Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppesittarkväll med 99mac

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 20:32
Ursprungligen av Capeman:

Det har stått klart ganska länge att det här eventet INTE skulle handla om Apple TV. Jag satte en liten peng på det i en annan tråd men ingen vågade sätta emot. Om man verkligen hoppades på en ny Apple TV så lurade man sig själv.

Precis Apple TV har kommit att spela en större roll för varje ny modell så den får säkert ett eget utrymme i nära framtida event istället.

Detta event handlar om iMac Retina och uppgradering av iPads samt operativsystemen. Fullt tillräckligt tycker säkert Apple och många med dem

Dessa events innehåll är genomtänkt både till höger och vänster och framtill och baktill ur alla möjliga vinklar för att maximera och hålla upp försäljningen inom alla produktområden.

Ursprungligen av primu[s]®:

Men VAD var det som var "way to long" då?

iMac med Retinaskärm

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 20:47
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag hoppas fortfarande på en tyst uppdatering.

Ser mörkt ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-16 20:49

Lite över-hype:at event, inte sant...?

5K / Retina iMac är ballt MEN alla andra iMacar står stilla. Ingen TB2, ny CPU eller GPU. Retina-Macen blir ingångsmässigt dyr, även om den landar på vad en high-end iMac ofta gjort. Valet med AMD som GPU-leverantör är högst tveksamt. Ett GTX-980M tror jag skulle sopa mattan med ett R295MX eller top-of-the-line heter. Jag tror Apple lite håller tillbaka på iMacen för att den inte ska konkurera med MacPro...

Nya iPads är trevligt men inget revolutionerande där direkt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nya iPads är trevligt men inget revolutionerande där direkt.

Vad finns det egentligen att revolutionera vad gäller iPad och plattor rent generellt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-16 20:52
Ursprungligen av koffas:

Riktigt tråkigt att det inte blev någon Retina Thunderbolt display, lär väl komma inom ett år.

Håller med. Jag tror det finns problem på hårdvarusidan att lösa en koppling för 5K. Exempelvis hanterar officiellt inte GPU:n i iMac så pass hög upplösning som skärmen har. Jag tror det är lättare för Apple att börja med en "all in one" och sedan lösa det på sin fristående skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-16 20:53
Ursprungligen av maskh:

Vad finns det egentligen att revolutionera vad gäller iPad och plattor rent generellt?

Skärmar med tactile-feedback.

Fast Apple skulle inte kallat eventet "it's been way to long" när de har EN produkt som typ fyller det (retina desktop).

Ursprungligen av Chaosstar:

Blev iPad Air 2 lättare också?

Svarar mig själv.
Wi‑Fi + Cellular: -34 gram
Lättare alltså.

Sa inte Apple att nya Mac Mini kommer med pcie-storage? Innebär det inte SSD? Eller vill de bara jävlas lite och ändå köra mekaniskt?

Ursprungligen av maskh:

Sa inte Apple att nya Mac Mini kommer med pcie-storage? Innebär det inte SSD? Eller vill de bara jävlas lite och ändå köra mekaniskt?

Istället för 2,5 tum SSD så är det en mindre sticka.
Fortfarande plats för en vanlig disk.

EDIT: Får väl tillägga att detta är mitt antagande.

Ursprungligen av Borttaget:

Istället för 2,5 tum SSD så är det en mindre sticka.
Fortfarande plats för en vanlig disk.

Fast enligt Apple Store så är det vanliga sketna mekaniska diskar i de nya - alternativt Fusion drive.

Senast redigerat 2018-07-23 10:43
Ursprungligen av maskh:

Fast enligt Apple Store så är det vanliga sketna mekaniska diskar i de nya - alternativt Fusion drive.

Jaha. Det där var inte där nyss när jag kollade. Måste ha blivit något knas då.

Edit: Det syns inte nu heller. Inte för mig iaf.

Senast redigerat 2018-07-23 10:43
Ursprungligen av maskh:

Jaha. Det där var inte där nyss när jag kollade. Måste ha blivit något knas då.

Edit: Det syns inte nu heller. Inte för mig iaf.

Skillnad på billigaste alternativet och dyraste.

Ursprungligen av Borttaget:

Skillnad på billigaste alternativet och dyraste.

Jaha. Tack.

Senast redigerat 2018-07-23 10:43
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 23:16

KOD RÖD! KOD RÖÖÖD! YOSEMITE FINNS NU ATT LADDA NER!! Ja, självklart tryckte jag på Ladda ned innan jag skickade detta, för att hamna före er.

Ursprungligen av maskh:

Nu är det bara att vänta på att Yosemite släpps i App Store då.

Mac Mini blev just ett självklart köp. Får prioritera den före iPhone 6.

Why?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-10-17 08:05
Ursprungligen av Erik.dv:

Lite över-hype:at event, inte sant...?

Det tycker jag inte alls. De enda som överhypar Apples event är alla dessa macsiter, ivrigt påhejade av skandalpressen (af, ex etc) och sjukt överdrivna förhoppningar hos fot-folket som resultat.

Citat:

5K / Retina iMac är ballt MEN alla andra iMacar står stilla. Ingen TB2, ny CPU eller GPU. Retina-Macen blir ingångsmässigt dyr, även om den landar på vad en high-end iMac ofta gjort. Valet med AMD som GPU-leverantör är högst tveksamt. Ett GTX-980M tror jag skulle sopa mattan med ett R295MX eller top-of-the-line heter. Jag tror Apple lite håller tillbaka på iMacen för att den inte ska konkurera med MacPro...

Visst kan det vara så, att dom håller igen lite, men nu är iMac en mycket bra dator som den är, mer än fullt tillräcklig för 95-99% av alla normala användare. För proffs som behöver mer finns som sagt MacPro. Själv sitter jag på en iMac 27" 2,8 GHz i7, late 2009 och det enda jag egentligen känner behov av är en retinaskärm, sen skulle det vara skoj med en SSD också, men det är inget som jag behöver då kraften och hastigheten mer än väl räcker till.

Citat:

Nya iPads är trevligt men inget revolutionerande där direkt.

Varför måste varje event från Apple innehålla något revolutionerande? Jag tycker det räcker med bra produkter och lösningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-17 09:57
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför måste varje event från Apple innehålla något revolutionerande? Jag tycker det räcker med bra produkter och lösningar.

Absolut inte men då finns saker Apple inte måste göra inför dessa event:
1. Man kallar eventet för det man gör
2. Flera nyckelpersoner inom Apple sa i flera intervjuer i somras man 2014 kommer släppa de bäst produkterna de någonsin jobbat på / med inom Apple.

Det är lite över-hype:at redan där.

Att du klarar dig på en 2009-års iMac är fenomenalt för dig. Så är inte fallet för alla. Min kollegas 2011 iMac kändes brutalt långsam innan vi byte till en SSD där. Personligen borde Apple göra saker som Fusion Drive eller en 256GB SSD standard på de flesta maskiner man har, men man håller igen där. Det skulle vara "It's been way to long!" för många tror jag…

Senast redigerat 2014-10-17 10:38
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-10-17 11:17
Ursprungligen av Erik.dv:

SSD

Alla datorer utan SSD är brutalt långsamma.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-10-17 12:35
Ursprungligen av Erik.dv:

Absolut inte men då finns saker Apple inte måste göra inför dessa event:
1. Man kallar eventet för det man gör
2. Flera nyckelpersoner inom Apple sa i flera intervjuer i somras man 2014 kommer släppa de bäst produkterna de någonsin jobbat på / med inom Apple.

Det är lite över-hype:at redan där.

Inget av det du skriver där säger överhypat för mig.

1. Way to long. Det är bara ett namn, läs inte in dina förväntningar i det. Det anala analyserandet av rubrik och logo inför Apples event har gått alldeles för långt.
2. Som ovan, läs inte in dina förväntningar i vad dom säger. Klart att det alltid är det senaste man jobbar på som är det bästa, så tror jag det känns för de flesta som faktiskt skapar något.

Apple store är nere, thunderbolt display retina på g?

Ursprungligen av koffas:

Apple store är nere, thunderbolt display retina på g?

Tyvärr, den är nere för att förbereda för beställning av nya iPad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-17 13:52
Ursprungligen av MatsOlov:

Inget av det du skriver där säger överhypat för mig.

1. Way to long. Det är bara ett namn, läs inte in dina förväntningar i det. Det anala analyserandet av rubrik och logo inför Apples event har gått alldeles för långt.
2. Som ovan, läs inte in dina förväntningar i vad dom säger. Klart att det alltid är det senaste man jobbar på som är det bästa, så tror jag det känns för de flesta som faktiskt skapar något.

Apple har traditionellt sätt aldrig pratat eller nämnt ej utgivna produkter. Det är klart när man bryter en sådan trend att man, Apple, skapar en hype. Det är ingen tredjepartsjournalist som gör det åt dem, de gör det helt själv.

Jag hade inga direkta förväntningar för event. Jag trodde det skulle komma en iMac Retina, jag hoppades väl lite på en AppleTV-revision delux men det kom inte.

Sidnotering så är iPad Mini 3 inte uppdaterad likt iPad Air 2… Den har ett högre versionsnummer än Air 2 men sämre prestanda på alla punkter? Idiotisk av Apple skulle jag spontant säga. Det var ett geni-drag förra året att ha iPad Mini Retina, iPad Air och iPhone 5s på exakt samma plattform (giver or take).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 14:07
Ursprungligen av Erik.dv:

Sidnotering så är iPad Mini 3 inte uppdaterad likt iPad Air 2… Den har ett högre versionsnummer än Air 2 men sämre prestanda på alla punkter? Idiotisk av Apple skulle jag spontant säga. .

Det håller jag med om helknasigt hur tänkte Apple där ? I sin iver och försäljningskåthet så hoppas tydligen Apple att siffran 3 i detta fallet ska hjälpa till att hålla upp försäljningen på iPad mini nu när Retina skärmen har spelat ut sin roll lite inom det segmentet.
Det är väl mer fråga om smidighet oavsett siffror egentligen vad man väljer en iPad mini eller iPad Air, men Apple gör väl sitt tappra försök och kör nästan över Air i alla fall i sifferväg

Senast redigerat 2014-10-17 14:29
Ursprungligen av MatsOlov:

Inget av det du skriver där säger överhypat för mig.

1. Way to long. Det är bara ett namn, läs inte in dina förväntningar i det. Det anala analyserandet av rubrik och logo inför Apples event har gått alldeles för långt.
2. Som ovan, läs inte in dina förväntningar i vad dom säger. Klart att det alltid är det senaste man jobbar på som är det bästa, så tror jag det känns för de flesta som faktiskt skapar något.

Kanske inte riktat direkt till dig, men är inte det själva meningen med Apple's releaser - att det ska vara hypat? Annars skulle väl dom inte hålla det lika hemligt som Area51 utan i stället presentera offentliga roadmaps? Apples stora grej ÄR ju hemlighetsmakeriet inför varje release som gör att alla fanboys sitter uppe och att folk blir smått hysteriska på en bladkontakt på åtta millimeter som eventuellt kan vara till en kommande iPhone? Därav de otaliga "ryktessidor" som finns där ute.

Samma sak gäller ju loggan och sloganen till gårdagens event. Apple's PR-kanal har ju alltid varit duktiga med allt det här och jag håller med vad som flera sagt här att jag också är lite besviken på eventet och även att det kändes lite krystat och genomstressat. Nu har jag ju jobbat på ett större Amerikanskt IT-företag under tio år och vet ju att de tenderar att bli lite väl "cheesy" ibland.

Det är mina fem cent för gårdagen. Nu väntar jag på att iMac får Broadwell CPU så att jag kan byta ut min förvisso inte så gamla (late 2012) iMac mot en Retinaversion.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-10-17 15:46
Ursprungligen av Erik.dv:

Apple har traditionellt sätt aldrig pratat eller nämnt ej utgivna produkter. Det är klart när man bryter en sådan trend att man, Apple, skapar en hype. Det är ingen tredjepartsjournalist som gör det åt dem, de gör det helt själv.

Visst har Apple sagt sådant tidigare. Inför 25-års jubileet av Mac sa självaste Steve Jobs att det skulle komma ett helt gäng fantastiska produkter under året.

Sen är det självklart att Apple rider på den hype som skapats runt Apple och deras produkter de senaste åren, dum vore dom väl annars. Gratis reklam

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-18 18:23
Ursprungligen av Manche:

Jag tror certifikatet binds med ditt användarnamn på Mumble. Har du samma användarnamn i iOS-versionen så är certifikatet redan taget till din dator. Kör olika namn eller tanka över certifikatet så borde det funka

Svarar sent då jag är borta på kurs.
Jag testade med iOS minst 10 gånger först, utan att det funkade. Sedan testade jag med OSX, och det funkade. Så certifikatet var inte taget.

Bevaka tråden