Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SPAM? snälla hjälp!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

varje gång jag klickar på nått på en sida så kommer det upp ett nytt internetfönster med konstiga sidor som tex dejting sidor o annan reklam... hur får jag bort det?

Ta bort eventuella insticksprogram i din webbläsare.

har gjort så insticksfiler inte kan komma men det kommer ändå... jag gjorde de via inställningar. hur menar du?

Du har förmodligen installerat något program där du tyvärr också fick in lite "fripassagerare" på köpet, i form av adware.

Enklaste sättet att bli av med skräpet är att köra Adware Medic. http://www.adwaremedic.com/index.php

Vilka program har du installerat den senaste tiden? Något videouppspelningsprogram, eller video-codec eller liknande, kanske?

ja de var när jag skulle strama fotboll så blev de att ja laddade ner MplayerX heter de. sen kom all skit.. jag är helt ny med mac så har inte kommit på än hur man avinstallerar o tar bort program.. hur kan jag få bort det? tack för hjälpen!

streama*

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-10-13 16:20

jag ser inte var jag kan ladda ner thesafemac?

Ursprungligen av hanna91:

jag ser inte var jag kan ladda ner thesafemac?

Det gamla "TheSafeMac"-scriptet är numera omgjort till en app som heter Adware Medic. (se inlägg #4)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-13 19:10
Ursprungligen av hanna91:

varje gång jag klickar på nått på en sida så kommer det upp ett nytt internetfönster med konstiga sidor som tex dejting sidor o annan reklam... hur får jag bort det?

Spam är engelska för oönskad reklam på mail. Det du drabbats av är sabotageprogram/malware/adware.

Lärdom: installera inte sånt du inte vet vad det är. Du kunde lika gärna ha installerat ett program som snor alla filer eller värre...
Att bara släppa in vilken mjukvara som helst i din dator är som att släppa in vemsomhelst som knackar på...

Hur vet man då vad man kan/ska installera? Lägg 2minuter på att googla. Se om programmet finns med på wikipedia. Fråga på 99mac.

Om du är kritisk & undersökande och ser till att du bara installerar reko program (som du laddat ner från en förtrolig källa) så är du så säker som du kan vara och kommer med största sannolikhet klara dig från trubbel.

jag har laddat ner adware medic men sen vet jag inte hur jag gör?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-13 20:36
Ursprungligen av hanna91:

jag har laddat ner adware medic men sen vet jag inte hur jag gör?

Från hjälpen, "How to use AdwareMedic 3, Scan for Adware":
"Click the Scan for Adware button to immediately scan your Mac for components of any known
adware. The scan should be very quick, and is completely safe, as nothing will be deleted yet.
After the scan finishes, if your system is clean, you will be told that nothing was found"

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-10-13 20:37
Ursprungligen av hanna91:

jag har laddat ner adware medic men sen vet jag inte hur jag gör?

Läs här: http://www.thesafemac.com/arg/

tror de funkade nu.. tack!

1
Bevaka tråden