Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag tag på en installationsskiva för Leopard?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-10-18 17:16

Min installationsskiva 10.5.6 Leopard har blivit skadad och fungerar ej.
Var köper jag en ny, eller är det någon som kan greja mig en fungerande kopia?

Senast redigerat 2014-10-26 13:37

Vill du ha en ny får du nog kontakta Apple för via de vanliga kanalerna så är det nog bara Snow Leopard som går att få tag på.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-18 17:59
Ursprungligen av torin:

Min installationsskiva 10.5.6 Leopard har blivit skadad och fungerar ej.
Var köper jag en ny, eller är det någon som kan greja mig en fungerande kopia?

Vad är det för dator du behöver installera på? Kanske går det med en nyare version av OS X.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-10-18 18:46
Ursprungligen av onnyt:

Vad är det för dator du behöver installera på? Kanske går det med en nyare version av OS X.

Jag har en Powermac G5 model 7.3 med 2 processorer serienr:ck442jgvs8 Den nya skivan är på 465 GB

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-18 22:57

Jag kanske har en 10.5 hemma, kan kolla imorgon kväll.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-10-30 17:46

Jag hörde av mig till Apple. De kunde inte orna någon startskiva till 10.5.6 Leopard. Ville ha tillverkningsnummer på aktuell maskin och jag lämnade det. Han föreslog att jag skulle chansa på SnöLeopard. Så jag blev kopplad till en snubbe på Irland. Han talade grötigt och var svår att förstå. Men i vilket fall så beställde jag en skiva. Den har jag fått nu.
Matade in den i datorn och fick svaret att den bara kan köras på en dator med Intelprocessor.
Skivan kostade 149:- + frakt blev ungefär 209:- Känner mig besviken.

Så jag försökte igen med den 10.5.6 skiva som jag har. Om jag stängde av grejor i ANPASSA och ALTERNATIVT så tog datorn den efter två försök.
Efteromstart så kraschade den!
Så funkade den igen och jag körde programuppdatering. Första gången krasch, sedan funkade det.
Men så försvann denna disken, trots att den är helt ny, finns inte på skrivbordet. över 400 GB väck!
Datorn går att köra på den andra hårddisken, med samma system, märkligt.
Får väl nöja mig med att det går att köra Youtube på den.
Känner mig frustrerad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-30 18:03
Ursprungligen av torin:

Jag hörde av mig till Apple. De kunde inte orna någon startskiva till 10.5.6 Leopard. Ville ha tillverkningsnummer på aktuell maskin och jag lämnade det. Han föreslog att jag skulle chansa på SnöLeopard. Så jag blev kopplad till en snubbe på Irland. Han talade grötigt och var svår att förstå. Men i vilket fall så beställde jag en skiva. Den har jag fått nu.
Matade in den i datorn och fick svaret att den bara kan köras på en dator med Intelprocessor.
Skivan kostade 149:- + frakt blev ungefär 209:- Känner mig besviken.

Så jag försökte igen med den 10.5.6 skiva som jag har. Om jag stängde av grejor i ANPASSA och ALTERNATIVT så tog datorn den efter två försök.
Efteromstart så kraschade den!
Så funkade den igen och jag körde programuppdatering. Första gången krasch, sedan funkade det.
Men så försvann denna disken, trots att den är helt ny, finns inte på skrivbordet. över 400 GB väck!
Datorn går att köra på den andra hårddisken, med samma system, märkligt.
Får väl nöja mig med att det går att köra Youtube på den.
Känner mig frustrerad.

Är inte förvånad att en Apple anställd föreslår att du provar att installera Snow Leopard på en PPC G5 maskin!!

Kunskapen hos folk som jobbar hos Apple verkar ha dött med Steve Jobs' bortgång!!

Folk som jobbar på Apple Store med en "Genius" T-shirt är ett hån mot vad ordet betyder!!

Man kan titta på vilken webbsida som helst (lowendmac.com, everymac.com eller Apples egen tech-sida) och se att man inte kan gå längre än Leopard på en pre-x86 Mac.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-03 11:51

Det uppträder ett märkligt fel med 10.5.6. Jag har systemet installerat både på min G4 Powerbook samt på stationär G5.
Datorn beter sig konstigt, kan bli slö eller saker funkar inte som de ska.
När jag sedan via installationsskivan kör skivkontoll och reparera behörigheter, så är det alltid en hel radda av behörigheter som blivit fel. Får alltså göra detta emellanåt för att datorerna skall funka normalt.
Jag tror, men jag kan ju ha fel, att det är någon sida jag går in på som orsakar detta. Men det handlar bara om Svt, SR, Facebook, samt någon gång Aftonbladet. Den ena datorn också Youtube.
Vore intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter av detta.

Varför inte uppdatera till 10.5.8?

1
Bevaka tråden