Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fortsatt tufft för Samsung under kvartalet

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-10-08 22:07
Ursprungligen av juanito:

Inte för att vara sådan men har du en källa på det där, för allt jag läst ha varit att Apple inte vill roffa åt sig en bit av kakan. Varför det gått så fort för kortbolagen att komma överrens med Apple.

Å andra sidan låter ju det lite för bra för att vara sannt.

Macrumors, 9to5mac mfl. Googla Apple Pay 0.15 . De kommer att tjäna storkovan om det slår. Vi kommer tyvärr att få högre priser som följd

Ursprungligen av PaO:

Macrumors, 9to5mac mfl. Googla Apple Pay 0.15 . De kommer att tjäna storkovan om det slår. Vi kommer tyvärr att få högre priser som följd

Förhoppningsvis kommer de stora drakarna (Visa, Mastercard etc.) justera sina avgifter också. De är betydligt högre än 0,15%.

  • Medlem
  • 2014-10-09 04:35
Ursprungligen av suddgummi:

Förhoppningsvis kommer de stora drakarna (Visa, Mastercard etc.) justera sina avgifter också. De är betydligt högre än 0,15%.

Om detta slår igenom på bred front här i Sverige så kommer priserna att öka inte minska. Man kommer säkert att passa på att höja priserna "lite mer. Butikerna behöver investera i system och det får slutkunden stå för. Vad det handlar om är att du betalar med ditt kreditkort men använder telefon / klocka och ditt fingeravtryck istället för att stoppa i kortet och slå pinkoden. Men med 47 procent som kör IOS8 så är det långt ifrån genomslag. Tiden får utvisa man rullar ut i USA nu i oktober

Det räcker inte bara med iOS 8 för att kunna använda Apple Pay, iPhone 6/+ krävs också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-09 08:34
Ursprungligen av PaO:

Många bäckar små. 10 % är ändå en hel del. Du kanske tycker att en lönesänkning i ditt kuvert med 10% inte gör någon skillnad på dina utgifter. Vad jag menar är att Apple är i framtiden beroende av många multipla inkomstkällor där IOS produkter är dominerande

Itunes är en liten del men växande. Framförallt växer intäkterna från appar. Kommer väl att öka än mer då Apple watch släpps...

Om man är intresserad av fakta kring var Apple respektive Samsung får sina intäkter från kan jag rekommendera denna bloggpost från Asymco:
http://www.asymco.com/2014/10/07/on-the-traje...

Senast redigerat 2014-10-09 09:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-09 08:48
Ursprungligen av PaO:

Macrumors, 9to5mac mfl. Googla Apple Pay 0.15 . De kommer att tjäna storkovan om det slår. Vi kommer tyvärr att få högre priser som följd

De kommer att (fortsätta) tjäna storkovan på iPhones och troligtvis även Apple Watch. Inte på betalningar där de är långt billigare än alternativen.

För mer insikt hänvisar jag till denna bloggpost (framför allt senare halvan):
http://www.mondaynote.com/2014/10/05/ebay-und...

Citat:

This distinction isn’t clear to everyone. In a conversation in Paris last week, an otherwise sensible friend insisted that Apple Pay will be a “huge profit opportunity”. No, Apple will earn about $1 for every $700 charged through Apple Pay. In order to reach the $10B “unit of needle movement”, Apple Pay would have to transact $7T (trillion). For reference, 2013 US retail revenue was $4.5T.

According to their 2013 Annual Report, eBay processed about $180B in payments in 2013, yielding $6.1B in transaction revenues. For that same $180B, Apple would content itself with $270M….that’s about 0.15% of the company’s overall revenue.

Ursprungligen av keptang:

Det räcker inte bara med iOS 8 för att kunna använda Apple Pay, iPhone 6/+ krävs också.

Och på de telefonerna så är det 100% IOS8

Ursprungligen av PaO:

Om detta slår igenom på bred front här i Sverige så kommer priserna att öka inte minska. Man kommer säkert att passa på att höja priserna "lite mer. Butikerna behöver investera i system och det får slutkunden stå för. Vad det handlar om är att du betalar med ditt kreditkort men använder telefon / klocka och ditt fingeravtryck istället för att stoppa i kortet och slå pinkoden. Men med 47 procent som kör IOS8 så är det långt ifrån genomslag. Tiden får utvisa man rullar ut i USA nu i oktober

Finns inte NFC hårdvaran utrullad i svenska butiker?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-09 09:11
Ursprungligen av PaO:

Men med 47 procent som kör IOS8 så är det långt ifrån genomslag. Tiden får utvisa man rullar ut i USA nu i oktober

Hur det är med IOS8 och iPhone 6 -penetrationen i oktober 2014 tycker jag är ointressant. Det som är spännande är hur landskapet kan se ut om t.ex. tre år, då alla iPhones som inte är antikviteter klarar Apple Pay och Apple Watch (som också klarar Apple Pay) kommer i sin tredje version.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-09 12:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Finns inte NFC hårdvaran utrullad i svenska butiker?

I många fall är det nog så att hårdvaran redan är på plats. Det som nu krävs är (kanske) en mjukvaruuppdatering samt avtal mellan kortbolagen (som redan är positiva) och Apple.

http://www.westint.se/wp-content/uploads/Pres...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-09 14:31
Ursprungligen av suddgummi:

Förhoppningsvis kommer de stora drakarna (Visa, Mastercard etc.) justera sina avgifter också. De är betydligt högre än 0,15%.

Intressanta inlägg här
http://www.iclarified.com/43835/apple-to-get-...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-09 14:40
Ursprungligen av juanito:

Något speciellt inlägg du tänker på? Jag ser ingenting bland de 13 kommentarerna som direkt tillför någonting till diskussionen, men jag kanske missade något.

Ursprungligen av Vassius:

Något speciellt inlägg du tänker på? Jag ser ingenting bland de 13 kommentarerna som direkt tillför någonting till diskussionen, men jag kanske missade något.

Nej, det gjorde du inte...

Killen som misstog 0.15% och trodde att det var 15% tillförde inte direkt mycket

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-09 15:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, det gjorde du inte...

Killen som misstog 0.15% och trodde att det var 15% tillförde inte direkt mycket

Snarare jämförelsen med vad andra aktörer tar för motsvarande förmedling.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-10-10 08:15

Svårt att förstå motståndet hos vissa för Pay. Kreditkort fuskas det med hela tiden och det måste vara miljarder som tas från innehavarna. Visst de flesta får tillbaka pengarna av bankerna. Klart banker och kortföretag då är intresserade av ett säkrare betalsystem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-10 08:17
Ursprungligen av MatsOlov:

Svårt att förstå motståndet hos vissa för Pay. Kreditkort fuskas det med hela tiden och det måste vara miljarder som tas från innehavarna. Visst de flesta får tillbaka pengarna av bankerna. Klart banker och kortföretag då är intresserade av ett säkrare betalsystem.

Bara för att det är Apple som kommer med det.

  • Medlem
  • 2014-10-10 09:48
Ursprungligen av MatsOlov:

Svårt att förstå motståndet hos vissa för Pay. Kreditkort fuskas det med hela tiden och det måste vara miljarder som tas från innehavarna. Visst de flesta får tillbaka pengarna av bankerna. Klart banker och kortföretag då är intresserade av ett säkrare betalsystem.

Så är det säkert till viss del framför allt i USA där man använder magnetremsan fortfarande.
Chip betalning är väl inte knäckt än vad jag vet?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-10 12:58
Ursprungligen av MatsOlov:

Svårt att förstå motståndet hos vissa för Pay. Kreditkort fuskas det med hela tiden och det måste vara miljarder som tas från innehavarna. Visst de flesta får tillbaka pengarna av bankerna. Klart banker och kortföretag då är intresserade av ett säkrare betalsystem.

Människor förstår inte hur osäkra kreditkorten är då det är just bankerna som tar smällen. Ofta upptäcker ju bankerna bedrägerierna innan man själv hinner märka av det.

T.ex. Vet bankerna var du möjligen eller omöjligen kan använda ditt kreditkort nästa gång. Utav det hinner de t.o.m. stoppa vissa bedrägeri försök innan de är fullbordade.

Men av samma orsak tror folk att de är säkra med sina magnet remsor, chippen är aningen bättre men inte alls säkra.

Nåt år sen var det ju i nyheterna om att pinkoderna sparas i vissa kassa system. Inget hindrar någon från att ta fram ett system som skickar hem sådan info, eller rentav skapa sabotageprogram som riktar sig mot kassa system.

Om folk visste hur enkelt det vore för en oärlig kassörska att kapa ens kort skulle kanske färre använda dem.

Det är som alltid annars är, okunskap som ligger bakom.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-10 13:03
Ursprungligen av PaO:

Så är det säkert till viss del framför allt i USA där man använder magnetremsan fortfarande.
Chip betalning är väl inte knäckt än vad jag vet?

Knäckt eller inte, enkelt att kringå.

Ursprungligen av PaO:

Så är det säkert till viss del framför allt i USA där man använder magnetremsan fortfarande.
Chip betalning är väl inte knäckt än vad jag vet?

Jag såg ett tweet som sa att man vill införa chip+signatur istället för chip+pin i USA...

Om det är sant vet jag inte - men om det är sant så tar jag mig för pannan...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-10 13:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag såg ett tweet som sa att man vill införa chip+signatur istället för chip+pin i USA...

Om det är sant vet jag inte - men om det är sant så tar jag mig för pannan...

Hehe, finns firmor härkring som inte ens begär signatur, eftersom den inte är ett krav för transaktionen ska gå egenom. Nå numera har de flesta chip läsare.

Ursprungligen av juanito:

Hehe, finns firmor härkring som inte ens begär signatur, eftersom den inte är ett krav för transaktionen ska gå egenom. Nå numera har de flesta chip läsare.

Då förstår jag att man tycker att en PIN-kod kommer att ta tid:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-13 19:04
Ursprungligen av juanito:

...Inget hindrar någon från att ta fram ett system som skickar hem sådan info, eller rentav skapa sabotageprogram som riktar sig mot kassa system...

Kassa system eller kassasystem? Samma sak kanske i det här fallet

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-13 20:29
Ursprungligen av kenjon:

Kassa system eller kassasystem? Samma sak kanske i det här fallet

Ska man vara noga är ju Kassa en kassa oberoende särskrivning, vilket jag är mästare på. Men jo så är det

Bevaka tråden