Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Macbook Pro startar om själv flera gånger om dagen

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2014-10-05 21:34

Min MacBook pro startar om själv flera gånger om dagen. Från början var det när den utförde några "tunga processer" i Photoshop eller InDesign. Det var oftast när jag körde Indesign datorn kraschade, det blev bättre sedan jag installerat Indesign CC. Nu kan det ske när som helst. Problemen började när jag bytte till 10.9.5.

Ursprungligen av SvenåkeB:

...Problemen började när jag bytte till 10.9.5.

Vad menar du med "bytte till"? Bytte från vadå?

Tips 1:
Ladda ner och installera senaste uppdateringen en gång till, helst i combo-version: http://support.apple.com/kb/DL1760
Tips 2:
Om det inte hjälper, skapa en ny användare på datorn för att se om problemet uppstår även där.

  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2014-10-05 22:29

Uppgraderade

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "bytte till"? Bytte från vadå?

Tips 1:
Ladda ner och installera senaste uppdateringen en gång till, helst i combo-version: http://support.apple.com/kb/DL1760
Tips 2:
Om det inte hjälper, skapa en ny användare på datorn för att se om problemet uppstår även där.

Ja, uppgraderade, menar jag, från 10.8.x

Har du provat tipsen?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-14 16:50
Ursprungligen av SvenåkeB:

Min MacBook pro startar om själv flera gånger om dagen. Från början var det när den utförde några "tunga processer" i Photoshop eller InDesign. Det var oftast när jag körde Indesign datorn kraschade, det blev bättre sedan jag installerat Indesign CC. Nu kan det ske när som helst. Problemen började när jag bytte till 10.9.5.

Om inget annat hjälper, och det enbart händer vid tung belastning, så kan det ju vara kylning som är problemet.
Allt från igenkluddade kanaler till falerande fläktar till kylflänsar som sitter dåligt ihop med kylpasta på componenterna.

Men innan du kollar sånt testa ram minnet.

Vilken modell av MBP gäller det? Hade samma problem vid uppgraderering till Mavericks. Mina problem fick sin lösning i form av ett nytt logikkort pga känt hårdvarufel. Men så dramatiskt behöver det såklart inte vara i ditt fall.

  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2014-10-16 00:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du provat tipsen?

Ursprungligen av juanito:

Om inget annat hjälper, och det enbart händer vid tung belastning, så kan det ju vara kylning som är problemet.
Allt från igenkluddade kanaler till falerande fläktar till kylflänsar som sitter dåligt ihop med kylpasta på componenterna.

Men innan du kollar sånt testa ram minnet.

Ursprungligen av Manglobe:

Vilken modell av MBP gäller det? Hade samma problem vid uppgraderering till Mavericks. Mina problem fick sin lösning i form av ett nytt logikkort pga känt hårdvarufel. Men så dramatiskt behöver det såklart inte vara i ditt fall.

Det är en PowerBook Pro som är cirka två år gammal.
Jag har rensat på hårddisken så att jag nu har 99,9 GB ledigt utrymme.
Jag har kört Clean My Mac för att rensa bort skräpfiler och onödigt tunga filer.
Jag har uppgraderat systemet till version 10.9.5 combo.
Inget av detta hjälpte.
Så nu har jag följt råden Jesper. Skapat en ny användare och kör via mitt nya jag. (Det var ju lite tidsödande med att ändra accessen till mina mappar). Men nu får vi se hur det funkar. Än så länge en dags jobb utan ngn krasch.

Ursprungligen av SvenåkeB:

Det är en PowerBook Pro som är cirka två år gammal...

1. Det finns inget som heter PowerBook Pro. Du menar nog MacBook Pro.
2. Om någon frågar efter modell, så är man nog ute efter en mer specifik modellbenämning. Ju mer information som är tillgänglig, desto lättare att ge konkreta och relevanta tips. (Se: Apple-menyn --> Om den här datorn --> Mer info)

  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2014-10-17 00:12

Jo, det är klart att du har rätt. Som jag skrev i inledningen av den här tråden så är det en MacBook Pro. Var väl lite nostalgisk och tänkte på mina gamla Powermac. (Det gamla Mac OS må vara stenålder nu, men det var datorer som bara rullade utan de problem som finns med dagens OSX och Windows.
Det här är min dator:
Processor 2,4 GHz Intel Core i5
Minne 8 GB 1067 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce GT 330M 256 MB
Programvara OS X 10.9.5 (13F34)
När jag loggade in i morse (torsdag) så loggade jag in som min vanliga användare. Då kraschade systemet gång på gång efter bara någon minuts användning (3-4 omstarter). Loggade ut och loggade in på det nya kontot jag skapat och med detta har det rullat bra.
Har visserligen inte suttit vid datorn hela dagen, men 3-4 timmar totalt under återkommande perioder.

Ursprungligen av SvenåkeB:

...Det här är min dator:
Processor 2,4 GHz Intel Core i5
Minne 8 GB 1067 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce GT 330M 256 MB
Programvara OS X 10.9.5 (13F34)

Nära, men inte ända fram.

Informationen som du lämnade är jättebra, men det saknas något. Genom åren har det funnits flera olika modeller med 2,4 GHz i5, så av din information framgår det fortfarande inte vilken modell det faktiskt är.

Om du går till [Apple-menyn --> Om den här datorn --> Mer info], så står det en modellbenämning längst upp i det fönstret, typ "MacBook Pro sent 2011" eller något liknande. Det är den benämningen som också hade varit bra att redovisa.

Med uteslutningsmetoden skulle man nog kunna fastställa vilken modell det är, med hjälp av kombinationen av processor, minnestyp och grafikkort. Men det är ju lättare om du berättar det.

  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2014-10-17 12:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nära, men inte ända fram.

Informationen som du lämnade är jättebra, men det saknas något. Genom åren har det funnits flera olika modeller med 2,4 GHz i5, så av din information framgår det fortfarande inte vilken modell det faktiskt är.

Om du går till [Apple-menyn --> Om den här datorn --> Mer info], så står det en modellbenämning längst upp i det fönstret, typ "MacBook Pro sent 2011" eller något liknande. Det är den benämningen som också hade varit bra att redovisa.

Med uteslutningsmetoden skulle man nog kunna fastställa vilken modell det är, med hjälp av kombinationen av processor, minnestyp och grafikkort. Men det är ju lättare om du berättar det.

OK, man lär sig något nytt hela tiden
Där står:
MacBook Pro
15 tum, mitten 2010

Ursprungligen av SvenåkeB:

...MacBook Pro 15 tum, mitten 2010

Tack!

Så länge det funkar bra med den nya användaren, så finns det väl ingen anledning till fler åtgärder. Du får återkomma om du får krascher/omstarter även på den nya användaren.

  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2014-10-17 13:40

Tyvärr. Jag hade knappt skrivit det förra meddelandet förrän det blev en ny krasch inloggad som den nya användaren. Jag skulle bara placera en programikon i dockan så blev det svart. Har märkt på de senaste krascherna att det inte alltid är några avancerade kommandon jag gör. Dubbelklicka på en mapp var förra tillfället.

Kolla juanitos tips i inlägg 5.

  • Medlem
  • Mörkaste skogarna i Småland
  • 2014-10-17 21:52

Kör du SSD eller HDD i din MacBook Pro?

  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2014-10-17 22:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kolla juanitos tips i inlägg 5.

Jag ska kolla fläktarna, men hur testar man minnet?

  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2014-10-17 22:59
Ursprungligen av Håkis:

Kör du SSD eller HDD i din MacBook Pro?

Hur kan jag se vilken typ som finns i min MBP?

Ursprungligen av SvenåkeB:

...men hur testar man minnet?

https://www.google.se/search?q=memory+test+ma...

Ursprungligen av SvenåkeB:

Hur kan jag se vilken typ som finns i min MBP?

Har du bytt till en SSD? Om inte, så lär det vara en HDD.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-18 02:36
Ursprungligen av SvenåkeB:

OK, man lär sig något nytt hela tiden
Där står:
MacBook Pro
15 tum, mitten 2010

Just den modellen MacBook Pro 15 tum, mitten 2010 har jätteproblem med sina grafikkort. Det vassaste kortet NVIDIA GeForce 330M lägger ofta av och krånglar och hänger sig samt går sönder och då återstår endast det klena grund grafik kortet intel HD Graphics som är bedrövligt segt ett skämt i prestanda, en stor miss från Apples sida där.
Men om du väljer att köra på det klena grafikkortet Intel HD Graphics kan kanske dina problem med hängningar försvinna.

Modell MacBook Pro 15 tum mitten 2010 rekommenderar jag att man håller sig borta ifrån när det kommer till begagnat köp.

Jo, jag håller med Cubeis, det låter som problemet jag hade med min trotjänare MBP 15'' 2010. Hade! Jag hade nämligen en sagolik tur.

Här kan du läsa hur det gick för mig. Omedelbart felsökningstips: Ladda hem gfxCardStatus, v.2.3 och sätt den på att bara köra integrerad grafik. Om omstarerna upphör/minskar drastiskt, är det ganska stor risk att du har fått det ökända problemet med grafikkortets automatiska växling efter just uppgradering till Mavericks. Å andra sidan är datorn hyfsat körbar då, men kan t.ex. inte kopplas in i en extern skärm (det kräver att den växlar till dedikerad grafik).

Du är i sådant fall inte ensam, det är ett välkänt problem som blommade ut på riktigt vid släppet av apples (sedan igår) NÄST senaste operativsystem. Hur felet artar sig på Yosemite är inte, vad jag vet, dokumenterat än.

  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2014-10-18 15:49

Tack. Jag får väl prova CardStatus. Har upptäckt nu att det är nästan alltid när jag dubbelklickar på en mapp för att öppna den som kraschen uppstår. Så att det har att göra med grafikkortet låter väl troligt.

  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2014-10-22 15:48

Tack för all hjälp bäst vänner. Nu har jag kört två dagar med CardStatus utan en enda krasch

  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2014-11-05 10:22

Problemen tillbaka

Ursprungligen av Manglobe:

Jo, jag håller med Cubeis, det låter som problemet jag hade med min trotjänare MBP 15'' 2010. Hade! Jag hade nämligen en sagolik tur.

Här kan du läsa hur det gick för mig. Omedelbart felsökningstips: Ladda hem gfxCardStatus, v.2.3 och sätt den på att bara köra integrerad grafik. Om omstarerna upphör/minskar drastiskt, är det ganska stor risk att du har fått det ökända problemet med grafikkortets automatiska växling efter just uppgradering till Mavericks. Å andra sidan är datorn hyfsat körbar då, men kan t.ex. inte kopplas in i en extern skärm (det kräver att den växlar till dedikerad grafik).

Du är i sådant fall inte ensam, det är ett välkänt problem som blommade ut på riktigt vid släppet av apples (sedan igår) NÄST senaste operativsystem. Hur felet artar sig på Yosemite är inte, vad jag vet, dokumenterat än.

Tyvärr så är nu problemen tillbaka. Flera krascher per dag, bland annat när jag använder Indesign CC, och när jag försöker ändra till Integread i gfxCardStatus, v.2.3 så säger den att detta inte är möjligt när jag använder Adobe CC och Google Crome. Kan uppgraderingen till Yosemite vara en lösning?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-05 10:55

Det tror jag inte. Det är nog så att vissa program alltid använder det andra grafikkortet och då sitter du där. Men jag har själv aldrig haft någon dator med dubbla grafikkort...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-05 13:55
Ursprungligen av kenjon:

Det tror jag inte. Det är nog så att vissa program alltid använder det andra grafikkortet och då sitter du där. Men jag har själv aldrig haft någon dator med dubbla grafikkort...

Helt rätt tänkt vissa program använder det kraftiga grafikkortet och då är det kört. bara att acceptera det ingen lösning på det tyvärr.

  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2014-11-05 14:46
Ursprungligen av cubeis:

Helt rätt tänkt vissa program använder det kraftiga grafikkortet och då är det kört. bara att acceptera det ingen lösning på det tyvärr.

Jag har en äldre MacBook Pro, kan man byta till den datorns grafikkort?

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro2,2
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2,33 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: MBP22.00A5.B07
SMC-version (system): 1.12f5

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-05 15:01
Ursprungligen av SvenåkeB:

Jag har en äldre MacBook Pro, kan man byta till den datorns grafikkort?

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro2,2
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2,33 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: MBP22.00A5.B07
SMC-version (system): 1.12f5

Nej ! Fastlött och ej kompatibelt. Byta moderkort enda chansen då på din MBP 2010 vilket är dyrt och inte värt besväret, utan du får väl använda den som surfdator med enklare program.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2014-11-06 08:25

GfxCardStatus har väl inte uppdaterats på ett tag, så den kanske inte är så "tvingande" som man skulle önska i det här fallet.

En möjlighet är väl att ta bort drivrutinen för det diskreta grafikkortet så att det helt enkelt inte finns tillgängligt för systemet.

Jag hittade den här guiden: Macbook Pro Discreate Graphics Card Issue Fix Updated

Citat:

1. Reboot Mac and enter to the Console mode (Command + S before gray screen appear)

2. mount -uw /

3. create folder example /_temp
4. move ale AMD folders (files) to folder you created
sudo mv /System/Library/Extensions/AMD*.* /_temp

!!!! 5. Execute command:
sudo kextcache -v 1 -m /System/Library/Caches/com.apple.kext.caches/Startup/Extensions.mkext /System/Library/Extensions/

This will rebuild kexts cache which won’t contain AMD drivers kexts

6. restart your Mac using – sudo reboot

7. Start your Mac normally – Mac should use only Integrated Graphics Card now and it should boot always using integrated gpu.

REALY IMPORTANT !!! Turn off any updates which are connected to Mac OS X !!! Any system update can break this state again. This fix worked for me. My mac was freezed completly. Now Im writing from it this post!

Några förbehåll

  • Jag har inte testat instruktionerna själv, så jag vet inte att de fungerar. Testa på egen risk alltså.

  • Eftersom du behöver vara i Unix skal och peta på drivrutinerna så rekommenderar jag en backup av datorn innan du börjar. Det kan mycket väl bli så att du behöver installera om.

  • Guiden är skriven för en dator med AMD grafikkort, men i din dator sitter det ett grafikkort från NVIDIA. Du behöver alltså hitta vilken drivrutin som ska tas bort.

I mitt fall var GFXcardstatus mest ett verktyg för att fastställa att det var just grafikkortet som strulade. Eftersom datorn inte startade om på integrerad grafik men fick tuppjuck vid dedikerad grafikväxling kunde jag samla på mig en hel del info och fick rätt mot Apple. Och det KAN ju vara värt ett försök, men jag hade rätt mycket kött på bena när jag fick mitt Logikkort utbytt, och hade innan dess dessutom felsökt typ ALLT med Apple över telefon. Så även om du kan ta dig till en Applebutik är chanserna att de kan hjälpa dig små.

Precis som flera säger är allt ihoplött, så att bara byta det felande grafikkortet går inte. Prisförslaget jag fick i butik för logikkortet – innan de böjde sig – var ca 5 000 SEK (oklart om det var med eller utan moms). Väg det för och emot vad du har råd och möjlighet att göra. Eller testa att "avaktivera" dedikerade grafikkretsen via fixet som föreslås häruppe, men vissa program kommer inte vilja pola då. T.ex. externa skärmar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-06 12:51
Ursprungligen av theN:

GfxCardStatus har väl inte uppdaterats på ett tag, så den kanske inte är så "tvingande" som man skulle önska i det här fallet.

En möjlighet är väl att ta bort drivrutinen för det diskreta grafikkortet så att det helt enkelt inte finns tillgängligt för systemet.

Jag hittade den här guiden: Macbook Pro Discreate Graphics Card Issue Fix Updated

Några förbehåll

  • Jag har inte testat instruktionerna själv, så jag vet inte att de fungerar. Testa på egen risk alltså.

  • Eftersom du behöver vara i Unix skal och peta på drivrutinerna så rekommenderar jag en backup av datorn innan du börjar. Det kan mycket väl bli så att du behöver installera om.

  • Guiden är skriven för en dator med AMD grafikkort, men i din dator sitter det ett grafikkort från NVIDIA. Du behöver alltså hitta vilken drivrutin som ska tas bort.

Finfint tips men om inte trådskaparen vet om att grafikkort på bärbara datorer för det mesta är fastlödda vilket faller sig naturligt, eller ställer en fråga om ett tre år äldre gammalt logikkort på en MBP 2007 med tillhörande grafik funkar på hans 3 år nyare MBP 2010 dator så kanske detta tips är "överkurs" eller vad tror du

Bevaka tråden