Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen Retina på Imac

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

UPPDATERAD. Apple har äntligen lyckats få in en Retina-upplöst skärm i Imac med 27-tumsskärm. Den nya datorn finns tillgänglig från idag och bjuder på 5K-upplösning.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2014-10-16 20:24

"Datorn kostar från 2 499 dollar, motsvarande 17 900 kronor."

Nja. Snarare 25 000 kronor med Apples växlingskurs där 1$ = 10 kronor.

Tim blir bara bättre för varje presentation och Hairforce One äger ju stort

Jag är faktiskt lite besviken här. Det är fint med en iMac med Retina, men varför envisas med att hålla kvar vid fusiondrive? Ge oss riktiga SSD-diskar och skit i det gamla. Den som vill ha stort lagringsutrymme och är beredd att betala får väl lägga till det eller förlita sig på externa hårddiskar via Thunderbolt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 20:40
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple har äntligen lyckats få in en Retina-upplöst skärm i Imac. Den nya datorn finns tillgänglig från idag och bjuder på 5K-upplösning.

Läs hela artikeln här

Enda som håller mig ifrån denna är AMD kretsen. Senast de använde AMD grafikkrets 2011 gick ju en stor del av datorerna sönder. Återkallningen på imac med HD6970m och MBP2011 med HD6750 och HD6770. Stor felprocent på de grafikkretsarna. Så för allt i världen varför valde de inte nVidia?

En iMac med retinaskärm med ett GTX980m, och jag hade slängt mig på köpknappen. Men icke.

Ursprungligen av heek:

Enda som håller mig ifrån denna är AMD kretsen. Senast de använde AMD grafikkrets 2011 gick ju en stor del av datorerna sönder. Återkallningen på imac med HD6970m och MBP2011 med HD6750 och HD6770. Stor felprocent på de grafikkretsarna. Så för allt i världen varför valde de inte nVidia?

En iMac med retinaskärm med ett GTX980m, och jag hade slängt mig på köpknappen. Men icke.

Nvidia hade också stora problem några år tidigare så det är nog skit samma...

http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale...

Ursprungligen av heek:

Enda som håller mig ifrån denna är AMD kretsen. Senast de använde AMD grafikkrets 2011 gick ju en stor del av datorerna sönder. Återkallningen på imac med HD6970m och MBP2011 med HD6750 och HD6770. Stor felprocent på de grafikkretsarna. Så för allt i världen varför valde de inte nVidia?

En iMac med retinaskärm med ett GTX980m, och jag hade slängt mig på köpknappen. Men icke.

Sitter kvar på min iMac 27" från 2009 med ATI/AMD-kort, och det känns fortfarande som att det var igår jag köpte den datorn, så nöjd är jag.

Ursprungligen av maskh:

Jag är faktiskt lite besviken här. Det är fint med en iMac med Retina, men varför envisas med att hålla kvar vid fusiondrive? Ge oss riktiga SSD-diskar och skit i det gamla. Den som vill ha stort lagringsutrymme och är beredd att betala får väl lägga till det eller förlita sig på externa hårddiskar via Thunderbolt.

Du kan välja att byta ut fusiondriven mot 256GB flashbaserad SSD utan kostnad.

Jo, när det gäller grafikkortstillverkare så är min erfarenhet från två olika sekel att tillverkarna är skitsamma - dom har alla haft eländiga versioner och fantastiska lyft. Idag är det bara två bjässar kvar och jag kan omöjligt säga att någon är "bättre" än den andra eller har fler felprocent än den andra. Dött lopp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 21:05
Ursprungligen av radaradam:

Sitter kvar på min iMac 27" från 2009 med ATI/AMD-kort, och det känns fortfarande som att det var igår jag köpte den datorn, så nöjd är jag.

Jo, samma här, har en 2011 MBP med 6770 kort. Använder den dagligen, men vet att just denna versionen har problem så känns lite som en tickande bomb.

Ursprungligen av Borttaget:

Nvidia hade också stora problem några år tidigare så det är nog skit samma...

http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale...

Det berörde inte enbart Apple, andra tillverkare hade problem med den GPUn också. Har inte sett rapporter med andra tillverkares datorer med AMD´s 6750,6770 & 6970 M-serie.

Senast redigerat 2018-07-23 10:42
Ursprungligen av heek:

Det berörde inte enbart Apple, andra tillverkare hade problem med den GPUn också. Har inte sett rapporter med andra tillverkares datorer med AMD´s 6750,6770 & 6970 M-serie.

Då skall du inte klaga på AMD eller Nvidia utan snarare på Apple

Logik: Eftersom nästan alla grejer i en iMac kommer från andra tillverkare så kan man alltså aldrig klaga på Apple :-D. Man undrar ju varför Apple renoverar eller t.o.m. byter ut datorer när grafikkort, processorer, ram-minnen, wifi-kort - allt tillverkat av andra tillverkare - falerar? Dom borde ju bara säga: sorry - inte vårt fel - grejerna vi köpte för att sätta ihop iMacen visade sig vara skit. Sorry.
Om skarvarna släpper...kan man då skylla på Apple? nej, dom köper limmet från extern producent...det är denna producent som ska klandras. Men den producenten är oskyldig ty dom köpte indigrienserna till limmet och en av indigrienserna var defekt...innehöll för lite hartsämnen. Producenten av detta ämne - hartskonglomeratet - är att klandra....men dom menar att dom bör frias från all klander då dom köpte en kemi-utbildning för personalen som tydligen inte höll måttet; personalen blandade fel på grund av det.

  • Medlem
  • 2014-10-16 21:55

"Äntligen Retina på Imac".

Jaså? Jag tycker min 27" iMac 2011 fyller mina krav med råge när det gäller det visuella.

Retina? 5K? Vem bryr sig? Inte jag i alla fall.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-10-16 22:30
Ursprungligen av Ljung:

"Äntligen Retina på Imac".

Jaså? Jag tycker min 27" iMac 2011 fyller mina krav med råge när det gäller det visuella.

Retina? 5K? Vem bryr sig? Inte jag i alla fall.

Jag har en 27 iMac från 2010 som fungerar perfekt och har bra skärm, men jag tar även en hel del bilder med min systemkamera som ligger på runt 6000*4000 i upplösning så jag inbillar mig att de borde synas bättre på en skärm med dubbelt så många pixlar som det finns på min nuvarande skärm, eller är jag ute och seglar nu?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2014-10-16 22:36

Tråkigt att de inte passade på att uppdatera TB-skärmen samtidigt. Finns säkerligen många som jag som sitter med gamla CD 30" som gärna skulle ställa dit en modern, högupplöst, variant istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 01:03

Hade varit ett definitivt köp om de hade kört med Nvidia 980M och inte AMD R9 M295X som är ett betydligt sämre grafikkort för oss som spelar på vår iMac. Mycket dumt!

Hoppas de löses till nästa år )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-17 08:23
Ursprungligen av Esa:

Hade varit ett definitivt köp om de hade kört med Nvidia 980M och inte AMD R9 M295X som är ett betydligt sämre grafikkort för oss som spelar på vår iMac. Mycket dumt!

Hoppas de löses till nästa år )

Jag tror vi kan glömma allt vad riktiga grafikkort heter för iMac, det är och kommer nog att vara M-korten som körs i tid och evighet...åtminstone så länge de prioriterar, i mitt tycke onödigt, slimmad design på en desktop.

Ursprungligen av maskh:

Jag är faktiskt lite besviken här. Det är fint med en iMac med Retina, men varför envisas med att hålla kvar vid fusiondrive? Ge oss riktiga SSD-diskar och skit i det gamla. Den som vill ha stort lagringsutrymme och är beredd att betala får väl lägga till det eller förlita sig på externa hårddiskar via Thunderbolt.

Det är ju bara att göra. Steg två i köpprocessen på Apple Store online.

Ursprungligen av Kalle W:

Tråkigt att de inte passade på att uppdatera TB-skärmen samtidigt. Finns säkerligen många som jag som sitter med gamla CD 30" som gärna skulle ställa dit en modern, högupplöst, variant istället.

Kan ha med bandbreddsbegränsning i anslutningen att göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 11:53
Ursprungligen av zinned:

Jag tror vi kan glömma allt vad riktiga grafikkort heter för iMac, det är och kommer nog att vara M-korten som körs i tid och evighet...åtminstone så länge de prioriterar, i mitt tycke onödigt, slimmad design på en desktop.

Det är ett M jag menar fast 980M

Självklart skulle jag aldrig begära att de skulle sätta in ett GTX 980, det är omöjligt. Men är riktigt besviken som sagt att de inte klämde in 980M. Kan vara för den skulle bli lite dyrare, eller tillgången inte är så stor. Men hade vart kul att ha som ett uppgraderingsalternativ.

980M kommer ha ca 40% snabbare grafisk prestanda än R9 M295X

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-17 12:03
Ursprungligen av Esa:

Självklart skulle jag aldrig begära att de skulle sätta in ett GTX 980

Varför inte?

Det hade väl varit en utmaning värd namnet. Att ständigt hålla sig till M-korten för att passa i en slimmad design för en desktop som ändå aldrig flyttas, onödigt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-17 20:32

iMac 5K kostar motsvarande 2499USD+225USD tax. 19500kr, 5500kr mindre än i Sverige. Hur får man med sig en iMac på flyget hem undrar jag nu. (Japp moms/tull läggs till, men <5500kr bör det vara).

Med andra ord, jag anser att iMac 5K är på tok för dyr i Sverige.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-18 18:55
Ursprungligen av reboot81:

iMac 5K kostar motsvarande 2499USD+225USD tax. 19500kr, 5500kr mindre än i Sverige. Hur får man med sig en iMac på flyget hem undrar jag nu. (Japp moms/tull läggs till, men <5500kr bör det vara).

Med andra ord, jag anser att iMac 5K är på tok för dyr i Sverige.

Jag tog med en Apple Server i originalkartong från Dubai för några år sedan. Hade en del tejp på kartongen så den såg kanske inte helt ny ut. Det gick bra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-18 19:30
Ursprungligen av reboot81:

iMac 5K kostar motsvarande 2499USD+225USD tax. 19500kr, 5500kr mindre än i Sverige. Hur får man med sig en iMac på flyget hem undrar jag nu. (Japp moms/tull läggs till, men <5500kr bör det vara).

slå in kartongen i nåt så det inte uppenbart är en dator, checka in den (kolla storlek/vikt) som och hoppas den inte 'försvinner' på vägen och att den kommer fram helskinnad. Sen är det bara att ha kvittot redo och gå på rött i tullen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-18 22:07
Ursprungligen av heek:

Enda som håller mig ifrån denna är AMD kretsen. Senast de använde AMD grafikkrets 2011 gick ju en stor del av datorerna sönder. Återkallningen på imac med HD6970m och MBP2011 med HD6750 och HD6770. Stor felprocent på de grafikkretsarna. Så för allt i världen varför valde de inte nVidia?

En iMac med retinaskärm med ett GTX980m, och jag hade slängt mig på köpknappen. Men icke.

Ursprungligen av radaradam:

Sitter kvar på min iMac 27" från 2009 med ATI/AMD-kort, och det känns fortfarande som att det var igår jag köpte den datorn, så nöjd är jag.

Jag har med en 27" ifrån 2009 med ATI Radeon HD 4850 och håller med dig radaradam, jag är med nöjd med den. Det som jag tycker är negativt och som stör mig är att man inte kan ha handoff-funktionen :/

Senast redigerat 2014-10-19 12:09
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-19 06:18
Ursprungligen av zinned:

Jag tror vi kan glömma allt vad riktiga grafikkort heter för iMac, det är och kommer nog att vara M-korten som körs i tid och evighet...åtminstone så länge de prioriterar, i mitt tycke onödigt, slimmad design på en desktop.

Håller med till 100%. Vad fan är vitsen med den löjliga designen? Jag har en iMac från 2009 och den är smal nog för min smak. Se till att få plats med lite hårdvara i stället. Man släpar ju inte direkt runt sin desktop dagligen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-19 06:27
Ursprungligen av reboot81:

iMac 5K kostar motsvarande 2499USD+225USD tax. 19500kr, 5500kr mindre än i Sverige. Hur får man med sig en iMac på flyget hem undrar jag nu. (Japp moms/tull läggs till, men <5500kr bör det vara).

Med andra ord, jag anser att iMac 5K är på tok för dyr i Sverige.

Här kostar den ₱126990 vilket motsvarar ca 20000 Sek. En hel del skatt i Sverige med andra ord.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2014-10-21 11:42

Har ni någon uppfattning om det kommer att komma några större uppdateringar av iMacarna utan retinaskärmarna? Sett till hur jag använder min mid 2011 iMac så finns det inget motiv alls till att betala så mycket mer för att få en retinaskärm också.

Jag börjar däremot känna att det är dags att uppgradera sig närmaste året, när det fortfarande går att få något för den gamla datorn, men vill inte gärna göra det om det snart kommer något lite bättre...

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2014-10-23 20:40

Får man en så...

Behöver köpråd för en ny iMac så jag vänder mig till er här.

Har en gammal iMac (late 2006) som nu ska bytas ut. Har väntat på den uppgradering som kom och hade hoppats att hela iMac-lineupen skulle uppgraderas. Istället kom det bara en Retina-skärm.
Problemet är nu att även om man kanske inte behöver skärmen så vill man ju ha den. Och om jag har datorn lika länge som jag haft min nuvarande så är det kanske värt det höga priset.

Frågan är då vilken konfiguration man ska ha om man inte har råd att maxa Retina-versionen.
Något jag absolut vill ha är en SSD, så där lär det bli en 512 Gb sådan. RAM-minne köper jag nog det minsta möjliga och uppgraderar själv senare. Däremot, om man bara fick välja att uppgradera processorn eller grafikkortet, vad ska man satsa på?

Och om du går på en icke-retina och maxar andra specar istället? Nu har jag inte sett den nya 5K-displayen men jag själv var ganska så underwhelmed av den på sin tid nya 13" MBP retina. Kanske för att mina ögon är för klena? I vilket fall som helst skulle jag nog personligen köpt en maxad 27" standard-iMac istället för en omaxad 27" med retina.

Men det är ju jag det.

Bevaka tråden