Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivan måste repareras. Starta från en annan skiva.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag vet inte om jag är i rätt forum men detta undrar jag. Jag har en MacBook Pro 15" från 2009.
Jag använde mig av skivverktyget för att kolla skivan och ev reparera den. Jag fick då detta meddelande:

Den här skivan måste repareras. Starta från en annan skiva (t. ex. Mac OS X-installationsskivan) och reparera sedan den här skivan med Skivverktyg.

Ska jag då använda min gamla skiva med OS X Tiger? Jag har ju uppgraderat till ver. 10.6.8. Jag är rädd att förlora allt som ligger på datorn om jag gör fel med detta. Eller finns det andra vägar att komma till rätta med det här?
Jag har säkerhetskopierat med Time Machine till en extern hårddisk.

Jag vill ju också uppgradera till det senaste os x.

Tacksam för svar

Ursprungligen av Milotao:

...Ska jag då använda min gamla skiva med OS X Tiger?...

Om datorn är från 2009, så levererades den nog med Leopard (10.5). I så fall kan du inte använda en skiva med Tiger (10.4).

Berätta gärna exakt vilken datormodell det är. (Apple-menyn --> Om den här datorn --> Mer info)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om datorn är från 2009, så levererades den nog med Leopard (10.5). I så fall kan du inte använda en skiva med Tiger (10.4).

Berätta gärna exakt vilken datormodell det är. (Apple-menyn --> Om den här datorn --> Mer info)

Hej Jesper!
Tack för ditt svar!
Det här är mer info om datormodellen:

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro5,3
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2,8 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 6 MB
Minne: 4 GB
Modellnummer: A 1286
Introducerad: Juni 2009

Och den installationsskiva jag har är Tiger ver. 10.4.3 och det jag har nu är som sagt 10.6.8 Men jag vill ju gärna uppgradera
Jag kommer inte ihåg om en senare version redan var installerad på datorn när jag köpte den.
Kan jag använda den skivan eller ska jag försöka hitta en annan skiva med en senare version? Eller hur ska jag göra?

Ursprungligen av Milotao:

...Och den installationsskiva jag har är Tiger ver. 10.4.3 och det jag har nu är som sagt 10.6.8 Men jag vill ju gärna uppgradera
Jag kommer inte ihåg om en senare version redan var installerad på datorn när jag köpte den.
Kan jag använda den skivan eller ska jag försöka hitta en annan skiva med en senare version? Eller hur ska jag göra?

Här är all information om den modellen:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Som du kan läsa där, så levererades den modellen med 10.5.7. Den hade alltså minst 10.5.7 när du köpte den, och det är den lägsta versionen som den kan köra. Det funkar inte med en 10.4.3-skiva.

Vilka backup-rutiner har du?

Om du har något viktigt på datorn, som du inte redan har backup på - se till att ta backup på det så fort som möjligt.

Efter det skulle jag rekommendera att ta backup på hela hårddisken (om du inte redan har det). T.ex använda något av programmen CarbonCopyCloner eller SuperDuper för att klona hela hårddisken till en extern hårddisk.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här är all information om den modellen:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Som du kan läsa där, så levererades den modellen med 10.5.7. Den hade alltså minst 10.5.7 när du köpte den, och det är den lägsta versionen som den kan köra. Det funkar inte med en 10.4.3-skiva.

Vilka backup-rutiner har du?

Om du har något viktigt på datorn, som du inte redan har backup på - se till att ta backup på det så fort som möjligt.

Efter det skulle jag rekommendera att ta backup på hela hårddisken (om du inte redan har det). T.ex använda något av programmen CarbonCopyCloner eller SuperDuper för att klona hela hårddisken till en extern hårddisk.

Hej igen!

Jag gör backup med Time Machine lite då och då till en extern hårddisk. Så det har jag gjort rätt nyligen. Räcker det eller är det bättre att använda sig av de program som du föreslår? Kopierar inte Time Machine hela hårddisken?
Min hårddisk är också partitionerad. Vet inte om det har någon betydelse.

1
Bevaka tråden