Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hände med 9 timmars batteritid?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 10:02

Hej!

Köpte en MBP Retina 13" 25 feb 2014. Alltså lite drygt 8 månader sedan. (Batteriet påstår sig vara tillverkat i Mars men det får jag inte riktigt ihop, troligtvis då jag startade den första gången).

Datorn kommer med 9 timmars batteritid vid surf och iTunes användning. Jag köper självklart att det kan diffa lite och inte alltid vara 9 timmar, men.
Jag tog upp dator nu, helt fulladdad. Hade Mail, Safari och Spotify igång, men inte öppnat. Spotify spelade heller inte någon musik för tillfället utan var bara igång.
Min batteritid kan ni se på bilden nedan. Katastrof?

Enligt coconutBattery så mår mitt batteri ändå ganska bra, inte så dåligt att jag bara ska få 33% av batteritiden i alla fall?

Nu vet jag att batterier blir sämre med tiden och att det är en förbrukningsvara, men, är detta illa nog för att gå tillbaka med? Jag köpte som sagt datorn i slutet av februari i år, och visst, den används mycket men oftast med strömmen inkopplad. Efter jag tog mina bilder, gick hit och skrev/redigerade detta har det gått åt 6% och jag har inte startat några nya processer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-16 10:18

Återstående tid är ju bara beräknad. Har du testat om det stämmer? Batteriet består av flera celler, en av dem kan ha havererat. Då är det bara ett batteribyte som återstår.
Du kan kalibrera mätningen. Sök på Apples sida hur det görs med din datormodell.

Du har troligen en hel del processer och plugins igång i bakgrunden i din dator som drar batteri.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-16 10:31
Ursprungligen av kenjon:

Återstående tid är ju bara beräknad. Har du testat om det stämmer? Batteriet består av flera celler, en av dem kan ha havererat. Då är det bara ett batteribyte som återstår.
Du kan kalibrera mätningen. Sök på Apples sida hur det görs med din datormodell.

Men varför ser det ok ut i Cocunut?

9 timmar är väl på en "ren" installation dessutom. Prova ett nytt användarkonto?

Edit: 3h är på tok för lite. Min 2011 13"MBP ger ~5h, trots mindre batteri.

Senast redigerat 2014-10-16 10:42

Den där tiden som datorn visar är en beräkning. Som Kenjon säger ovan, har du testat vad det blir i verkligheten? Genom att köra lite på batteriet så "kalibreras" mätningen och visar siffror som stämmer lite mer överens med verkligheten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 10:36
Ursprungligen av kenjon:

Återstående tid är ju bara beräknad. Har du testat om det stämmer? Batteriet består av flera celler, en av dem kan ha havererat. Då är det bara ett batteribyte som återstår.
Du kan kalibrera mätningen. Sök på Apples sida hur det görs med din datormodell.

Tackar, ska kika på detta.
Nej inte testat hela vägen till 0% denna gången, men ska testa under dagen

Ursprungligen av Perobous:

Du har troligen en hel del processer och plugins igång i bakgrunden i din dator som drar batteri.

Inte ovanligt många. Hittade en process som drog mycket processorkraft, RunOuc. Har för mig att den har med mobilt bredband att göra (som jag använder väldigt sällan).

Här är en bild av min energiåtgång.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-16 10:39
Ursprungligen av Perobous:

Du har troligen en hel del processer och plugins igång i bakgrunden i din dator som drar batteri.

Har en ide hur man testar batteritid på en ren installation - man startar återställningsläget, surfar in på nån sida och låter datorn vara igång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 10:40
Ursprungligen av reboot81:

Men varför ser det ok ut i Cocunut?

9 timmar är väl på en "ren" installation dessutom. Prova ett nytt användarkonto?

Nej inte ännu, testar lite andra saker innan jag börjar skapa nya konton.

Ursprungligen av pmarriott:

Den där tiden som datorn visar är en beräkning. Som Kenjon säger ovan, har du testat vad det blir i verkligheten? Genom att köra lite på batteriet så "kalibreras" mätningen och visar siffror som stämmer lite mer överens med verkligheten.

Jo men det är jag med på.. men tycker ändå det känns något lågt. Jag har dragit upp den till 100% nu och startat klockan
5:38 säger den just nu med 99% kvar..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-16 11:11

Det låter ju betydligt bättre. Lycka till!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-16 11:18

Har du skärmen på hög ljusstyrka? Jag tror batterispecen förutsätter att man drar ner den lite.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 11:55
Ursprungligen av Vassius:

Har du skärmen på hög ljusstyrka? Jag tror batterispecen förutsätter att man drar ner den lite.

Ne, en prick över hälften ungefär.. Den känner dock av ljust runt om och ställer in sig där efter, men på hälften eller strax över.
Vill minnas att Apple testar sin batteritid på 75% ljusstyrka, om jag inte minns galet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 14:34

4 timmar och 3 minuter höll den.
Kan dock erkänna att jag började pyssla med tyngre grejer än vanligt..Hade även ett USB-minne inkopplat i drygt 30 min.
Dock svårt att se att den skulle klara ens 6 timmar :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 10:09

Hallå Yosemite!!

1
Bevaka tråden