungligen av barbapappa_86:

Annars så kan man byta mailadress som är knuten till sitt Apple-ID, istället för att skapa ett helt nytt konto.

Det var det som jag testade, men du kan inte ändra till en iCloud eller en .me adress tyvärr, så därav jag kan inte få min iCloud adress att funka som mitt Apple ID, då måste jag regga den som ett Apple ID från början. Kör jag min iCloud adress som Apple ID försvinner alla mina inköp. Blir lite moment 22 tyvärr, lite oApple kan jag tycka.

Ursprungligen av Fredric:

Det var det som jag testade, men du kan inte ändra till en iCloud eller en .me adress tyvärr, så därav jag kan inte få min iCloud adress att funka som mitt Apple ID, då måste jag regga den som ett Apple ID från början. Kör jag min iCloud adress som Apple ID försvinner alla mina inköp. Blir lite moment 22 tyvärr, lite oApple kan jag tycka.

Man kan ändra den mailadress som är knuten till Apple-ID´t, inte flytta över appar etc som är köpt via ett annat Apple-ID. Om jag förstår dig rätt så tror du att ett Apple-ID är "hårdknutet" till en mailadress? Det stämmer ju inte riktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-19 18:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Man kan ändra den mailadress som är knuten till Apple-ID´t, inte flytta över appar etc som är köpt via ett annat Apple-ID. Om jag förstår dig rätt så tror du att ett Apple-ID är "hårdknutet" till en mailadress? Det stämmer ju inte riktigt.

Jo, det går att ändra email, och det är ju exakt det jag vill.
Det går,,, sålänge du INTE byter till en mail som som har en Apple domän, vilket är det jag vill för att få alla synk funktioner att funka, således så kan jag endast välja mellan att vara kvar med min egna domän som jag har idag och behålla alla inköp eller skapa ett nytt till Apple ID till min iCloud och få all synk men då förlorar jag alla inköp.

Jag kan tycka att det är lite konstigt att man inte kan byta till en icloud mailadress, som ännu INTE är knuten till ett Apple ID, skulle man kunna göra det hade detta varit löst. Kan förstå att det inte går att ha en knyta en icloud email som redan är knuten till ett annat Apple ID, men en iCloud email som "bara" är en ren email borde ju kunna ersätta den privata email adressen jag har idag.

Bättre för Apple att du alla appar igen helt enkelt.

Ursprungligen av Fredric:

Jo, det går att ändra email, och det är ju exakt det jag vill.
Det går,,, sålänge du INTE byter till en mail som som har en Apple domän, vilket är det jag vill för att få alla synk funktioner att funka, således så kan jag endast välja mellan att vara kvar med min egna domän som jag har idag och behålla alla inköp eller skapa ett nytt till Apple ID till min iCloud och få all synk men då förlorar jag alla inköp.

Jag kan tycka att det är lite konstigt att man inte kan byta till en icloud mailadress, som INTE ännu är knuten till ett Apple ID, skulle man kunna göra det hade detta varit löst. Kan fatta att det kanske skulle bromsa om den iCloud adressen jag har redan var knuten till ett Apple ID men det är den inte.

Vilka synkfunktioner är det du inte får och fungera bara för att det inte är en icloud.com eller me.com mailadress?

Jag har min gmail-adress som apple-id och jag har inga problem med någon som helst synk på mitt icloud, synkar anteckningar, påminnelser, bokmärken, icloudflikar i safari, podcasts, kontakter, kalender och nyckelring.

Ursprungligen av Fredric:

Jo, det går att ändra email, och det är ju exakt det jag vill.
Det går,,, sålänge du INTE byter till en mail som som har en Apple domän, vilket är det jag vill för att få alla synk funktioner att funka, således så kan jag endast välja mellan att vara kvar med min egna domän som jag har idag och behålla alla inköp eller skapa ett nytt till Apple ID till min iCloud och få all synk men då förlorar jag alla inköp.

Jag kan tycka att det är lite konstigt att man inte kan byta till en icloud mailadress, som ännu INTE är knuten till ett Apple ID, skulle man kunna göra det hade detta varit löst. Kan förstå att det inte går att ha en knyta en icloud email som redan är knuten till ett annat Apple ID, men en iCloud email som "bara" är en ren email borde ju kunna ersätta den privata email adressen jag har idag.

Jag är inte riktigt med här, får skylla på att jag har världens mansförkylning. Jag har då lyckats med att lägga till min @icloud.com till mitt Apple-ID.

Hur som haver så har du fått svar och du vet vad som måste göras

Så här säger de om mitt konto (dvs, jag kan använda min @icloud.com och min @gmail.com):

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-19 18:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag är inte riktigt med här, får skylla på att jag har världens mansförkylning. Jag har då lyckats med att lägga till min @icloud.com till mitt Apple-ID.

Hur som haver så har du fått svar och du vet vad som måste göras

Så här säger de om mitt konto (dvs, jag kan använda min @icloud.com och min @gmail.com):
http://www.bilddump.se/bilder/20141019182507-79.102.230.248.png

Kort och gott:

På mitt Apple ID har jag idag namnnamnsson@mindomän.se som primär adress = då funkar inte synken på anteckningar, då den kräver en iCloud "se screens nedan".

Försöker jag byta den primära mailen till min icloud.com mail så får jag inte det.

Har googlat runt och det går att koppla anteckningar så att just Google så det går via en gmail istället,, så det löser sig den vägen, tack google.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-19 19:24

Skapa icloud.com adressen "[email protected]".
Slå på Anteckningssynk och använd din mittnamn@mindomän.se som AppleID.
Sen att du har en iCloudmailadress kan du strunta i. Den måste bara finnas, inte användas.

1
Bevaka tråden