Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laserskrivaren vill inte skriva ut med nya Imac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-14 17:41

Min lilla Samsung ML-1640 fungerade bra med min gamla iMac G5, men med min nya iMac köpt i början på förra året vill den inte skriva ut om man inte lurar den med ett knep. Den ser ut att börja skriva, men lägger sedan av och "tycker" att den har skrivit färdigt. Inget papper hämtas, men ibland går motorn ett tag.
"Knepet" är att dra ur USB-sladden först, sedan klicka på skriv ut, och sedan sätta ihop sladden igen när den klagar på att skrivaren inte verkar vara tillgänglig. Då skriver den hur fint som helst.

Jag har läst tråden "Skriver inte ut" men det hjälpte inte.

Har också laddat hem en ny drivrutin från Samsung "Smart Panel Installer" VERSION : V2.05.01
Efter installation skrev lasern ut direkt!. En gång! Sedan som förut.

Det finns också en drivrutin VERSION : V5.00, men den kan inte installeras eftersom "Utvecklarens identitet inte kan bekräftas".

Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac13,2
Processornamn: Intel Core i5
Processorhastighet: 2,9 GHz

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-14 18:59

Vad du har för hårdvara spelar knappt någon roll, mer intressant är vilken version av OS X du kör.

Att inte V5.00 vill installeras kanske du kan komma runt om du högerklickar på den och väljer Öppna.
Alternativt ställer du in att du tillåter program från andra källor än MacAppStor och angivna utvecklare. (Detta står det på Samsungs hemsida lite dolt under ett frågetecken när man laddar ner filen.
Öppna Systeminställningar, Säkerhet och integritet, Panelen Allmänt. Tryck på hänglåset, mata in kod och välj "Var som helst".
Prova att installera. Glöm sen inte att ändra tillbaka.

Provat en annan USB-sladd? Är du säker att skrivaren inte är trasig? Dvs har du möjlighet att prova från en annan dator? Har du andra skrivare installerade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-15 11:00

10.9.5 är svaret på vilken version av OS X jag kör.

Men, tack för din hjälp! Jag har gjort som du sa och installerat V5.00, och nu skriver lasern verkligen ut på papper varje gång (och inte virtuellt ut i cyberrymden). Det har i alla fall gått tre gånger i rad med den nya drivrutinen.

Jag har en annan skrivare, en Epson Stylus PhotoRX500, men den går inte alls att driva från min nya dator, eftersom den inte hittar någon drivrutin därute på nätet. Tråkigt. Den skannar och skriver dock bra (i färg) där den sitter, på min gamla iMac. De två datorerna får nöja sig med att kommunicera via USB-sticka.

Ursprungligen av hellvig:

10.9.5 är svaret på vilken version av OS X jag kör.

Men, tack för din hjälp! Jag har gjort som du sa och installerat V5.00, och nu skriver lasern verkligen ut på papper varje gång (och inte virtuellt ut i cyberrymden). Det har i alla fall gått tre gånger i rad med den nya drivrutinen.

Jag har en annan skrivare, en Epson Stylus PhotoRX500, men den går inte alls att driva från min nya dator, eftersom den inte hittar någon drivrutin därute på nätet. Tråkigt. Den skannar och skriver dock bra (i färg) där den sitter, på min gamla iMac. De två datorerna får nöja sig med att kommunicera via USB-sticka.

Gutenprint har drivrutiner för den skrivaren, jag hittade den i listan med skrivare som stöds.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-15 18:05
Ursprungligen av suddgummi:

Gutenprint har drivrutiner för den skrivaren, jag hittade den i listan med skrivare som stöds.

Tack för tipset! Sourceforge är bra. Jag har laddat hem drivrutinen men inte provat den ännu. Skanna kan man inte göra med deras rutin, bara skriva, läste jag.

Ursprungligen av hellvig:

Tack för tipset! Sourceforge är bra. Jag har laddat hem drivrutinen men inte provat den ännu. Skanna kan man inte göra med deras rutin, bara skriva, läste jag.

Om du har lust att lägga en liten slant kan jag rekommendera Vuescan som har stöd för din Epson

1
Bevaka tråden