Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloudDrive

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-23 14:14

Hej, jag kör den senaste PB av 10.10 på en Retina Mid2012 samt iOS8 på min 5c.

Allting fungerar mycket bra, operativet är stabilt och i princip allt som jag hade på Mavericks funkar utan problem. Parallels, Adobe, MS Office, Little Snitch etc, no problem. WoW funkar bättre för mig på 10.10 än 10.9. Jag kör en beta av Viscocity för VPN som fungerar bra. T.o.m. bättre än på Mavericks.

Gränssnittet är otroligt vackert, jag gillar ren design.

Såg fram mycket emot att testa iCloudDrive och den funkar ok verkar det som, MEN det verkar finnas ett stort problem med iCloudDrive-tjänsten eller med mig, eller båda.

Jag har några dmg-filer som är krypterade där jag har all min data. De är på c:a 10GB styck, 4-5 stycken. Jag kopierade dessa till iCloudDrive som backup och plötsligt var min hårddisk full (500GB SSD)

Det visar sig att vad som händer (för mig, kanske gör jag nåt fel) är att om jag KOPIERAR dessa filer till iCloudDrive så minskar HD-utrymmet på min client med samma storlek. Om jag FLYTTAR de till iCD händer inget med HD utrymmet, det blir inte mindre.

Så jag började kolla runt lite och det finns ett directory som heter user/library/Mobile Documents som pekar till iCD, men det verkar göra mer än peka, det verkar som den data som finns på iCD och tar motsvarande utrymme i anspråk på min HD i ovanstående directory.

För mig verkar det som att man inte kan använda iCD som en molntjänst för extern lagring, den ger inte mer utrymme än vad du har lokalt, vad den gör är att den låter dig _dela_ den information du har lokalt med andra klienter som använder samma apple-id.

M.a.o. det går inte att använda den för att lagra information för att spara diskutrymme.

Boom Sankar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-14 12:04

Har du läst vidare om detta? Låter udda.. skulle inte det betyda att om din dator är avstängd kan ingen annan enhet nå filerna heller då? Hur kan det vara olika om filen kopieras eller flyttas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-14 12:32
Ursprungligen av kladda:

Har du läst vidare om detta? Låter udda.. skulle inte det betyda att om din dator är avstängd kan ingen annan enhet nå filerna heller då? Hur kan det vara olika om filen kopieras eller flyttas?

Nej, jag har inte sett några andra referenser någonstans. Har inte sett någon dokumentation om tjänsten men det kommer säkert snart.

Jag får intryck av att det fungerar som en local cache/spegel av det som lagras på iCloud.

Det som fick mig att misstänka detta var att det tog en min att ladda upp en 10 GB fil till iCloud. Även om jag har fiber var det ganska snabbt Så datan "laddas upp" till iCloud först lokalt och sedan överförs data i mån av bandbredd och det skapas en kopia på iCloud.

M.a.o. tjänsten hjälper dig att dela information mellan dina enheter men den hjälper dig INTE att spara utrymme på din HD. Den ena utesluter inte den andra, jag tror det är ett medvetet val för att iCloud inte ska användas som lagringplats å andra sidan är det en av tjänstens huvudfunktioner så det hela går inte ihop riktigt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-14 12:54

Har Apple någonsin sagt att iCloud Drive är till för ladda upp filer och spara plats på din lokala dator?
All information jag har läst och hört är att det är en synkroniseringstjänst som alla andra molntjänster där informationen speglas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-14 13:55
Ursprungligen av lappen71:

Har Apple någonsin sagt att iCloud Drive är till för ladda upp filer och spara plats på din lokala dator?
All information jag har läst och hört är att det är en synkroniseringstjänst som alla andra molntjänster där informationen speglas.

Problemet är att de inte sagt så mycket. Jag har inte sett någon spec på hur tjänsten ska fungera iaf.

Jag använder inte Dropbox, tack och lov efter senaste Snowden-intervjun, men är det så att när man lägger upp data i sin Dropbox, spars det lokalt också?

Jag skulle vilja ha en option att välja om jag vill spara en lokal kopia på information jag lägger på iCloud. Jag köper utrymme av dem i molnet, det borde inte spela någon roll för deras affärsupplägg.

iCloudDRIVE, låter som en Drive i molnet för mig. Borde heta iCloudSync som de e nu.

Ursprungligen av 123321:

Jag använder inte Dropbox, tack och lov efter senaste Snowden-intervjun, men är det så att när man lägger upp data i sin Dropbox, spars det lokalt också?

Jag skulle vilja ha en option att välja om jag vill spara en lokal kopia på information jag lägger på iCloud. Jag köper utrymme av dem i molnet, det borde inte spela någon roll för deras affärsupplägg.

iCloudDRIVE, låter som en Drive i molnet för mig. Borde heta iCloudSync som de e nu.

Tro mig, du vill ha en lokal cache på din egna dator. Prestandan du får när du bara accessar filer över ett nätverk (vars prestanda du har liten eller ingen kontroll över) är ingen trevlig upplevelse.

Dropbox har samma upplägg, och detsamma gäller för Microsofts OneDrive.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-14 14:15
Ursprungligen av HåkanE:

Tro mig, du vill ha en lokal cache på din egna dator. Prestandan du får när du bara accessar filer över ett nätverk (vars prestanda du har liten eller ingen kontroll över) är ingen trevlig upplevelse.

Dropbox har samma upplägg, och detsamma gäller för Microsofts OneDrive.

Jo jag förstår det, absolut. Men jag vill fortfarande ha en option att i ett apple-workflow stoppa undan saker i molnet jag inte jobbar kontinuerligt med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-14 14:17

Det kommer snart säkert en spec på hur exakt tjänsten fungerar. Och workarounds

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-14 15:30
Ursprungligen av 123321:

Problemet är att de inte sagt så mycket. Jag har inte sett någon spec på hur tjänsten ska fungera iaf.

Jag använder inte Dropbox, tack och lov efter senaste Snowden-intervjun, men är det så att när man lägger upp data i sin Dropbox, spars det lokalt också?

Jag skulle vilja ha en option att välja om jag vill spara en lokal kopia på information jag lägger på iCloud. Jag köper utrymme av dem i molnet, det borde inte spela någon roll för deras affärsupplägg.

iCloudDRIVE, låter som en Drive i molnet för mig. Borde heta iCloudSync som de e nu.

Det står klart och tydligt på Apples hemsida hur det fungerar.

Citat:

iCloud Drive
Any kind of file. On all your devices.

Vill du ha en massa "options" då får du söka efter en annan tjänst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-14 16:11
Ursprungligen av lappen71:

Det står klart och tydligt på Apples hemsida hur det fungerar.

Vill du ha en massa "options" då får du söka efter en annan tjänst.

Well, av deras marknadsföring att döma är det inte ett speciellt konstigt krav. "Välkommen till din plats i molnet. Med iCloud Drive i Finder får du en mapp där du kan lagra alla typer av filer, ordna dem hur du vill och komma åt dem från alla dina enheter."

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-14 16:17
Ursprungligen av 123321:

Well, av deras marknadsföring att döma är det inte ett speciellt konstigt krav. "Välkommen till din plats i molnet. Med iCloud Drive i Finder får du en mapp där du kan lagra alla typer av filer, ordna dem hur du vill och komma åt dem från alla dina enheter."

Återigen Apple har ALDRIG sagt att det är enbart en lagringstjänst.
Sen vad DU vill att det ska vara och har olika önskemål spelar liten roll i sammanhanget.
Utan du får ta det för vad det är och uppfyller det inte dina krav finns det en uppsjö med andra molntjänster att välja mellan.

  • Medlem
  • 2014-10-14 17:02

Rätt off-topic, men ändå...

Själv betalade jag tidigare för 100 GB hos Dropbox som helt plötsligt blev 1 TB till samma pris. Eftersom Dropbox i det här avseendet fungerar precis som iCloud Drive med lokal lagring är det lite meningslöst med 1 TB utrymme när ens hårddisk är på 1 TB.

Men med ExpanDrive (Googla. Kostar pengar, inte gratis) så kan jag utnyttja mitt utrymme hos Dropbox utan att behöva ta något lokalt lagringsutrymme i anspråk. Funkar för många andra tjänster också, bland annat Google Drive, Amazon S3 och Microsoft OneDrive. Lär dock aldrig funka med iCloud Drive gissar jag.

1
Bevaka tråden